רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 29 ביולי 2016

"הסערה המושלמת": חרדים, קצינים בכירים וקלינטון בפרשת שחיתות ביזארית בניו יורק

פרשה נרחבת, עסיסית ומביכה, בכיכובה של צמרת משטרת ניו יורק ושל עסקנים יהודים מוכרים, כבר מגיעה לראש העיר ביל דה בלזיו ועשויה אף לפגוע בקמפיין הנשיאות של הילרי קלינטון

מאת חיים איסרוביץ

עם ניסיון של 20 שנה במדים הכחולים של משטרת ניו יורק, ג'יימס גרנט היה אחד הקצינים המוערכים בכוח המשטרה הגדול והחשוב ביותר בארה"ב. הוא שימש בתפקידים בכירים, כולל מפקד התחנה של רובע 72 בברוקלין ומפקד התחנה של רובע 19 באפר איסט סייד של מנהטן. 
אבל בחודש שעבר קצין המשטרה הבכיר (שהחל כבר בתהליכי פרישה) הובל בבושת פנים בניידת של ה־FBI מביתו בסטטן איילנד לחקירה ולאחר מכן לבית המשפט, שם הוגש נגדו כתב אישום על קשירת קשר לביצוע מרמה בשירותים הוגנים, עבירה שמשמעותה היא קבלת שוחד. אז התברר כי גרנט דאג לא רק לשלומם של 240 לובשי המדים שהיו תחת אחריותו ברובע 19, שבו שוכנים בין השאר המוזיאונים החשובים של העיר ושדרות הקניות הפופולריות, אלא בעיקר לכיסו ולביתו.

גרנט לא היה הקצין היחיד שמצא את עצמו מחליף את המדים ואת הדרגות בבגדי עציר, באחת הפרשות המביכות בתולדות משטרת ניו יורק. מייקל הרינגטון, ששירת במשטרה זה 30 שנה ועמד גם הוא לפרוש בקרוב, היה בין השאר מס' 2 במטה של משטרת ניו יורק, המפקח על כל לובשי המדים בעיר. עד לאחרונה הוא אף שימש כסגן מפקד היחידה למניעת פשע ביחידות הדיור הציבורי בניו יורק. כמו גרנט, גם הוא מואשם בקבלת שוחד ועלול לעמוד בפני עונש מרבי של 20 שנות מאסר.

בפרשה מעורבים גם שני אנשי עסקים ופעילים מוכרים בקהילה החרדית בברוקלין הנחשבים מקורבים לראש העיר, ביל דה בלזיו, ואף היו חברים בוועדה שהכינה את טקס השבעתו. הראשון הוא ג'רמי רייכברג - שהגדיר את עצמו "איש קשר קהילתי למשטרה" - אשר תרם אלפי דולרים לקמפיין הבחירות של דה בלזיו. לפני שנתיים הוא ארגן אירוע התרמה עבור "קמפיין למען ניו יורק אחת", הארגון ללא כוונת רווח השנוי במחלוקת של דה בלזיו שפורק לפני כחודשיים, אחרי שהתברר כי הוא גייס כספים בניגוד לתקנות. הוא מואשם במתן שוחד.

הנאשם השני, ומי שהביא להפלתם של שני הקצינים הבכירים ושל רייכברג, הוא ג'ונה רכניץ, יזם נדל"ן חרדי ממנהטן ותורם לראש העיר, שהודה בעבירה של קבלת שוחד ומוגדר בכתב האישום "עד משתף פעולה מס' 1". לפני כחודש הובילה עדותו למעצרו של נורמן סיברוק, נשיא האיגוד של הסוהרים בניו יורק ואחד האישים החזקים במערך אכיפת החוק בעיר. סיברוק מואשם כי הפנה 20 מיליון דולר מכספי הפנסיה של האיגוד לקרן גישור בניהולו של מוריי הברפלד, אף הוא חבר הקהילה החרדית, בתמורה לטובות הנאה ומימון טיולי יוקרה.

לפי כתב האישום, רייכברג ורכניץ ניהלו יחסים עמוקים של "תן וקח" עם שני הקצינים הבכירים בשנים 2011 עד 2015, שכללו לכאורה מתן טובות הנאה בסכומים של אלפי דולרים דרך טיולים, כרטיסים לאירועי ספורט ומסעדות יוקרה, בתמורה לקבלת ליווי משטרתי, גישה חופשית לאירועים גדולים בעיר כמו חגיגות השנה החדשה או מרתון ניו יורק, ועסקים עם חברת אבטחה שנמצאת בבעלות משפחתו של הרינגטון.

