רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 16 באוגוסט 2015

מעלת הצדקה

פרשת השבוע ראה, מפי כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

 "כִּי לֹא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ" (דברים טו,יא')
כל יום ויום יש ניסים חדשים לגמרי שלא היו מעולם. אז מה אדם דואג ?! אדם מפחד לתת צדקה, תן צדקה תן משהו אל תפחד הכול יפתח, כל שערי השמיים יפתחו לך כמו שכתוב "פתוח תפתח", אדם נותן צדקה אז הוא פותח את כל השערים, שערי הדעת שערי החכמה שערי הבינה שערי תפילה שערי שידוכים שערי פרנסה. ששולחים לאדם עני זה סימן שרוצים להציל אותו, רוצים להציל אותו מאיזה פורענות, מאיזה אסון. הילד שלך חולה ? תן צדקה, יהיה ניסים יהיה רפואה. ע"י הצדקה תוכל לרפאות עוד אחרים גם כן! 
אומר הזוהר הקדוש (קי"א א') " זַכָּאָה חוּלָקֵיהּ דְּבַר נָשׁ דְּעָבִיד טוֹב מִדִּידֵיהּ, דְּהָא אִתְּעַר טוֹב בִּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. וּבְמָּה. בִּצְדָקָה. דְּכַד אִתְּעַר צְדָקָה, הוּא טוֹב כְּדֵין אִתְּעַר לְגַבֵּי כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. וְעַל דָּא כְּתִיב (משלי י) וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוְת. מַאי טַעְמָא. בְּגִין דִּצְדָקָה אִילָנָא דְּחַיֵּי הוּא, וְאִתְּעַר עַל הַהוּא אִילָנָא דְּמוֹתָא, וְנָטִיל אִינּוּן דַּאֲחִידָן בֵּיהּ, וְשֵׁזִיב לוֹן מִן מוֹתָא. מַאן גָּרִים לְהַהוּא אִילָנָא דְּחַיֵּי דְּאִתְּעַר לְהַאי, הֲוִי אֵימָא הַהִיא צְדָקָה דְּאִיהוּ עֲבִיד, כִּבְיָכוֹל הוּא עֲבִיד לֵיהּ לְעֵילָּא, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (תהלים קי) עוֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת."
(אַשְׁרֵי חֶלְקוֹ שֶׁל הָאִישׁ שֶׁעוֹשֶׂה טוֹב מִשֶּׁלּוֹ, שֶׁהֲרֵי מְעוֹרֵר טוֹב עִם כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, וּבַמֶּה? בִּצְדָקָה. שֶׁכְּשֶׁצְּדָקָה מִתְעוֹרֶרֶת, הוּא טוֹב, אָז מִתְעוֹרֵר אֶל כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, וְעַל זֶה כָּתוּב (משלי י) וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁצְּדָקָה הִיא עֵץ הַחַיִּים, וּמִתְעוֹרֶרֶת עַל אוֹתוֹ עֵץ הַמָּוֶת, וְלוֹקֵחַ אוֹתָם שֶׁאֲחוּזִים בּוֹ וּמַצִּילָם מֵהַמָּוֶת. מִי גָרַם לְאוֹתוֹ עֵץ חַיִּים שֶׁיִּתְעוֹרֵר לָזֶה? הֱוֵה אוֹמֵר, אוֹתָהּ צְדָקָה שֶׁהוּא עוֹשֶׂה, כִּבְיָכוֹל הוּא עָשָׂה אוֹתוֹ לְמַעְלָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קו) עֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת.) 

