רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 6 באוגוסט 2015

מכתבים קצרצרים


בתי ספר וישיבות לאשכנזים וספרדים טעות מיסודו
אחד הדברים שנמצא בעולם החסידי ואף אחד לא בא בטענות על כך, שכל חסידות מקיימת ישיבה לחסידיה בלבד, מי שרוצה ללמוד בישיבה ספציפית צריך לקבל על עצמו את תקנות ומנהגי אותה חסידות, אחרת עליך לחפש מקום אחר, ישנן מעט מאוד מקומות היכן שלא עושים הבחנה בין מי שבא וזה בעיקר בחב"ד וברסלב, וכן בישיבות שהקימו לכלל כולו ולאו דוקא לילדי החסידות שם מקבלים מכל הסוגים גם אם הוריו מתפללים במקום אחר, אבל בעיקרון ישיבה חסידית נוצרה למי שמקבל על עצמו את דרך החסידות. למשל, אם אתה רוצה ללמוד בישיבה של גור, עליך להתחיל להתלבש בהויזן זאקן לגדל זקן לגדל פיאות ארוכות, כפי שנוהגים שם, אותו דבר יהיה בכל מקום אחר, והדבר מובן, מבקשים לחנך בדרך משלהם, ומי שאינו מעוניין בדרך הזו, שיחפש מקום אחר

גדולי הספרדים פשעו וחטאו כאשר הפקירו את בניהם לליטאים
נעבור להיסטוריה, בתחילת קום המדינה, לכולם היה קשה להקים ישיבות, מספרן היה קטן, ועם השנים הם הלכו וגדלו, ולולא הפילוג האשכנזי הפנימי ספק אם היו היום כל כך הרבה ישיבות, הספרדים באותן שנים התרשלו, החזיקו את ישיבת פורת יוסף ואולי עוד איזה ישיבה או שתיים ולא עשו דבר וחצי דבר להסביר לבחורים הספרדים כי אין מקומם אצל האשכנזים ובמיוחד אצל הליטאים, מפני שדרכם אינו הדרך הספרדית, החינוך הוא אחר, הלבוש הוא אחר, ואין כל סיבה מדוע שבחור ספרדי יתבייש במקורותיו, גדולי הספרדים לא עשו דבר וחצי דבר להבטיח כי כל בחור ספרדי הרוצה ללמוד תורה שתהיה לו ישיבה טובה כזו, ולא היתה כל בעיה לעשות זאת, מפני שאז הרבה מאוד תלמידי חכמים חיפשו עבודה והיו שמחים לעזור ולסייע, ובמקום זאת שלחו את הילדים למוסדות חינוך אשכנזים. אפילו ביסודי שלחו לחינוך העצמאי האשכנזי ולא חשבו להקים מוסדות משלהם, רק אחרי הקמת ש"ס הקימו בתי ספר משלהם, עד אז ילדי הספרדים הופקרו לחינוך האשכנזי חרדי או לממלכתי דתי, וחלק אחר הלך לחב"ד שם קיבלו את כולם, נוצרה מציאות שיותר ויותר ספרדים למדו בישיבות הליטאיות

הרצון להבטיח מספר תלמידים גדול סינוור את עיני גדולי הליטאים כשקיבלו ספרדים לישיבות שלהם
אין כל הסבר הגיוני לשינוי שחל בתפיסה הליטאית מאוחר יותר כשהגבילו וקבעו כי אסור להכניס יותר מארבעים וחמשה אחוזים ספרדים במוסדות החינוך בשביל לשמור על הצביון הליטאי אשכנזי, אם הם סבורים היו שצריך לשמור על הצביון האשכנזי ליטאי איך זה שבכלל לקחו בחורים ספרדים. הענין היה, שאז לא היו הרבה בחורים אשכנזים והיו צריכים למלא את הכסאות בישיבה, חששו שמספר קטן מדי יגרום לסגירת הישיבה השתמשו בבחורים הספרדים למילוי החסר, אבל מאוחר יותר כשהריבוי הטבעי והעליה עשתה את שלה, הספרדים בישיבות הפכו למעמס, חיפשו דרך להיפטר מהם בטענה כי הם גורמים לשינוי צביון הישיבה, והיה הרבה אמת בדבריהם, מפני שבחור ספרדי במקורו ראה עולם אחר, האבא והסבא נראו אחרת, ופתאום הם נאלצו להתרגל למשהו אחר ושונה, בשפה בלבוש במנהגים ובהלכה, אסור לשכוח כי בהרבה דברים חלוקים הבית יוסף והרמ"א וקשה לקיים פעילות משותפת שתתאים לכל

