רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 29 בינואר 2016

אבישי בן חיים הסביר בשבוע שזרקו את נתי גרוסמן ימ"ש מיתד שהרב שטיינמן נגד לימוד התורה

לכבוד הרב שאולזון היקר
 
כדי להבין את מי משרת אבישי בן חיים הנני לצטט לך מאמר בפייסבוק שכתב אבישי בן חיים נגד הרב שטיינמן תקרא טוב ותבין מי מזין את אבישי בן חיים.
 
המאמר של אבישי בן חיים:
נקודה בפולמוס סביב מנהיגות הרב שטיינמן: האם התורה מחזיקה את העולם ממש? ועמדת הרב עובדיה.
נקודה מרתקת בפולמוס בין הרב שטיינמן לרב אויערבך: האם התורה מחזיקה את העולם? האם במידה וייפסק לימוד התורה לרגע אחד כל העולם , בעצם כל הקוסמוס ייחרב?
במסגרת הפשקוויל האינטרנטי שהופץ נגדו מואשם הרב שטיינמן בשלל האשמות. ביניהן אחת מעניינת במיוחד הקשורה לאחד הרעיונות היהודיים הכי פלאיים לגבי חשיבות לימוד התורה.
א. הרב חיים מוולוז'ין
הכל מתחיל מהציטוט הזה בספר ''נפש החיים'' שער ד' פרק יא:
והאמת בלי שום ספק כלל, שאם היה העולם כולו , מקצה עד קצהו, פנוי ח''ו אף רגע אחד ממש מהעסק והתבוננות שלנו בתורה, כרגע היו נחרבים כל העולמות, עולמות עליונים ותחתונים, והיו לאפס ותהו חס ושלום''.
המחבר, הרב חיים מוולוז'ין (ייסד בשנת 1802 את ישיבת וולוז'ין , אם הישיבות הליטאיות שהפכה למודל לישיבות העל קהילתיות), הוא האחראי להליך המיסטיפיקציה של לימוד התורה מתוך ניסיון לשוות ללימוד התורה משמעות ואופי מיסטיים. הייתה זו תגובה לאתגר שהציבה תנועת החסידות המסעירה, כחלק מכך הוא הציב את לימוד התורה כערך היהודי העליון ובעל ההשפעה המיסטית על מצבו של הקוסמוס כולו זאת כמשקל נגד לחסידות שהפכה את חווית הדבקות הדתית לערך עליון, בעיקר באמצעות התפילה ובכך דחקה את לימוד התורה ממעמד העל שלו (להרחבה: פרופ' עמנואל אטקס בספרו יחיד בדורו. על הגאון מוילנא). הרב חיים מוולוז'ין בספרו המפורסם ''נפש החיים'' הוא מנחיל את התפיסה כי התורה מחזיקה את העולם כולו וברגע שייפסק לימודה העולם ייחרב. בכך הוא מאמץ את הנוסחה הקבלית הבסיסית המעניקה לקיום המצוות מעמד על המשנה מציאות ומשפיע בעליונים. הוא מעביר את הדגש של יכולת השפעה המיסטית על העולם מהמצוות ללימוד התורה.
ב.
השבוע, על רקע מאבק הירושה בין הרב אהרון לייב שטיינמן לבין הרב שמואל אויערבך הועלתה – ולא בפעם הראשונה – האשמה חמורה נגד הרב שטיינמן על פיה הוא אינו מאמין בקביעת הרב חיים מוולוז'ין כי אם ייפסק לימוד התורה ייחרב העולם.
בפשקוויל אינטרנטי נכתב כי בשיחה מודפסת שלו (מופיעה בספר מפיקודיך אתבונן עמ' פו) הוא קובע "שדברי הגר''ח מווולוזין תמוהים שאומר שבלי התורה העולם ייחרב, שהרי אם יש רוב מצוות העולם צריך להתקיים? ומתרץ שהגר''ח מדבר במקרה שהעולם מחצה על מחצה. עכ''ד, יעו''ש. ועוד כך אומרים תלמידיו 'שאכן הוא יכול לחלוק על הנפש החיים!! רח''ל!! הרי כל מה שהחזיק את המתמידים בכל הדורות הם דברי הגר''ח האלו , אשר כתב זאת בנוסח: 'והאמת בלי שום ספק כללו וכו' והדברים מובאים כמה פעמים בספרי החפץ חיים זיע''א!".
 
ג. הרב עובדיה יוסף
במסגרת הפולמוס על גיוס בני הישיבות הביע לפני מספר ימים הרב עובדיה יוסף עמדה המאמצת את התפיסה הליטאית (או מקבילה אליה) לגבי לימוד התורה כמחזיק את העולם: "הקב''ה ישמור את כל בחורי הישיבות, ישמור אותם מכל צרה וצוקה, יעלו מעלה מעלה בתורה. הם מקיימים את כל העולם, 'אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי'. מה זה יומם ולילה? זה התורה, 'והגית בו יומם ולילה' - אלמלא הם היה העולם נחרב הם מקיימים את העולם".
ד.
חסר לי: מה באמת מופיע במפיקודיך אתבונן בשמו של הרב שטיינמן? מה באמת המשמעות?
האם ייתכן שבאמת הוא לא מאמין שאם ייפסק לימוד התורה לרגע אחד העולם ייחרב?
ואם מישהו לא מאמין, האם זו עמדה שניתן לעמוד מאחוריה בעולם החרדי היום?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.