רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 13 באוקטובר 2015

אמנון יצחק - לא קשור לדת היהודית

מאת מנחם נאבת

אתמול העליתי כאן קישור לדברי הרב אמנון יצחק שאמר שפיגועי הסכין האחרונים הם בשל הסכין הפגומות המשמשות במשחטות. עוד הוסיף הרב שזאת רק ההתחלה, ואנו הולכים לספוג פיגועי תופת עם חומרי נפץ וכו'. העליתי זאת והוספתי כמה גיחוכים על דבריו. בעקבות כך קיבלתי ביקורות רבות. אמרו לי שזה קטנוני מידי להתייחס אליו ולדבריו, שהוא לא שווה את זה, שאין משמעות בהתייחסות לאדם הזה, אמרו לי שזה סתם מעורר דיבור סתמי על בני אדם שאין לו הרבה משמעות חוץ מלעורר דברי ריבות ומדנים. ועוד כהנה וכהנה.
האמת היא שהביקורות הללו נגעו אל ליבי, כי אכן בדרך כלל אני לא אוהב להתייחס לכל כוכב שמחליט לומר את ההגיגים העמוקים שלו, אני לא אוהב את הדיבור על אנשים, הפטפוט על מה שאמרו, הליצנות מהם, ובעיקר העובדה שהדברים האלה שוליים ולא מועילים לכלום, חוץ מרצון להתפרק ולצחוק קצת על חשבון הזולת. הרבה פעמים. וזה נכון שזה לא שווה את זה.
אבל דווקא בגלל שאני לא אוהב את הסגנון הזה כתבתי זאת. משום שזאת לא תמיד חכמה לדבר על דברים העומדים ברומו של עולם. לפני שכתבתי זאת יצא לי לשוחח עם כמה וכמה אנשים שלוקחים ברצינות את כל השטויות האלה, או דומיהן, ורואים בכך דברים משמים. באותה מידה יצא לי לשוחח עם אנשים חילוניים 'שהוכיחו' לי באמצעות הדברים הללו עד כמה הדת והדתיים מטומטמים. ישנה גם תחושה שבשתיקה שאם אתה דתי, בסופו של דבר, גם אם אתה לא בדיוק מסכים עם הנוסח והדברים, או אפילו אם אתה חולק באופן מהותי על זה, בסופו של דבר אתה 'בצד שלו', כי סוף סוף זה 'הצד' של הדתיים.
אין לכם מושג עד כמה דברים כאלה נוגעים לאנשים ועד כמה אנשים תמימים לוקחים זאת ברצינות, גם אם בסופו של דבר מתנגדים. הם מרגישים שבסופו של דבר יש כאן 'אמירה דתית' מ'סמכות דתית', גם אם לא מסכימים עמו. צריך להדגיש שהרב אמנון יצחק, מה שהוא מייצג, החומרים עליהם הוא מדבר וכל העולם הרוחני שלו, הם לא 'עוד שיטה' בעולם הדתי כפי שאני מבין אותו. זה פשוט דת אחרת. זה עולם אחר. זאת תפיסה אחרת לחלוטין של האמונה ושל הדת.
מספיק לרפרף בין התגובות ולראות כמה אנשים מגיבים ואומרים שהוא לא צודק, וזה לא בגלל זה, ומי אמר לו, ומאיפה הוא יודע חשבונות שמים וכו' וכו'. אבל זאת לא הבעיה. כאילו שהאמירה שלו הייתה מוצדקת אילו הוא רק היה 'מוכיח' אותה, אילו הוא היה ערב לצדקתו. לא זה העניין. העולם הרוחני של הרב הזה ושכמותו הוא עולם אחר לחלוטין, הוא עולם הפוך מהעולם הרוחני שאני מדבר עליו, הוא במובן מסוים אנטי דתי מבחינתי. שלא לדבר על חילול השם ש'רבנים' שכמותו עושים בסגנון האווילי שלהם.
עולמו 'הרוחני' של הרב הזה נע בתחילת דרכו בסגנון מסיונרי יהודי הנע סביב הפחדות אפוקליפטיות על מלחמות ועל מתים, על סיפורי נפלאות ונכים שעומדים מכיסאם. הסגנון שלו היה שטחי לעילא ולעילא והוא דיבר על הקב"ה כמו שמדברים על משחק לגו. לאחר מכן, עם הזמן, הוא 'השתפשף' ונעשה יותר 'בן תורה', או אז הוא התחיל להיות ה'שומר' של כל הזיה וגחמה המתהדרת כ'חומרא' וכ'תקנות'. האדם הזה עשה רק נזק ליהדות ולשמה, לטהרתה ולסגנונה. הוא דיבר על יהדות ריקה מתוכן, יהדות שכל משמעותה היא אל זועם המחפש לשחוט בני אדם שלא שחטו פרות כמו שצריך. אל גחמני וילדותי. אילו הייתה זאת האמונה האישית שלו שהייתה מצטרפת באופן שולי אל עולם רוחני עמוק של הלכה ומדרש, החרשתי. אבל מדובר ברב שכל תמונת היהדות שהוא משווק היא כזאת. ואנשים קונים את זה. אנשים נמשכים לזה. ובעיקר, הם נסחפים אחרי הטרור הדמגוגי.
זה לא רק הוא כמובן. זאת תעשייה שלמה של יהדות כביכול דתית, מנוונת מכל תוכן, עובדת אלילים, יהדות שאין לה דבר עם יראת שמים, עם עשיית הישר והטוב, עם צדקה וחסד, עם הלכה וגופי תורה, עם קדושה ודבקות רוחנית, אלא יש לה קשר לאפוקליפסות בגרוש, נבואות זעם, אמונות תפלות, סגולות ברבריות, הרבה כסף, שרלטנות, מרמה כלפי ההמון, מעשי מופתים ונפלאות. זאת יהדות של באבות ושל מאגים, קוסמים מעוננים ומכשפים, יהדות אנטי דתית, של חוסר יראת שמים, חוסר קדושה, רק איזה דרקון מאיים בשמים עם זקן לבן וארוך שמאיים להחריב את העולם כל רגע ולהתעלל בכל האנושות, ולהתעצבן, ולקרוע את כל העולם לגזרים, ולשרוף את כל מי שלא עשה פדיון פטר חמור או הפרשת חלה המונית.
אז כן, אני לא מתחרט. לא תמיד צריכים לדבר גבוה גבוה. ואני אומר זאת אחרי מחשבה. ואולי המעירים לי לא יודעים כל כך מה המצב. לפעמים צריך לדבר על כל הסחי הזה, שנמצא יחד עם ההמון, שנבלע עמו, ושכמו תמיד, הוא אף פעם לא מעניין, כי הוא לא ברמה שלנו. נכון, זה לא ברמה שלנו. אבל לא הכל שאלה של רמה. יש דברים שצריך לומר אותם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.