רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 26 באוגוסט 2015

בסוד שיח - כי תצא

מאת שאול שיף

המשגיח של ישיבת פוניבז' , הגה"צ הרב יחזקאל לווינשטיין  זצ"ל , סיפר, כי באחת ממדינות מזרח אירופה  נאסר על פי חוק להשליך פסולת מהבית לחצר, כדי שלא למעט מיופיין של הערים והעיירות.  אחת  לכמה חודשים היו שולחים פקחים מיוחדים  לפקח ולהטיל קנס  על כל מי שאין חצרו נקייה. וברחוב היהודים כל אימת  שנראה  למרחוק  שהנה הפקח עומד להגיע , היה יהודי נעמד בפתח הרחוב  וצועק בכל כוחו : אידאלאך. כך ידעו כולם למהר אל החצרות ולנקותן מכל לכלוך וזוהמה קודם כניסת הפקח  לרחוב. כדוגמת אותו  יהודי הצועק 'אידאלאך' כך קול השופר באלול הקורא לעם בני ישראל יהודים עורו נא והתעוררו נא מבעוד מועד. לכו ונשובה אל ה' . טהרו  עצמכם  ונקו עצמכם מכל סחי ומאוס‎.
באחד מימי חודש אלול, נכנס "הרב מפוניבז'", רבי יוסף שלמה כהנמן זצ"ל  אל  היכל ישיבתו  ושאל  את תלמידי הישיבה, כדת מה לעשות באדם הישן, אשר רואה  בחלומו אריה  אימתני  הפוער פיו לבלעו חי, ובפחדו כי רב זועק האיש זעקות נואשות עד לב השמים שיחושו להצילו  משיני החיה  השוחרת לטרף. האיך נוכל להצילו _ שאל הרב מפוניבז'. הוא שאל והוא השיב: מעוררים אותו משנתו העמוקה ובזה סר פחד המוות. ומוסר השכל: לפעמים שוקע האדם במשך השנה בתרדמת הזמן והוא מהלך בדמיונות השווא של היצר הרע , אשר על כן, בא חודש אלול לעוררו משנתו, ואז יתפקח מכל חלומותיו.  ויראה שלא דובים ולא יער  וכל היצר הרע על שלל תאוותיו אינו אלא חלום ודמיון בעלמא.( מתוך גליון "באר הפרשה" .)
על הפסוק זכור את אשר עשה לך עמלק , נוהג היה רבי שמחה בונם מפשיסחא זי"ע לומר: זכור את אשר עשה לך עמלק כתוב בלשון יחיד , אשר קרך - לשון יחיד . מאי טעמא? והתשובה היא, שעמלק אינו יכול  לנצח אלא רק את זה שהיה חי לו בפני עצמו ופרוש מן הכלל, שהענן היה פולטו וכך נפל לידיו של עמלק. ברם, כל אותם אלה שהיו מחוברים לכלל ישראל והיו ביחד, היה הענן מגן עליהם  והם ניצלו. סימן הוא לדורות: בכל עת שישראל יהיו באחדות  לא יוכלו  עמלק וצאצאיו   לשלוט בעם ישראל !!!
שבת שלום ומבורך  וישועות לכלל ולפרט , שהרי מלך בשדה ומקבל כל אדם בסבר פנים יפות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.