רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 7 באוגוסט 2017

ענוותנותו של זכריה בן אבקולס החריבה ביתנו - על הזיץ בביתר - רבני המקום לא למדו את החלק החמישי

מצבים משתנים, ולכל מצב נמצא בתורתנו הקדושה את הדרך איך שצריך לחיות בה, זה מסביר מדוע היום עושים כך ולעיתים חייבים לעשות אחרת, חייבים לקחת בחשבון את התוצאה

עברנו עתה את ימי בין המצרים ועדיין הגמרא הזו מהדהדת בראש כל מי שלמד את הגמרא בגיטין דף נו על קמצא ובר קמצא, כאשר דברי רבי יוחנן חודרים וקשים וגורמים להרבה שאלות, איך באמת צריך היה לנהוג באותה שעה, האם צדק רבי זכריה בן אבקולס כשלא הרשה להקריב קרבן שהיה בו מום, או שמא כרבי יוחנן שסבר כי זה מה שגרם לחורבן הבית

"אמר רבי יוחנן: ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו" (גיטין נ"ו ע"א)

השאלה שעדיין אין עליה תשובה האם רבי זכריה בן אבקולס ראה את הנולד או שהאמין כי מאחר והוא עושה על פי הלכה ה' בודאי ישמור שלא יקרה שום דבר. יהיו אשר יאמרו כי למרות שידע שזה יגרום לחורבן הבית, הוא העדיף את ההלכה על פני הבית, אבל לא כולם הסכימו עמו, רבי יוחנן אומר דברים מאוד ברורים כי אלמלא 'ענוותנותו' של רבי זכריה בן אבקולס החורבן היה נדחה ואולי אף לא נחרב

לא אכנס כאן לסוגיה עצמה אני רוצה לנגוע כאן בנקודה אחת מאוד חשובה לימינו וזמנינו, שרבנים חייבים ללמוד את החלק החמישי של השולחן ערוך. לא אשכח לעולם כשנבחנתי לקבלת סמיכה לרבנות שאל אותי אחד מגדולי רבני הדור האחרון האם אני בקי בחלק החמישי לפחות כמו שעניתי על השאלות שנשאלתי על יתר חלקי השולחן ערוך, ואמרתי לו כי אני מאמין שבחלק החמישי אני בקי יותר, והוא אמר לי אז כי באמריקה החלק החמישי חייב להיות הראשון לפני יתר החלקים מפני שכאשר החכמה והתבונה אינם חלק מצידו של הרב הוא עלול להמיט אסון ולהרחיק יהודים מיהדות

בארץ ישראל רבנים חייבים לקחת בחשבון את התוצאה. לא אכנס לויכוח אם הזיץ בביתר צריך היה להתקיים או לא, נניח שדעת הרבנים בביתר היא הנכונה שלא צריך את זה בביתר, אבל לאחר שהכריזו עליה, האם חכם היה לבטל אותה או שמא צעד כזה גורם שיהיו מי שירחיקו הרבה יותר ולא רק שיילכו לאירועים מעורבים, הם עלולים להגיע גם לתחומים שהם מחוץ לציבור החרדי ואפילו הדתי ואז קלקלנו יותר מאשר הועלנו

עלינו לקחת בחשבון כי יש אחוז רציני מאוד של מי שצריכים אירועים כאלו, ואם לא ניתן להם את זה בדררך הישר הם יחפשו בדרכים אחרות שחלקם לפחות הם ההיפך מן הישר, והגורמים לכך הם אותם מי שאסרו את הזיץ בביתר

אם חכמים היו הרבנים האוסרים היה עליהם למנוע את קיומו עוד בטרם פרסמו עליו, זה היה הרבה פחות מזיק, אבל ברגע שכבר פרסמו והתכוננו וברגע האחרון לבטל, הצעד הזה הוא לא חכם, ומי יודע אם אפשר לתקן את הנזק

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.