מכתב האישום עולה כי בינואר 2013 שילם רכניץ יותר מ־59 אלף דולר עבור הוצאות הנסיעה של הרינגטון, גרנט ושלושה מחבריו של הקצין במטוס פרטי ללאס וגאס, שם צפו בסופרבול שנערך בניו אורלינס באזור פרטי באולם המסיבות של מלון היוקרה MGM. אבל זו לא הייתה טובת ההנאה היחידה. לפי כתב האישום, אנשי העסקים החרדים אף מימנו לגרנט הנשוי ולחבריו "פרוצה אישית" שסיפקה את יצריהם המיניים במטוס ושהתה עם גרנט בפנטהאוז שלו.

להמשך כנסו כאן:



נערת הליווי בפרשה וכיום כוכבת הריאליטי, גבי גרקו, סיפקה ל"ניו יורק פוסט" פרטים עסיסיים על חגיגת המין שהתרחשה באותה טיסה. "מלמעלה, מאחור, מהצד. נראה היה שמאוד נוח להם להוריד את המכנסיים שלהם אחד מול השני ולצחוק על זה. כנראה שכבר עשו את זה קודם", אמרה. "לא חשבתי שזה יהיה כל כך עסיסי כמו שזה, אבל ברור שלא יכולתי לרדת מהמטוס, ולכן הייתי צריכה לעשות מה שהם אמרו לי. הם היו חולניים, גסים ותוקפניים מאוד". לפי גרקו, במהלך הצפייה במשחק בילתה הקבוצה עם פרוצות נוספות שהצטרפו אליה לאורגיה בחדר. "כאשר נכנסתי היו שם בחורות עירומות, הן צעדו פנימה והחוצה מהמרפסת", סיפרה. "הגברים לא לחצו עלי להצטרף, כי היו להם כל הבנות האלה".

 עוד חשף ה"ניו יורק פוסט" כי אף שהבילוי בדרך לווגאס הפר לפחות אחד מעשרת הדיברות, בדרך חזרה רכניץ עדיין ניסה להקפיד על חוקי היהדות, ודרש כי הקבוצה תקבל בטיסה לניו ג'רזי כריכים כשרים למהדרין.

לפי כתב האישום, שבעה חודשים לאחר החגיגה שוב נהנה גרנט מטוב לבו של רכניץ, ששלח את קצין המשטרה ואת משפחתו למלון יוקרתי ברומא ושילם את כל ההוצאות. גם הרינגטון זכה בטיול חינם עם משפחתו - בשיקגו - כאשר רכניץ שילם על הנסיעה ורייכברג תיאם את כל הסידורים הנלווים. בחקירתו, טען הרינגטון כי החזיר לרכניץ את כל העלויות, אולם איש העסקים הכחיש זאת בתוקף.

האירוע הביזארי ביותר התרחש בחג המולד 2013, אז הגיעו רייכברג ורכניץ לביתו של גרנט עם כובעי אלף (שדונים בסיפורי פנטזיה) כדי לתת לקצין המשטרה קונסולת משחק עבור ילדיו ותכשיט בשווי של כ־1,000 דולר עבור רעייתו. טיול דומה הם עשו גם לביתו של הרינגטון.

שנה לאחר מכן, אחרי שהשניים לא חזרו על המנהג, לא הסתיר גרנט את זעמו. "אני רואה שאתה לא אוהב אותי יותר, אחי", אמר הקצין בשיחת טלפון לרייכברג, שהוקלטה על ידי סוכני הבולשת. "אתה אפילו לא מזמין אותי לסופרבול, למה לעזאזל??". רייכברג השיב שהקצין לא פנוי בשבילו, וגרנט בתגובה התפרץ עליו: "לא, לא, לא. קודם כל, שני האלפים לא באו לחג המולד המזוין".
 
במסגרת המעקבים והציתותים זיהו סוכני הבולשת בינואר 2015 מפגש במסעדה יוקרתית במנהטן בין הרינגטון וקצין משטרה נוסף עם רכניץ ורייכברג, שבמהלכו דנו בחברת האבטחה שנמצאת בבעלות משפחתו של הרינגטון. לפי כתב האישום, רייכברג סידר לחברה עסקים ברחבי ניו יורק, כולל משימות אבטחה בבית ספר שקשור לרכניץ. אחת מטובות ההנאה שסיפק הרינגטון בתמורה הייתה נקיטת צעדים לפיטוריו של שוטר, שבעת שלא היה במשמרת הועסק כמאבטח בחנות יהלומים מתחרה לחנות שהייתה קשורה לרייכברג.

