רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 26 ביוני 2015

מכתבים קצרצרים


בושה תכסה פנים - הצאנזער הלך לסאטמארים מבלי שביקשו מחילה על שפיכת דם אביהם זצ"ל
אין ספק כי השלום עדיף על מחלוקת ולמרות מה שעבר צריכים לחפש איך יוצאים מן המצב הזה, מפני לחיות לעולם עם המחלוקת, זה לא דרך ובודאי שלא אצל מי שחיים על פי דרכי החסידות. אמנם נכון שהסאטמארים כבר הכריזו לפני הרבה שנים כי בטלה תורת החסידות אבל לא הצאנזער ואחיו ובודאי שלא אביהם הסכימו עם הדברים האלו, כך שאני מבין מדוע שירצו שלום, ובכל זאת קורה כאן משהו שזועק לשמים, לא שמענו מילה אחת של התנצלות מן הסאטמארים על שפיכת דם אביהם כל כך הרבה שנים אך ורק בשל עוונו הגדול שהיה תלמיד חכם, מי שלמד את שנות ההיסטוריה של הרבי מקלויזנבורג בווילימסבורג מה עשו לו הסאטמארים אלו רדיפות שהזכירו את הנאצים בשעתו ואף גרוע מכך, את הסאדיזם והשפיכות דמים אי אפשר לתאר במילים, מי שלא חי היה את הזמנים ההם לא יבין זאת, אכזריות הכי גרועה ופרועה, המזכירה את דאעש של ימינו ואף גרוע מכך, ואילולא מוראה של מלכות הקלויזנבורג היה נהרג על ידי הסאטמארים למרות שניצל מן הנאצים, רשעותם ואכזריותם של הסאטמארים באותם השנים היתה מן הגרועות ביותר, וזה היה כוחם, בבחינת כל דאלים גבר, הם שלטו מכח הפחד והאלימות חששו להתחיל עימם כי מדובר היה ברוצחים ממש, הרבי מקלויזנבורג ברח מווילימסבורג והתיישב בארץ ישראל לא מפני שזו היתה בחירתו אלא מפני שלא היתה לו עוד ברירה הוא לא יכל לשאת את שפך הדם הנורא של אותן הימים

חטאו של הקלויזנבורגער שהתלמידי חכמים העדיפו אותו על הסאטמארי
בדורנו דור אשר לא ידע את יוסף לא מבינים במה מדובר, היה זה אחרי שנות הנאצים ורבו על כל חסיד, בזמנים ההם גם בארץ ישראל ובאמריקה להרבה רבי'ס היה ציבור קטן מאוד, גם אלו שנחשבו גדולים היה להם כמו שיש לקטנים של ימינו, זוכר אני רבי'ס שהיום לבניהם יש פארענצעס עם מאות חסידים, ואז עמדו בחוץ וחיפשו עשירי למנין, הסאטמארי פחד פחד מוות מבן משפחתו הרבי מקלויזנבורג, הוא היה תלמיד חכם והתלמידי חכמים העדיפו אותו, מה עשה הסאטמארי, נשא נאומים קשים וקבע כי בן משפחתו הקלויזנבורגער אפיקורס וכי השקפותיו טמאות, וחסידיו האכזרים טיפלו בו בצורה הכי גרועה, כל מי שנכנס להתפלל אצל הקלויזנבורגער עבר שבעה מדורי גהינום מרשעות ואכזריות, אותן השנים היו מן העסיסיים ביותר, השחקנים היו אחרים, אלו השתנו עם השנים, סיימו עם זה ועברו לאחר, ובין סאטמאר וקלויזנבורג שררה איבה קשה ובצדק, חסידי קלויזנבורג לא יכלו לסלוח לסאטמארים על מה שעשו לרבם וחסידיו

האהרונים תבעו מן הבעלזער התנצלות על קבר הסאטמארי בטרם השלימו
למי שהספיקו לשכוח, בטרם בא האהרוני לבקר את הבעלזער שהוא גיסו הוא תבע ממנו לבקש מחילה מן הסאטמארי למרות שהוא לא עשה לסאטמאר אחוז אחד ממה שעשו הסאטמארים לקלויזנבורג, והבעלזער שלח את דייניו להתפלל על קברו ולבקש בשמו מחילה, בלי זה האהרוני לא רצה לפוגשו. הבעלזער עשה זאת כי הבין שבלי זה אין סיכוי שיבא לבקרו, וזה לימד את הציבור כי הסאטמארים על מנת להשלים עם מי שפגעו בהם תובעים התנצלות ובלי זה אין שלום. אז לימדונו חז"ל כי עלינו לחיות עם מידותיו של הקב"ה שהיא מידה כנד מידה וכפי שהם ביקשו מבעלזא ככה לפחות היה צריך הצאנזער לתבוע מן הסאטמארי שהוא או מי מטעמו יעלה לקברו של אביו בנתניה ויבקש ממנו מחילה על כל מה שסאטמאר עוללו לו במשך השנים שחי בווילימסבורג, והוא לא עשה זאת אלא הלך לאחים הסאטמארים מבלי שאלו ביקשו מחילה על שפך הדם הנורא ועל כל מה שאמרו ועוללו לאביהם זצ"ל

