רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 7 באוגוסט 2015

מכתבים קצרצרים


עשרות שנות מחלוקת ושנאה מיותרת - השכל בבעלזא הגיע מאוחר
אני שמח ומברך את כל מי שהיה  לו חלק בענין הזה, כואב לי עשרות שנים מחלוקות מותרות, כאלו שהינן שטויותיות, מפני שזה מראה את הפנים המאוד לא יפות של היהדות החרדית שעל שטות נכנסים למחלוקת מקדשים אותה וזקוקים לעשרות שנים לצאת ממנה. אני מנסה לשכנע את כל מי שאני יכול כי חרדיות מקורית אין יפה ממנה היא היהדות האמיתית, אבל כשאני צריך להביא דוגמא בימינו אי אפשר ואין כמעט דבר כזה, מפני שהטוב מעוטף במכוער, וזה מה שרואים. כאשר לומדים על מה המחלוקות ביהדות החרדית כמעט ולא נמצא עוד מחלוקות אידיאולוגיות, כאלו היו בעבר, אם כי גם אז זה התחיל מתחרות מסחרית, אבל לפחות הבינו כי הם צריכים לשחק אותה אידיאולוגית אחרת אין הצדקה למחלוקת, בימינו לא מחפשים אידיאולוגיה, מקדשים כל מחלוקת שטותית גם על מה שאין לה דבר עם יהדות, וכשמבקשים לצאת ממנה קשה, צריכים בשביל זה לעקור הרים

שקט ורגיעה בבית הקברות ביארצייט של הבעלזער ז"ל
זכינו לראות היום מה שכבר לא ראינו יותר מעשרים שנה, שקט ורגיעה בהר המנוחות בירושלים, בעבר המשטרה היתה חייבת להתערב, חסידי בעלזא היו אורבים לרבי ממחנובקה, ולנגיד ר' אליש ענגלנדר וכשאלו הגיעו ללא אנשי בטחון היה הולך מכות ממש. לפני שש שנים הכו את ר' אליש ענגלנדר  באכזריות נוראה, כשכל חטאו שאינו רוצה להיות חסיד של הרבי הנוכחי מבעלזא, בתי המשפט התערבו המשטרה נאלצה להיות שם לשמור שלא יכו זה את זה, עד שסוף סוף קלטו בבעלזא כי לא זו הדרך, הם מפסידים מזה יותר ממה שהם מרוויחים, הם לא הצליחו לשבור את מחנובקה ולא שינו דבר וחצי דבר. וראו, הם רק ניסו את דרך ההידברות והדברים רצו מהר, מצידם של חסידי מחנובקה יכלו כבר לפני חדשים להגיע להסכם, ולא תאמינו כמעט על הכל הסכימו, הוויכוח היחיד שנותר שהרבי בעצמו לא יקרא בעלזא, אפילו לא אחרי השם מחנובקה, הם רוצים שלא יהיה  עוד אדמו"ר בשם בעלזא, ועל זה לא מוותרים במחנובקה, אם כי לרבי בעצמו לא איכפת הענין, החסידים שלו שמקורם מבעלזא קשה להם לקבל את התכתיב הזה

למצב הזה יכלו להגיע לפני חמש עשרה שנה ולא עשו זאת
האמת היא כי מה שהשיגו עתה יכלו להשיג כבר לפני חמש עשרה שנה, אך אז הדם היה חם בבעלזא, הרבי וגבאיו במיוחד מי שניהלו את המערכה הזו היו צעירים יותר והדם שלהם היה חם מתמיד, עתה הם מבוגרים יותר והשכל הגיע, וחבל שרק עתה, אם השכל הזה היה מגיע לפני עשרים שנה כלל לא היו נכנסים למחלוקת והיו משיגים הרבה יותר, מפני שאם לא היו מחרימים את הצד האחר, היו נאלצים לוותר זה לזה, שיטת בעלזא ללכת בכח נכשלה עד כדי שוויתרו על הכל, הרבי מבעלזא הגיע לבית הרבי ממחנובקה ללא כל תנאים מוקדמים וללא הסכם, ובזה הכריז סוף למחלוקת, החסידים קיבלו את הדבר, ועובדה השנה התנהגו יפה, לא ארבו ולא ניסו להפריע, ההיפך, היה סיכום מראש באלו שעות יגיע הרבי מבעלזא ובאיזה שעה יגיע הרבי ממחנובקה ושלום על ישראל