זו לא הייתה הפרשה היחידה בקשרי חרדים־שוטרים שנחשפה עם גל המעצרים לפני שבועיים. סמל דיוויד וילנואבה, שבעשור האחרון שירת ביחידה של משטרת ניו יורק למתן אישורים לכלי נשק, נעצר יחד עם איש העסקים החרדי אלכס "שעיה" ליכטנשטיין, חבר ארגון "השומרים" (משמר אזרחי יהודי) של פארק בורו בברוקלין. השניים מואשמים בעבירה של קשירת קשר לביצוע של תשלום שוחד ועלולים לעמוד בפני עונש מרבי של 15 שנים בכלא.

לפי כתב האישום, המתבסס גם על עדותו של ריצ'רד אוכטל מהיחידה למתן אישורים, שכבר הודה בעבירות של קבלת שוחד ומשתף פעולה עם הרשויות, שני השוטרים העניקו 150 אישורים לכלי נשק לליכטנשטיין ולמקורביו תמורת שוחד של 6,000 דולר, בקבוקי אלכוהול וסיורים ביקבים בלימוזינה, וזאת בלי לבצע את בדיקות הרקע הדרושות. התביעה ציינה כי הרישיונות "הוענקו לעתים בתוך שבועות ספורים. בדרך כלל התהליך נמשך חודשים, ובמקרים מסוימים יותר משנה".

המעצר של קצינים כה בכירים, יחד עם הדחתם של עוד כתריסר שוטרים שמעורבים בפרשות השוחד, מהווים מכה תדמיתית קשה לכחולי המדים של ניו יורק. נציב המשטרה, ביל בראטון, הבהיר כי הרינגטון, גרנט ווילנואבה כבר הושעו מתפקידיהם והביע תקווה כי טיהור המשטרה משחיתות הגיע לסיומו. "המקרה מראה שלא משנה אם אתה שוטר פשוט או קצין, אם אתה מפר את החוק, מטפלים בך באותו אופן", אמר בעקבות המעצרים.

התובע של המחוז הדרומי של ניו יורק, פריט בהרארה, לא הסתיר את אכזבתו מכך שמי שממונים על אכיפת החוק מוצאים את עצמם מהצד השני של המתרס. "ההתנהלות לכאורה מפרה את העיקרון הבסיסי שמשרתי הציבור צריכים לשרת את הציבור, לא לסייע לעצמם להשיג כסף וטובות הנאה רק כי הם עושים את התפקיד שלהם", אמר. "שובר את הלב לראות קציני משטרה שנשבעו לשרת ולהגן מביאים לכאורה חוסר כבוד למוסד ולמקצוע שראויים לכבוד הגדול מכולם".

דייגו רודריגז מה־FBI הבטיח כי הבולשת, יחד עם סוכנויות אכיפת החוק הנוספות, ימשיכו "להסיר סוג כזה של ריקבון בכל דרג". "הניצול לרעה של הסמכות שהתרחש לכאורה במקרה הזה אינו נטול קורבנות", אמר. "הקורבנות הם אזרחי ניו יורק, אשר סומכים על השוטרים שיבצעו את תפקידם נאמנה. הקורבנות הם השוטרים ההגונים שעושים כל שהם יכולים על מנת לשמור על החוק והסדר. הקורבן הוא אמון הציבור באכיפת החוק, שכה חיוני על מנת להבטיח את ביטחון הציבור". 

הפרשה החלה להיחשף לפני כשנתיים, כאשר רשויות אכיפת החוק החלו לחקור את המלט פראלטה, שנחשד בניהול של תרמית פונזי. בית הקפה של פראלטה, ה"הדסון ריבר", היה מקום מפגש עבור קצינים בכירים ובהדרגה התגלה כי פראלטה קיבל יחס מיוחד מהמשטרה. במקביל, הועלו טענות כי נורמן סיבורק מבצע השקעות מסתוריות בכספי האיגוד. אז התגלה הקשר שלו לרכניץ ולרייכברג.

