רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 30 באפריל 2017

ואריה כי ימעל

מאת הרב אליהו קאופמן

   פרשת מעצרו של אריה כהן – סגן ראש עיריית ראשל"צ לשעבר, היא פרשה מתמשכת בת כמעט שני עשורים. הוא נעצר אמנם באפריל 2017 אבל "כוכבו דרך" כבר בשנת 1998, כאשר נבחר לעיריית ראשל"צ כיו"ר סיעת ש"ס, ובכלל כחבר מועצת העירייה. כבר לפני כן הייתה לאיש חטוטרת ציבורית, משנשלח אחר כבוד חזרה מתפקידו ב"חברת קדישא" בת"א משום האשמות שקשורות לכספי ציבור. אבל סיפורו של אריה כהן ממחיש יותר מכול את הידרדרות העסקונה החרדית לשפלי הפסדו – יהדות, ובמיוחד את זו של ש"ס, שיאנית העבריינות וחילול השם מאז 69 שנותיה של המדינה. סיפורו של אריה כהן מראשל"צ חושף גם את עליבותה של ה"רבנות הראשית לישראל" ואת שלוחותיה המקומיות. הסיפור הוא של  עסקן אלים ורדוד תורתית והשכלתית שהפך ליו"ר מפלגה חרדית בעיר מרכזית ומתפתחת, ואף למועמד ל"רב העיר" הוא הגיע, בעיר שרבניה היו והינם באמת בעלי שיעור קומה! מכל סדרת עברייני ש"ס – כולל אריה דרעי, הרי שאריה כהן היא הצבעוני ביותר ברמתו הירודה, במעלליו ובתעוזתו ובדמיונו.
     אריה כהן לא נעצר – בסוף אפריל 2017 לבדו. יחד עימו נעצרו "שועי" ש"ס בראשל"צ. גם חבר מועצת העיר השני של ש"ס (שבנתיים הספיק לעבור לאלי ישי ....) – מאיר עקיבא, היה בין העצורים, וכך גם מזכיר המועצה הדתית לשעבר בראשל"צ , דוד גבאי, היה בין העצורים (מה שגנז לו את החלום לרשת את אריה כהן כיו"ר ש"ס בראשל"צ). והיה שם גם בלן "צבעוני" לא פחות העונה לשם אדרי. היה שם גם אשר יגאל- עוזרו של אריה כהן, ואפילו סגן ראש עיריית בת ים מש"ס (ברנס שמו) היה בין החשודים. וכמובן עוד מספר פעילי ש"ס. הפרשה מתמקדת בעיקר בארגון אירועים פיקטיביים מהקופה הציבורית. אירועים שלא היו ולא נבראו אבל סיפקו כספי עתק לכיסי החשודים. המשטרה חוקרת האם גם בכירים יותר בעיריית ראשל"צ – עד דרגת ראש העיר, דב צור, היו מעורבים בעניין. 40 עמודי ביקורת של מבקרת עיריית ראשל"צ נרשמו בפרשה זו והועלו כבר לפני כשנתיים במועצת העירייה – עוד בימים שאריה כהן שימש כסגן ראש העיר לצידו מי שמכהן כיום כיו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן מהליכוד. אבל משום מה העניין שקט. יש הטוענים כי הפעם דווקא ראש העיר יזם את פתיחת החקירה המשטרתית הזו. ומדוע?
     למבקר המדינה הגיע מסמך שבו עיריית ראשל"צ העבירה אלפי ₪ למוסד בעיר שמזוהה עם ש"ס. שני פרטים במכתב העלו בקרב מבקר המדינה גבות: 1) שם משפחתו של המעביר היה יגאל ואילו הכסף הועבר לרב ששם משפחתו יגאלי. בדיקה חשאית חשפה כי אותו
יגאל – עוזרו של אריה כהן, איננו אלא אחיו של הרב שאליו הועברו הכספים, יגאלי! 2) הכסף לא הועבר מקופת העירייה אלא מ"קופת ראש העיר". "קופת ראש העיר" היא קופה ציבורית באחריות בלעדית אך ורק של ראש העיר ופחות בשליטת ובפיקוח מועצת העירייה. ה"נורות האדמות" הללו הועברו לאן שהועברו וגם מבקרת העירייה בראשל"צ הפכה לפעלתנית בנושא. אט, אט הסתבר כי על כל העברות הכספים של אריה כהן ומקורביו היה אחראי ראש העיר עצמו. כאן המקום לציין כי נסיקתו של אריה כהן – מחבר עירייה זוטר לסגן ראש עיר, החלה מאז היבחרו של דב צור לראש העיר במקומו של מאיר ניצן, בשנת 2008. בשנה זו נערכו הבחירות המוניציפאליות ואריה כהן העביר את תמיכת ש"ס לדב צור. ואמנם בסיום הבחירות הללו הסתבר שמצביעי ש"ס הם אלה שהכריעו את הכף, ולאחר 25 שנה הודח מאיר ניצן ובמקומו עלה דב צור. צור – שזוהה שנים באנטי דתי והיה