רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 11 באוגוסט 2015

תפקידם של הרבנים לפרש ולא לחוקק

מאת דוד רוזנטל

לא פעם אני שומע אמירות בסגנון "הרבנים צריכים לעדכן את הגישה של היהדות כלפי X", בתקופה האחרונה ה-X הוא בעיקר הלהט"בים. לאור זאת שהסוגייה רלוונטית, ואני נתקל בחוסר הבנה זה שוב ושוב, מצאתי לנכון להעלות את הסבר קצר על מעמד הרבנים ביהדות.
תפקידם ומעמדם של הרבנים דומה לתפקיד השופטים בבית המשפט העליון, הם לא מחוקקים המשנים את החוק אלא רק מפרשנים אותו לאור כוונת המחוקק. חלק גדול מהסוגיות המגיעות לבית המשפט אין להן ביטוי מפורש בחוק, וגם לא ניתן לצפות מהמחוקק לתת מענה מראש לכל סוגייה עתידית שיכולה להתפתח. והשופט לאור הנתונים, יורד לכוונת המחוקק, מדמה סוגיה לסוגיה ומצב נתון לפסיקות קודמות, ועל סמך אלה גוזר הדין. גם אם החוק לא מוצא חן בעיני השופט, אין הוא רשאי לשנותו או לבטלו.
כך גם ביהדות, בתורה לא נכתבה התייחסות מפורשת לכל נושא עתידי (חפשו את הפסוק "לא תיסע ברכבך ולא תעלה במעליתך ביום השבת"), אלא נכתבו עקרונות כלליים ודוגמאות כפי החיים באותה התקופה. תפקיד הרבנים הוא לדמות דבר לדבר, להקיש מסוגיה לסוגיה, ולהראות איזה עקרון נכון להחיל על הסוגיה הנתונה, ולהסביר מדוע דרך זו נכונה יותר מאשר אופן אחר.
כמובן, בכל הקשור לפרשנות יכולים להתגלות חילוקי דעות בין הרבנים, לא כי כל רב עושה דין לעצמו, אלא כל אחד מסיק הדברים באופן שונה. חזקה ידו של זה אשר מעמיק ומרחיב בפסיקה, ומסביר מדוע עקרון אחד מתקיים ומדוע הוא גובר על אחר. בדיוק כפי שגם שופטים נמצאים לא פעם חלוקים בדעותיהם ובפסקיהם, למרות שהוגשו להם אותם הנתונים והם נאמנים לאותו החוק. מי שמיטיב להראות את נתיב החשיבה הברור, וגם יתמודד מול כיוונים אחרים באופן מיטבי, הוא זה שיביא את הבאים אחריו לאמץ את פסיקתו ולחזק אותה בפסיקות הבאות.
כל השינויים שהוטמעו ביהדות אינם שינויים של הדת בלבד, אלא שינויים שחלו במציאות ולמרות שלא חל שינוי בעיקרון, על מציאות שונה החלת אותו עקרון מביאה לתוצאה שונה.
לפיכך, כל מי שמצפה מהרבנים לעדכן את היהדות כי "נראה לי נאור יותר שזה יהיה אחרת", הרי שציפייתו אינה ריאלית. מי שיכולים להיענות לה הם רק הרפורמים, אשר כן נטלו לעצמם מעמד של מחוקק, ומייצרים להם דת חדשה כפי מצב רוח מזדמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.