רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 18 באוגוסט 2017

"היא חמקה מעונש": באוסטרליה זועמים על מנהלת ביה"ס החשודה באונס שברחה לישראל

מלכה לייפר, שניהלה בית ספר לבנות בקהילה האורתודוקסית במלבורן, ברחה משם ב-2008 לישראל, כשהחלו להצטבר נגדה חשדות חמורים לפיהם אנסה והתעללה בתלמידותיה. הפרקליטות בישראל נענתה לבקשת ההסגרה של אוסטרליה, אך לייפר הצליחה לחמוק מלהגיע ל-7 דיונים בטענה למצב נפשי מעורער
ינון מילס, - וואלה

בשנת 2001, נחתה מלכה לייפר באוסטרליה, לאחר שעזבה את עבודתה כמורה וכמחנכת בבית הספר "סמינר גור" שבבני ברק. במקום מושבה החדש במלבורן, היא החלה לעבוד כמחנכת בבית ספר לבנות בקהילה האורתודוקסית "הדס", וכבר לאחר שנה קודמה להיות מנהלת המוסד.

אך במקביל להצלחתה המקצועית, לייפר, לכאורה, ביצעה התעללויות מיניות קשות בתלמידותיה. לא פחות מ-8 תלמידות העידו בפני הנהלת בית הספר, על כך שהטרידה אותן מינית. בתביעה שהגישה אחת מהן, דסי ארליך, היא טענה כי לייפר אנסה אותה בעשרות הזדמוניות שונות לאורך שנים.

אך במשך כמה שנים, התלמידות לא התלוננו ושתקו. הסיפור התפוצץ, לאחר שבחורף שנת 2007, דסי ארליך סיפרה לראשונה את סיפורה הקשה לעובדת סוציאלית. היא התחילה לברר את הפרטים, בין השאר מול מורה בכירה בבית הספר. השמועות בקהילה הקטנה והמסוגרת החלו להתפשט. לטענת ארליך, באותו לילה שהגיעו השמועות לידי המנהלים של קהילת "הדס", הם קנו ללייפר כרטיס טיסה והבריחו אותה לישראל.

בזמן שלייפר נמצאת בבני ברק, משטרת מדינת ויקטוריה החלה בחקירה רשמית. החקירה התגבשה ב-2013 ללא פחות מ-74 סעיפי חשד - חלקם במעשים מגונים והטרדות מיניות ו-11 מתוכם על עבירות אינוס. החשדות החמורים הובילו את אוסטרליה לבקש באופן רשמי מישראל להסגיר לידיה את לייפר.

פרקליטות המדינה הגישה בקשה למעצר של לייפר, אך סניגוריה של לייפר, מבקשים משנת 2014 ועד היום, פעם אחר פעם, לדחות את הדיון בעניינה. לטענתם, היא לוקה במצב נפשי מעורער שלא מאפשר לה לעמוד לדין. על פי חוות הדעת של הפסיכיאטר המחוזי, לייפר איננה מסוגלת להבין את מהות הליכי המשפט ואת ההשלכות של הראיות המובאות בפניה מחמת מחלתה הנפשית.

בשיחה עם "המגזין", מספר אהרל'ה יקטר, עסקן בכיר מבני ברק, על העזרה שקיבלה לייפר מהקהילה החרדית בעיר: "אף אחד לא חשב שהיא צדקת, אבל יש בעיה לקחת אישה חרדית, ולהסגיר אותה לגויים. זה סיפור בעייתי - מה אם הכלא האוסטרלי לא נפרד, מה אם יש שם סוהרים?". הוא סיפר כי "דאגו לה למימון לעורך-דין ענק, שהצליח להוציא אותה משוגעת".

הרב נחום רוזנברג, פעיל ותיק במאבק נגד הפדופילים בארצות הברית, נחשף גם הוא לפרטי המקרה של לייפר והעלה את השאלה: "האם היא הייתה מעורערת נפשית גם כשקיבלה 150,000 דולר כמנהלת בית הספר?"

לפני חודשיים, ביקרה באוסטרליה חברת הכנסת מיכל בירן מ"המחנה הציוני", וגילתה במלבורן כי קהילתה של לייפר זועמת. האוסטרלים, מצידם, שלחו את חבר הפרלמנט דייויד סאות'וויק לביקור מיוחד בישראל, שהוקדש כולו לקידום ענייני ההסגרה של לייפר.

לכמה מהמתלוננות נגד מלכה לייפר לא הייתה ברירה אלא לצאת מהקהילה המסוגרת של מלבורן. בבית הספר הצליחו לאתר לפחות שמונה קורבנות שעברו התעללות דומה מצד לייפר. רבות מהן עדיין חוששות לדבר.

תגובות לכתבה:

תגובת עו"ד יהודה פריד ועו"ד עדי ניב בשם משפחת לייפר: "איננו יכולים להגיב על מרבית הטענות שנטענו בכתבה כלפי הגברת לייפר מפאת צנעת הפרט. העובדות הנטענות לגבי מצבה הנפשי חוטאות לאמת. בעיותיה הנפשיות של לייפר החלו עשרות שנים לפני ההאשמות הנטענות כלפיה והחמירו עד כדי קריסה נפשית בעקבות ההליכים כנגדה".

"שורה ארוכה של רופאים בבתי חולים בהם אושפזה - ובראשם הפסיכיאטר המחוזי בראשות ועדה רפואית בלתי תלויה - קבעו כי מצבה הנפשי אינו מאפשר לה לעמוד לדין. קביעה זו עוגנה הן בבית המשפט המחוזי והן בבית המשפט העליון".

"לגבי ההאשמות כנגדה - הרי הן בגדר חשדות בלבד. היא לא נחקרה אודותיהם ומשכך הם לא בשלו לכתב אישום נגדה. מפאת מצבה הנפשי, וחוסר יכולתה להיעזר בסנגוריה, איננו יכולים אפילו להתייחס לתלונות נגדה".

תגובת פרקליטות המדינה: "מי שקובע את מצבה הרפואי של הגברת לייפר, ואת הטיפול המתאים לכך, היא ועדה פסיכיאטרית מטעם המדינה, על פי צו בית המשפט. יצויין כי ההליכים בבית המשפט לא הסתיימו, אלא הוקפאו בשל מצבה הנפשי. הפרקליטות עשתה ותעשה כל שלאל ידה כדי להביא להסגרתה של הגברת לייפר לאוסטרליה, שם תוכל לעמוד לדין בגין החשדות שגובשו נגדה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.