מיוצאי מפלגות העבודה ואח"כ "שינוי" של לפיד האב, עמד בהבטחתו טרום אותן בחירות ומינה את כהן לסגנו למרות שחבר העירייה השני של ש"ס, ג'מילי שמו, הקים סיעה עצמאית והותיר את כהן לבדו כנציג ש"ס. גם לאחר בחירות 2013 חזר כהן להיות סגן ראש עיר למרות ששוב התפלג חבר העירייה השני של ש"ס – מאיר עקיבא, ממנו, והקים את סיעת "יחד", של אלי ישי, בראשל"צ. פריצת האשמות הללו נגד כהן עברו עד מהרה להתקפה על ראש העיר, שנודע כמטיבו. צור ניסה לפני מספר חודשים להעביר את כהן לתפקיד יו"ר המועצה הדתית בעיר, תוך התפטרותו מהעירייה, ולקוות שכשפרשיותיו של כהן יגיעו למשטרה הן כבר ימצאו את כהן מחוץ לעירייה והמוכפשת תהיה המועצה הדתית בעיר. אבל כאן עמד אריה דרעי בפרץ והגן על מקורבו ישעיהו מלכה, ראש המועצה הדתית, לבל יודח. דרעי גם הבין שתזוזה נוספת של כהן רק תעמיק לש"ס את בעיותיה עם זיהויו השלילי. אי לזאת הרי שמסתבר שבכירי עיריית ראשל"צ והעומד בראשה הבינו שעדיף שהפרשה תתפוצץ כרגע, כי אח"כ היא רק תגרוף קרבנות בכירים ביותר גם מעיריית ראשל"צ.
      מזה מספר שנים שכותב שורות אלה הזהיר בטוריו מהאיש הזה וממעלליו. עד שנת 1996 כיהן דוד טל – הח"כ המנוח של ש"ס, "עם אחד" ו"קדימה", כיו"ר ש"ס בראשל"צ ובעירייתה, מאז הקמת ש"ס. עם היבחרו של טל לפרלמנט הישראלי (בשנת 1996) הוא התפטר מחברותו בעירו ועד שנת 1998 כיהנו בעירייה זו אשר העליון וחיים עמית כנציגי ש"ס. בשנת 1998 נבחר לראשונה אריה כהן כיו"ר ש"ס בעיריית ראשל"צ לצד אשר העליון. או אז החלו עלילותיו. סדרה של אירועים אלימים מצידו הוכיחו כי מדובר בבריון ממש. בשנת 2003 הוא כבר הדיח את אשר העליון ומינה במקומו את מאיר עקיבא. אחד האירועים האלימים הללו התבטא בניתוק החשמל בישיבת מועצת העירייה ובנפנוף שרשראות נגד חברי מועצת העיר. פרשה אחרת הייתה סביב הכאתו של זכי וג'ימה – יו"ר לשעבר של המועצה הדתית ביהוד, במהלך חתונה של אחד מבכירי ש"ס. כהן טען כי וגי'מה גרם להתפטרותו מיו"ר המועצה הדתית ביהוד, שאליה מונה במקום וג'ימה (שגם הוא הסתבך בפלילים – בעניין מכירת חלקות לנפטרים ביהוד...). ביהוד כיהן כהן תקופה קצרה (מונה ע"י יצחק כהן, אז שר הדתות מטעם ש"ס) עד שפעילים מקומיים הביאו להדחתו עקב התעמרותו במבקרי המקווה ובגבאי בתי הכנסיות בעיר. פרשה אחרת שהגיעה לכותרות, וגם למשטרה, היא פרשת הכאתו של הבלן אדרי, במקווה בראשל"צ. כהן טען כי כחבר עירייה זכותו לאי תשלום ומשסירב אדרי להכניסו הוא הוכה על ידי כהן באכזריות. אדרי גם הקליט את השיחה ביניהם ובה ניבל כהן את פיו בגסויות ובהאשמות מילוליות שהנייר אינו סובלן, נגד אדרי, מה שכונה "נאום החתולים". אדרי מצידו פנה למשטרה ובידו ההקלטה. גורמים המקורבים לכהן הצליחו לשכנע את אדרי למשוך את התלונה. פרשה אחרת שכהן הסתבך בה הייתה פרשת משפט הדיבה שהגיש נגדו חבר עירייה אחר, בשם משה יהושע. יהושע היה איש ש"ס עד שבשנת 2000 הדיחו כהן מש"ס בראשל"צ. לקראת הבחירות המוניציפאליות של שנת 2003 עבר יהושע והשתלב ברשימת המפד"ל לעיריית ראשל"צ, במקום השני שלה. כהן שידע כי מדובר בלמעלה מאלף מצביעים שינטשו את ש"ס, הוציא כרוזים ובהם טען כי יהושע גנב עשרות אלפי ₪ מעיריית ראשל"צ כעובד העירייה. מנגד הגיש יהושע משפט דיבה כנגד כהן ובו הפסיד כהן, ואף נחשף כי כהן הכפיש את רשויות השיפוט של המדינה וקראן "ערכאות עכו"ם", כדי לעצור את יהושע, דרך בתי דין חרדים, מלהגישו לערכאות. לא פעם ולא פעמיים הסתבך כהן בקטטות ציבוריות, ובראשל"צ הוא כונה ה"בריון מהעירייה".