להמשך כנסו כאן:


ברגע שאדם מחלק צדקות הוא לא יודע איזה ניסים יהיה לו, איזה פלאות יהיה לו, הוא נכלל בעץ החיים, הוא נמצא למעלה מהטבע, בעולמות אחרים לגמרי, הוא בכלל לא נמצא בעולם הזה, הוא שולט על כל העולמות על המזלות, הוא יכול לבטל את כל הגזרות מעליו ומעל כל ישראל. צדיקים נוהגים לא לשבת לאכול בלי אורחים, זה היה המנהג של אברהם אבינו, "וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם" (פרשת וירא א'), פתח האהל. לראות אם יש עובר ושב ויכניסם בביתו: כחם היום. הוציא הקב"ה חמה מנרתיקה שלא להטריחו באורחים (בבא מציעא פו:), ולפי שראהו מצטער שלא היו אורחים באים, הביא מלאכים עליו בדמות אנשים (רש"י). אברהם אמר לאליעזר לך לחפש אורחים, אולי מישהו נתקע בדרך, אולי אחד מעולף באיזה מקום. אליעזר יוצא שעה שלמה, משוטט ומחפש אורחים... ובחוץ חום נורא "כחום היום" העולם נשרף מרוב חום, ה' הוציא כזאת שמש, כל העולם נשרף אנשים מתו, זה היה אש גיהנום אף אחד לא יצא החוצה, וכשחוזר אליעזר אומר לאברהם אין אורחים, לא מצאתי אורחים, אומר לו אברהם אין אמונה בעבדים, אתה לא יודע למצוא אורחים אתה לא יודע להביא אורחים, אני אביא אורחים אני לא אשב לאכול בלי אורחים! יצא אברהם לחפש אורחים בתוך החום, הוא לא מרגיש את החום, הוא לא מרגיש שום דבר, הוא יוצא בחום הנורא הזה בשמש הלוהטת, שאף אחד לא יכול לצאת. ואיך שאברהם יצא החוצה, ה' הוריד לו מלאכים מהשמים בדמות אורחים כדי שלא יצטער.
זה המנהג של הצדיקים, לא אוכלים לבד, האוכל זה לא שלך אתה לא בעל הבית על האוכל, אתה צריך תמיד לדעת שהאוכל הזה הוא של ה', אתה מתחלק עם האוכל הזה עם עוד מישהו, כי האוכל הזה הוא מתנה מה'. הכסף הוא לא שלך, אתה רק בעל פקדון, כל מה שיש לך זה לא שלך, זה שייך לכלל ישראל . שולחים לך עני ? עכשיו רוצים להציל אותך, "צדקה תציל ממות" זה לא איזה פתגם, זה כפשוטו ממש! הצדקה מצילה ממות היא למעלה מהכול, כשאדם נותן צדקה, הוא עולה לעולם האצילות, הוא עולה למעלה מכול המזלות, מהחוקים, מהכוכבים, מכל הגזרות שגזרו עליו.
אדם צריך לתת צדקה, את המעשר, את החומש, הוא יראה בסוף שזה יתרבה לו, הוא יתן מאה דולר יקבל אלף דולר הוא יתן אלף דולר יקבל מאה אלף הוא יראה את זה. ולכן כסף נקרא זוזים, צריך להזיז את הכסף.  אל תשאיר אותו אצלך בכיס, תזיז אותו תזיז את המעשר תמסור את זה הלאה תזיז את זה הלאה, אם תזיז תראה שזה יהיה כפול ומכופל. וזה שכתוב "בְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת אָמַר ה' צְבָאוֹת אִם לֹא אֶפְתַּח לָכֶם אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי" (מלאכי ג' י') בדרך כלל אסור לבחון את ה' אבל דבר אחד שמותר לבחון את ה' זה בצדקה,  ברגע שאדם יתן צדקות יתן משהו הוא יראה שהפרנסה מתחילה לעופף לו, יתחילו לזרום לו כספים. וזה שמסביר הרבי (ליקוטי מוהר"ן כ"ג ד')  "וְהָיָה שַׁדַּי בְּצָרֶיךָ וְכֶסֶף תּוֹעָפוֹת לָךְ" (מלאכי ג') שמי שמרגיש את צער השכינה, את הצער של כל יהודי, שזה "שד"י בצריך" אזי יזכה ל"כסף תועפות לך" – שפרנסתו תעופף לו כציפור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.