הספרדים פשעו כשהפקירו את המקורות
אחת הבעיות הקשות של ימינו שעוסקים בענין אחר לגמרי והיא האפליה, בורחים מן העיקר והוא המקור היהודי ספרדי, משום מה כלל לא איכפת לראשי הספרדים שהבנים והבנות יתחנכו ברוח ובדרך שהיא שונה בתכלית מכפי שחונכו בעולם הספרדי, האם חלילה יש ממה להתבייש, האם הללו לא היו גדולי עולם, האם שם נהגו בניגוד להלכה ולא בדרך התורה והמצווה? משום מה הציבור הספרדי וויתר על המקורות שלו, ושימו לב, תסתכלו על ראשי ש"ס כולל הרב עובדיה יוסף ובניו הם התלבשו כאשכנזים ובכל כך הרבה דברים מבקשים להידמות לאשכנזים הליטאים, ומדוע? האם הלבוש הספרדי לא יפה מספיק או מבייש? מה רע במקורות הספרדים, ומדוע שהם לא יקדישו מאמץ רציני להחזיר את המקור הזה שהולך ונאבד בגלל הרצון של הספרדים להידמות לליטאים האשכנזים
 
כפי שחסיד בעלז לא ירצה שילדיו ילמדו בגור כך ספרדי אסור לו לרצות שילדיו יתחכנו במוסדות אשכנזים
אצל החסידים זה כל כך ברור, חסיד בעלז לא ישלח לגור, וחסיד גור לא ישלח לבעלז, אינני מדבר על משפחות בעייתיות או במצבים חריגים, הכוונה כאן לכלל, כל אחד מבין שעליו לחנך את ילדיו היכן שהחינוך יהיה מקורי ומתאים למקורות שלו, ולכן ההגיון מחייב שהספרדים לא ירצו ללמוד עם האשכנזים, מתוך דאגה למקורות הספרדים והרצון להבטיח חינוך ספרדי מקורי לצאצאים על מנת שימשיכו את המסורת הזו ההולכת ונעלמת בגלל שאין עוד מי שימסור את נפשו עליה. שימו לב, ישיבות ספרדיות כמו פורת יסוף ודומיהן אף אחד לא סופר אותם, לא נמצא שעומדים בתור להתקבל שם, אבל לישיבות האשכנזיות אין כמעט אבא ספרדי שלא מנסה לדחוף את הילדים שלו לשם. עושה רושם כי הספרדים לא קולטים את הבעייתיות בכך שהם נאבקים ללמוד דוקא עם האשכנזים, ולא קולטים שאנחנו חרדים שפירושו לשמור על המקורות ולא לאבד אותם, איננו חילונים שאין להם מקור הם עושים משהו חדש שאצלנו 'חדש' שהוא אסור מן התורה, אנחנו מחפשים את הישן, משם באנו ולאלו עינינו, וזה לא מתאים לכל אחד, יש מי שהוא בריסקער, ויש מי שהוא חזון איש'ניק ויש מי שהוא גערער ויש מי שהוא בעלזער או וויזניצער, וכל אחד לומד את תורת רבותיו

המלחמה השנתית על ה'אפליה' מקורה בטעות יסודית
אפליה אסורה ומי שמפלה יהודי כלשהו עושה מעשה רע, ואם יש מנהלים או מחנכים שאינם מקבלים ספרדי רק מפני שהוא ספרדי הם פושעים, אלו אינם ראויים להיות מחנכים, אין זה משנה היכן נולדת, היחס צריך להיות שווה לכל ילד יהודי. אבל יחד עם זאת תפקיד המחנך להבטיח כי כל ילד יקבל את החינוך המקורי שלו, ואם יש מי מן המחנכים המקיים כיתות נפרדות לספרדיות, מבחינתי זה בסדר אם החינוך שם יהיה ספרדי מקורי שונה מן החינוך האשכנזי, אז יש צדק במה שהם עושים. אבל אם החינוך אצל הספרדים או הספרדיות הוא חינוך אשכנזי אז צודקים הספרדים הבאים בטענות נגד אותם מנהלים, מפני שהם גורמים נזק בל יתואר. הגיע הזמן לעשות את הישר ואת הטוב, להבטיח לכל ילד את החינוך שהוא ראוי לו, לחסידים חינוך חסידי לליטאים חינוך ליטאי ולספרדים חינוך ספרדי, וכך נעלה על דרך המלך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.