       המשטרה חוקרת כרגע כיוון נוסף בחקירתה. בעשור הקודם קיבל כהן אישור ל"רב שכונה". הטענה היא כי מאחורי האישור עמד הרב הראשי של י"ם דהיום ואז ה"רב הראשי לישראל"- שלמה עמר, שבאפשרותו אז הייתה להעניק "אישור רב" ללא בחינות. לפני כמה שנים קיבל כהן אישור להתאמתו ל"רב עיר" – כביכול, לאחר בחינות שעבר ב"רבנות הראשית". חשוד נוסף בפרשיות כהן הוא הממונה על הבחינות ב"רבנות הראשית", והמשטרה חוקרת את החשד כי מעולם כהן לא נבחן. בפרשה זו הועלה גם שמו של הרב יונה מצגר כחשוד בהתערבות לטובת כהן. בראשל"צ כהן לא היה ידוע מעולם כ"תלמיד חכם" גדול, וזאת למרות הצגת עצמו כ"רב" כשהוא עורר גיחוך ולעג. גם אחיו הבהירו לו שלא יעזרוהו אם יתמודד ל"רבה הספרדי של העיר" משום אי היותו תלמיד חכם. אבל כהן עצמו הכריז כי יתמודד לתפקיד, שהתפנה לפני שנים – עם מותו של הרב יוסף עזרן, רבה הספרדי האחרון של העיר. אין ספק שבמי שהכיר את הרב עזרן ז"ל עוברת כיום צמרמורת רק על המחשבה שכהן היה עלול להחליפו...
     דווקא למי שנגולה אבן מעל ליבו – עם מעצרו של כהן, הוא שר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי. כהן נחשב שנים רבות – גם בימי יו"רותו של אלי ישי, לאיש של אריה דרעי. לא פעם ניצל דרעי – בהיותו ב"גלות", את בריונותו של אריה כהן כדי לנסות ולערער את מעמדו של אלי ישי כיו"ר ש"ס. ישי טען לא פעם כי "אני לא יכול עם אריה כהן, הוא חיזבאללה".
באחרונה – מאז חזר דרעי לש"ס, קשה לומר שלאחרון הייתה קורת רוח מזיהויו של אריה כהן עימו. לפני כשנה – באירוע של ש"ס, משנכנס אריה כהן לאולם חמד לו לצון סגן שר האוצר, יצחק כהן, וקרא לקבל בשירת "ימים על ימי מלך תוסיף" את אריה כהן ולכנותו "רבה של ראשל"צ". אריה דרעי – ששמע את ההכרזה, תקע ביצחק כהן מבט חמור וכהן מיד חזר בו וטען כקול רם כי "זו הלצה בלבד". דרעי נגש ליצחק כהן ולחש על אזנו כי "אל תעז לומר עוד פעם דבר כזה, אפילו כבדיחה"! דרעי עצמו יודע שאילו אריה כהן לא היה מסתבך כרגע עם המשטרה הרי שלפני הבחירות המוניציפאליות – בשנת 2018, היו לדרעי כאבי ראש לא קטנים אם להעמיד שוב את אריה כהן בראש רשימת ש"ס בראשל"צ לאור שמו השלילי של כהן ולאור הפירוד והפילוגים שזרע הלה בתוך ש"ס המקומית. גם יו"ר המועצה הדתית בראשל"צ – ישעיהו מלכה (שגם הוא נחשב לאיש בעייתי בלשן עדינה...), כבר לא יסבול מנדודי שינה על עתידו הפוליטי במועצה הדתית לאחר מעצרו של אריה כהן.
      אריה כהן והסתבכויותו– אך בעיקר נסיקתו כסגן ראש עיר ומועמד ל"רב העיר", מעידים עד לאן הידרדרה המערכת החרדית, מפלגת ש"ס וראשיה, ה"רבנות הראשית לישראל" והעומדים בראשה ובעיקר מעמד ה"רבנות הממלכתית" בישראל. טוב היה אילו מבקר המדינה היה מקים אגף מיוחד לטיפול בכל נושאי מערכות הדת בישראל – מבחינת קיומן הפוליטי והציבורי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.