רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 23 בפברואר 2018

פורים פעמיים בשבוע

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

בס"ד, ערש"ק פר' משפטים תצוה תשע"ח, ידידיי ומכובדיי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה' הע"י.
שבת זכור בפתחנו, ופורים כבר מאיר לנו.
בשבוע שעבר כתבתי קצת פוליטיקה, והשבוע התעצמו העניינים שבעתיים והבזיקו בסיפור שוחד חדש, עד כדי כך, שהציניקנים מספרים, שכאשר הגיע ראה"מ לשדה התעופה בברלין לחזור לארץ, לא הסכימו הגרמנים לאפשר לו לעלות למטוס כי יש לו מידי הרבה תיקים...
דבר טוב אחד, כן יצא מכל החקירות, ומהו?
ידוע הסיפור על איש עסקים עשיר שנכנס לרב להתייעץ בענין הלכתי כלשהו והרב התעניין בשלומו ובעסקיו וכו', כשיצא הנגיד מחדרו אמר הרב לגבאי הקהילה, אני מציע לך להיזהר ממנו בתקופה הזו, ואם אותו עשיר יציע לך עסקים תבדוק בשבעה עינים.
כעבור זמן לא רב פשט פלוני את הרגל והגבאי נכנס אל הרב ושאל אם ראה את זה ברוח הקודש?. 'לא' ענה הרב, לא נביא אני ולא בן נביא, אלא שכבר שנים שהוא בא לשאול אותי שאלות בהלכה, ותמיד כשאני שואל אותו על עסקיו הוא עונה הכל בסדר, עסקים כרגיל וכדו', אך הפעם, כששאלתי על עסקיו הוא ענה 'בעזרת השם' הכל בסדר, 'השם יעזור' וכו', הבנתי שהוא בצרות, כי עד עכשיו הוא סמך על עצמו והיה בטוח בעצמו, אם הוא פתאום התחיל להזכיר שם שמים, כנראה שהוא בבעיה.
אנו רגילים לנאומיו של העומד בראש מערכת הכפירה של הציונים ותמיד מדגיש כי עלינו לסמוך על עצמנו, ואנו סומכים על
העוצמה של הצבא, וחיילים תשמרו על עצמכם וכו', אך הס מלהזכיר את שם ה', לעומת זאת, בשבוע שעבר כאשר פירסמו כי המשטרה ממליצה וכו', נאם ראה"מ אל העם והזכיר פעמיים 'בעזרת השם' בנאומו, אז כנראה שהוא באמת בצרות.
ואולי היה שווה כל התיקים כדי שהוא יתעורר שבלי ה' אין כלום, והקב"ה משלם שכר שיחה נאה גם כשהוא עושה את זה כאשר פתחו של גיהנום פתוחה לרגליו. כמו שמצינו אצל אחאב הרשע, שכאשר הזכיר את שם ה' אמר הקב"ה לנביא 'הראית כי נכנע אחאב מפני, יען כי נכנע מפני לא אביא הרעה בימיו', וכן אצל מנשה שחתר הקב"ה חתירה תחת כסא הכבוד כשביקש את עזרתו.
ובאמת, מה אמורה להיות דעתנו על כל הענין?
נראה לי שכאן המקום לספר את הסיפור הידוע של רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל: פעם פגש בו הכומר ושאל אותו מדוע היהודים נותנים שוחד לשופטים הגוים, והלא התורה אוסרת שוחד?, השיב לו הגאון ואמר: כל מטרת האיסור לתת שוחד היא: כי השופט אמור להיות מאוזן לשני הצדדים, ואם יקבל שוחד זה יטה את הכף לצד המשחד, אך מכיון שיש הלכה שבידוע עשיו שונא ליעקב, הרי שהמציאות היא כי השופטים הערלים מוטים לצד שכנגד היהודים, ולכן השוחד סך הכל מיישר את כף המאזנים שיהיה מאוזן ואז יש סיכוי שיצא משפט צדק, כולי האי ואולי.
כך גם במקרה דידן, הוא לא ביקש שיהללוהו באתרים וכו', סה"כ ביקש להוריד את מפלס הארס והחיצים שיורים בו וקיוה שהשוחד יאזן את האמור להתאזן, אך מה לעשות והוא לא יודע או לא מפנים את מאמר חז"ל שישראל כשהם יורדים הם יורדים עד לתהום ואם אצל הגוים השוחד מאזן את המאזנים, כאן השנאה כ"כ גדולה שזה רק יכול לשמש נגדו עוד ועוד.
והפתרון האמיתי שעומד לפניו, להיות בבחינת 'הראית כי נכנע מפני' ולהזכיר שם ה' גם בשאר העניינים ולא רק כששאול פתוחה לפניו.

לכבוד שבוע שחל בו פורים אצרף את ה'בדחי רבנן' לגליון בכבודו ובעצמו.
בירושלים היה יהודי צדיק, משמח אלוקים ואנשים הרב יעקב בלוי זצ"ל והיה שגור על לשונו פזמון והיה מזמרו עם ניגון מירוני עתיק בנעימה משתפכת:
רבש"ע למה ומדוע?, אין לנו פורים פעמיים בשבוע?...
שבת שלום ומבורך וחג פורים שמח ומאושר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.