רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 19 באוגוסט 2015

ההיסטוריה מוכיחה: הרב שך נכשל בכל מהלכיו וגרם נזק בלתי הפיך לציבור הליטאי

לכבוד הרב שאולזון
 
שלום!
 
אני רואה שאתה עוסק באתריך הרבה מאד בהיסטוריה המרתקת של הרב שך ז"ל והמלחמות שניהל במהלך השנים בכל מיני מישורים, אם ברב עובדיה יוסף ז"ל, הרבי מלובביץ' ז"ל, מנהיגים בציבור הליטאי לגווניהם השונים. אני חייב לציין שכעת אני מסיים מחקר מרתק על חייו ופועלו של הרב שך ואני חייב להודות ביושר ובכנות שאם זאת שאתה לא אתר אובייקטיבי, אבל ניתוח הדברים שלך והחומרים שאתה מביא הם מדהימים מבחינה היסטורית ועכשווית ואתה בהחלט נותן כיוון מאד מעניין.
 
על דבר אחד אני אכן מסכים עם הקביעות שלך, שהרב שך עם כל הכריזמה המדהימה שלו, כשאתה עוקב כיום מה נותר מכל מה שהרב שך פעל, אתה מגלה שהוא נכשל כמעט בכל מהלך שעשה, ומלבד קומץ מאד קטן שנחשב נאמן לרב שך הרי לא נותר מזה כלום. אין ספק שהרב שך ייזכר בעיקר בנאום השפנים והחזירים נגד הקיבוצים, המלחמה שניהל מול הרב עובדיה וש"ס כשקבע שהספרדים לא ראויים להנהגה, והקמת דגל התורה כקונטרה לאגודת ישראל עם כל מה שהיה כלול בזה, המלחמה עם חב"ד וההנהגה הליטאית שלא סרה למרותו.
 
בכל פרמטר שאתה בודק הרב שך נכשל. מול ש"ס והרב עובדיה הוא נכשל בגדול, ההנהגה הליטאית הנוכחית ודגל התורה זה לא מה שהרב שך רצה. אגודת ישראל והציבור החסידי הביסו את הליטאים. המחלוקת הפנים ליטאית כאשר דווקא הצד של הפלג הירושלמי הוא נאמן לרב שך הוא במיעוט מזהיר וסופג קיתונות של בוז מצד ההנהגה הליטאית המוסמכת והמרכזית. מתנגדיו של הרב שך בציבור הליטאי שעד לפני שלש שנים היו בצל ופחדו לצייץ, הם כיום במרכז העניינים בניגוד לנאמני הרב שך.
 
גם כשהציבור הליטאי לא אומר את זה בקול רם, אבל מתחת לפני השטח כאשר אתה מדבר עם קובעי המדיניות אתה חש אי נוחות בלשון המעטה מהסגנון של הרב שך שלא מקובל כיום. הם אמנם מסבירים שהכל הולך לפי "השופט אשר יהיה בימים ההם" ו"דור דור ושופטיו" (בניגוד לפלג הירושלמי שמעדיף עדיין לראות את הרב שך כקובע המדיניות ועורך ביטאון הפלס הוא נחשב כמייצגו עלי אדמות) אבל אתה רואה שהעדפה שלהם שפניה של הציבור הליטאי יהיה בסגנון הרבה יותר מתון ומקרב משהו בסגנון של המנהיג הליטאי והחרדי הבכיר ביותר שקדם לרב שך, הרב אברהם ישעיהו קרליץ ז"ל ה"חזון איש" ששידר הרבה יותר מתינות וסובלנות גם כלפי הציבור החסידי וגם כלפי הציבור הספרדי והמודרני יותר.
 
אני כל יום שמח לפתוח את הבלוג שלך ולהתעדכן בכתבות החדשותיות והפרשניות מזויות שונות.
עלה והצלח 

היסטוריון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.