ובכל זאת קשה להוציא את השנאה שחדרה ללבבות במשך של עשרים וחמש שנה
יהיו מי שיאמרו טוב מאוחר מלא כלום ומה רע העיקר שיש ב"ה שלום, אלו מילים מאוד יפות אבל חסר בהם את העיקר, מה קרה במשך השנים ששינה את המצב מן הקצה אל הקצה. מאז שפרצה המחלוקת חדרה שנאה קשת ללבבות שני הצדדים, ואם היו חכמים והיו מסיימים את זה מהר עוד קל היה להוציא את זה, לעשת סיבוב של מאה ושמונים מעלות, היה לוקח קצת זמן והיו חוזרים לחיים נורמליים. אבל כשעשרים שנה ליבך מלא שנאה לא קל להוציא את זה, יצטרכו דור שלם שיעבור בשביל שבעלזא ומחנובקה יוכלו לחיות בלי שנאה. מציאות היא שגם עתה למרות שיש שלום בין הצדדים עדיין הבעלזער'ס שונאים את המחנובקערס וכן להיפך, קשה להיפרד ממה שחדר בעצמותיך, ולא קל יהיה להתרגל לחיים אחרים. כן, השלימו עם המציאות כי בכח ואלימות לא יצליחו אז וויתרו, אבל האם הבעלזערס עתה אוהבים את המחנובקערס? בהחלט לא

כל מחלוקת שמתמשכת מנציחה שנאה שקשה מאוד להיפטר ממנה
לא רק בבעלזא בכל מקום היכן שהשנאה קיימת שנים קשה להיפרד ממנה, זה בא אוטומטית, במיוחד כשלא השיגו דבר, המציאות כי בעלזא לא השיגה כלום במחלוקת הזו, מחנובקה לא ויתרה על כלום, הם מוכנים למה שהיו מוכנים לפני עשרים שנה לחיות בשלום עם בעלזא, ואף לעשות ברור בשמות המוסודת ובתי הכנסת שיידעו כי זה מחנובקה ולא בעלזא מירושלים. אבל התעקשו חשבו כי יצליחו במשך הזמן וגרמו שמחנובקה בהרבה מקומות החלו לקרא לעצמם בעלזא בלבד כך שהבעלזערס הפסידו מבחינה זו, קשה להשלים עם זה ולכן ראשי בעלזא ימשיכו להתייחס למכנובקה כפי שהתייחסו בעבר אם כי ללא אלימות מפני שזה נוגד עתה את הפוליטיקה הבעלזאית להוכיח שהם מצידם השלימו. השנאה בתוככי לבבות הצדדים, וזקוקים יהיו לפסיכיטרים בשביל להוציא את השנאה הזו. ובדרך הטבע, הדור הבא שלא יהיה חדור שנאה יוכל לחיות בשלום אלו לצד אלו

על בעלי המחלוקת ללמוד לקח ולהבין כי בסופו של דבר מפסידים
לא רק בבעלזא ישנם עוד מחלוקות כאלו בכמה קהילות אחרות גם שם לא קולטים כי הם בסופו של דבר המפסידים מפני שלא יזיזו את הצד האחר, ובסופו של דבר יעשו חצי שלום כזה אשר לא יפעילו עוד אלימות אבל אלו ישנאו את אלו, השנאה הזו תשלוט על כיווני המחשבה וההתנהגות, ולא יצליחו להשלים באמת. קחו למשל את סאטמאר גם אם האחים יחליטו להשלים, החסידים יהיו חצויים מפני ששנאתם של אלו לאלו קשה. בבאבוב הדבר חמור פי כמה מפני ששם השנאה היא תהומית. וגם בויזניץ למרות שהאחים חיים לכאורה בשלום החסידים לא אוהבים אלו את אלו מפני שהמחלוקת הזו נמשכה לפחות עשר שנים מאז שחזר ר' ישראל לויזניץ עד לפילוג וקשה לשחרר את זה מן הלבבות. היהדות החרדית במחלוקות הרבים שלה יוצרת המון שנאה בחברה החרדית, וכאן החורבן הגדול, אסור ליצור מחלוקות כאלו חייבים לקחת בחשבון את התוצאה, שהיא לא כדאית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.