אחרי שככל הנראה זוהו כל המעורבים בתוך המשטרה, מתמקדים כעת משרד התובע והבולשת בשאלה אם שני אנשי העסקים החרדים גם זכו לטובות הנאה כלשהן מעיריית ניו יורק בתמורה לתרומות שנתנו לדה בלזיו ולארגונים שלו. בינתיים, כך נראה, שום דבר עוד לא התגלה.

אבל זה לא הסוף עבור ראש העיר מהמפלגה הדמוקרטית, המכהן בתפקידו מאז ינואר 2014. פרשת השחיתות המשטרתית היא רק אחת מתוך חמש חקירות שמנהלות רשויות אכיפת החוק הפדרליות נגד מקורבים לו או לארגונים הקשורים אליו. שתיים מהחקירות עוסקות ב"קמפיין למען ניו יורק אחת". באחת מהן נבדק חשד כי הארגון שימש להעברת תרומות מדה בלזיו לשלושה מועמדים דמוקרטים בבחירות לסנאט של ניו יורק על מנת לערער את הרוב הרפובליקני. בחקירה השנייה נבדק חשד כי הארגון פעל כקבוצת שדולה אף שלא נרשם ככזאת לפי הנהלים.

לפני כשלושה חודשים החל משרד התובע של מדינת ניו יורק לבחון את מכירתו של בית ריבינגטון, שבמשך שנים שימש כמתקן לטיפול בנשאי איידס מאחר שהוא הוגדר בטאבו כמבנה לצורך מרכז בריאות ללא כוונת רווח. עם זאת, המגבלה על השימוש במבנה הוסרה אחרי שהוא נמכר לארגון בריאותי שפועל להשגת רווחים תמורת סכום של 28 מיליון דולר, ועוד 16.15 מיליון דולר שהועברו לעירייה. שלושה חודשים אחרי שהמחלקה לשירותים מינהליים בעירייה שינתה את השימוש במבנה, הוא נמכר תמורת 116 מיליון דולר ליזם שמתכנן לבנות במקום דירות יוקרה, שימוש שונה בהחלט מהייעוד המקורי.

חקירה נוספת בוחנת אם ארגון למען זכויות בעלי חיים קיבל טובות הנאה מהעירייה אחרי שסייע לתקוף את יריבתו בבחירות של דה בלזיו, כריסטין קווין, בעקבות הכרזתו של דה בלזיו כי בכוונתו לאסור על הפעלת כרכרות הסוסים המפורסמות בסנטרל פארק. כמו כן, סוכני הבולשת חוקרים אם בן דודו של דה בלזיו, ג'ון וילהלם, ומקורב נוסף לראש העיר, השתמשו באותו ארגון על מנת לנתב כספים לקבוצה שפעלה נגד קווין.

"אני לא זוכר עוד סערה מושלמת כזו, שמגיעה מזוויות כל כך שונות", אמר ההיסטוריון דניאל קזיטרום ל"ניו יורק טיימס" בהתייחסו לשלל החקירות, אשר מזכירות יותר את הפרשות שמאפיינות את שיקגו מאשר את התפוח הגדול. בינתיים דה בלזיו מנסה להרחיק את עצמו מההתרחשויות. מלשכתו נמסר כי הוא החזיר את כספי התרומות לרכניץ ולרעייתו, אמר כי "הלוואי שלא הייתי פוגש את הבחור", וכעת הוא משתף פעולה עם חוקריו.

אם בסופו של דבר ייאלץ ראש העיר - שבסקר שפורסם בחודש מאי זכה רק ל־41% תמיכה מול 52% שהתנגדו להתנהלותו - למצוא את עצמו בחדרי החקירות, ואולי אף להתפטר, עלולות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת גם עבור המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון, במיוחד אם כל זה יתרחש לפני הבחירות בנובמבר.

דה בלזיו נחשב מקורב מאוד למשפחת קלינטון - הוא שימש כמנהל האזור של משרד השיכון האמריקאי בניו יורק ובניו ג'רזי בממשל ביל קלינטון והיה מנהל קמפיין הבחירות של הילרי בעת שהתמודדה בהצלחה לסנאט. השניים היו אורחי כבוד בטקס השבעתו לתפקיד ראש העיר, והנשיא לשעבר היה זה שביצע את ההשבעה בפועל. השניים בהחלט לא ירצו לראות את דה בלזיו מסתבך עוד ומספק נשק לניו יורקר אחר שמקווה להגיע לבית הלבן - דונלד טראמפ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.