רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 17 באוגוסט 2015

אשכנזי מבקש מספרדי שיכין לו בשבת כוס קפה

מאת אילעאי עופרן

לפני כמה חודשים, הזדמן לי בנסיבות משמחות לשהות בבית חולים בשבת. כשניגשתי להכין משהו חם לשתות, ניגש אלי ביני"ש צעיר ונרגש ושאל בדחילו ורחימו: "אתה במקרה ספרדי?" תוך שאני מביט בו תמה, הוסיף הבחור - "אני פשוט ער כבר המון שעות, ואני ממש זקוק לקפה".
ההסבר, למי שפחות מצוי בהלכות שבת, הוא שחלק מן הפוסקים האשכנזים אסרו להכין קפה בשבת (משום שראו בכך בישול אסור), בעוד רוב הפוסקים הספרדים התירו. 
במבט ראשון, הסיפור הזה ממחיש את האבסורד שבפיצול העדתי - יהודי מבקש מיהודי לשמש עבורו "גוי של שבת". אך במבט שני, הסיפור הזה הוא מופת של פלורליזם רוחני - שאינו מוותר על זהותו ומנהגיו אך בד בבד מכיר בכך ש"אלו ואלו דברי אלוהים חיים".
פרשת השבוע הזכירה לי את הביני"ש החביב הזה. התורה מצווה כי כל הפולחן היהודי יעשה אך ורק בבית המקדש, וקובעת איסור מוחלט על כל פולחן מחוצה לו - "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תַּעֲלֶה עֹלֹתֶיךָ בְּכָל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּרְאֶה כִּי אִם בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה'".
אני מנסה לדמיין את הריכוזיות הרוחנית הזו, את האחדות המוחלטת הזו - אין עדות, אין מנהגים משפחתיים, אין מסורות מקומיות. יש מי שרואה בכך חלום, יש מי שרואה בכך חלום בלהות.
\
"אני חצי ספרדי" אמרתי לאותו בחור, והכנתי לו חצי כוס...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.