אי בקשת מחילה מן הקלויזנבורגער היא פגיעה קשה באבא
יאמרו מה שיאמרו וינמקו מה שינמקו מדוע עדיף השלום ואני מסכים עימם כמעט בכל, ובכל זאת קיימת כאן בעיה קשה והיא כבוד האבא, מילא אם היה מדובר בהם, אם הסאטמארים היו לוחמים בהם והם מוחלים על כבודם זה ענין אחר, כאן מדובר בכבוד האבא שסבל מהם סבל שאי אפשר לתאר, כך שאין להם כל אפשרות לוותר ולמחול על כבוד אביהם, הם חייבים היו לתבוע התנצלות ובלי זה למרות שהם כל כך רוצים שלום אינם יכולים לדרוך בבתי מי שפגעו כל כך באבא ואינם מתנצלים מבקשים מחילה. גם ולמרות שטענת הסאטמארים של ימינו כי לא הם עשו זאת אלא הדוד ר' יואל הוא האחראי לשפך הדם ההוא, ובכל זאת הם אלו שירשו אותו וממשיכים את דרכו, וחובתם היה למצוא נוסחה שתתאים, לא לפגוע בהשקפת הדוד אבל לבקש מחילה על מה שעשו החסידים במיוחד האלימות, עם זה היו עושים טובה לדוד ר' יואל שאין לו מנוחה בעולם הבא בגלל שפיכות הדמים הנוראה שהוא אחראי לה ומעולם לא ביקש מחילה עליה. שיהיה ברור, אתה יכול להיות הרבי הכי גדול ואם אתה שופך דמים תתגלגל בחזרה לעולם הזה מפני שיש דין ויש דיין וכל מה שקשור לבין אדם לחבירו אין סליחה וכפרה עד שירצה את חבירו, ור' יואל מעולם לא ריצה את הקלויזנבורגער

האבא ר' משה רקד ריקוד סוער בעת ההלויה של הקלויזנבורגער
הם אינם יכולים לטעון כי מדובר בר' יואל ולכן אין זה עניינם או קשור להם, מפני שהאבא שלהם ר' משה לא התנהג יותר טוב גם הוא עשה מעשים שפלים ונבזים בכל הקשור לקלויזנבורג, ועד כדי כך שמן השמים גלגלו שהוא יהיה בארץ ישראל בעת הלווייתו של הקלויזנבורגער, ולא רק שלא הלך להלוויה, הוא הורה באותה עת לרקוד ולשמוח, הוא ערך בבני ברק חגיגה גדולה, ולמרות שהיו מי שהציעו לו שבעת ההלויה יבקש שלא יזמרו ולהורות לתזמורת שלא תפעל לפחות עד לאחר ההלויה, ובשום אופן לא הסכים והורה להמשיך כאילו שלא קרה דבר. אסור לשכוח כי מדובר בבני דודים, והוא לא חשב שהוא צריך לגשת להלויה שהיתה במרחק של עשרים דקות נסיעה ברכבו מן המקום שהיה בעת ההלויה. כך שהם הבנים אחראים וחייבים לבקש מחילה לפחות בשביל האבא, תפקידם היה לרצות את האחים מצאנז וקלויזנבורג, ולא עשו זאת, כאילו שלא עשו רע כלשהו

דמו השפוך של הקלויזנבורגער זועק מן האדמה וחובת הבנים לתבוע את כבודו
אם הצאנזער לא היה הולך לאחים מסאטמאר הייתי מתעלם מכל הענין הזה מפני שהם אינם יכולים לשנות את סאטמאר, הם אכזרים ורשעים שפלים ונבזים מי שילמד את ההיסטוריה הסאטמארית ימצא כי כל הקהילה הזו קמה על שפך דם נורא על רדיפת כל כך הרבה יהודים ורבי'ס, היכו את מי שהלך להתפלל אצל אחרים, כל כוחה של סאטמאר היה אכזריות וכוחניות, הם השתלטו על ווילימסבורג בכח הטרור ובעיקר האלימות מדובר בחיות ולא בבני אדם. אבל כשעוסקים בצאנז קלויזנבורג אלו אינם יכולים להשוות עצמם לרודפים, הם היו הנרדפים, אז איך זה שהם עכשיו נכנעים ועושים צעד הגורם לשערוריה ממש, מפני שדמו של אביהם זועק מן האדמה על כל השנים על כל מה שהסאטמארים גרמו להם נזקים כבדים בכל התחומים, ועד היום הזה איש מהם לא ביקש מחילה, וההליכה לבתי אותם סאטמארים למרות שהם בני דודים יש בזה משום השלמה עם השפך דם, ושוב, אם הם היו הנרדפים שימחלו על כבודם, אבל על כבוד האבא אינם יכולים למחול, ועל כך אין מחילה כל עוד הסאטמארים לא יבקשו מחילה בצורה ברורה יודו כי עשו מעשים אשר לא ייעשו, שפכו את דמו אך ורק מפני שביקשו לבנות עצמם וחששו ממנו מפני שהוא היה חזק מדי ורבים נטו ללכת אליו. - הסאטמארים ממשיכים לחגוג כי הנה הם קיפלו את צאנז וקלויזנבורג למרות הרדיפות הנוראות, ואילו צאנז וקלויזנבורג נותנים יד לפשע נורא של חילול כבוד האבא באי בקשת המחילה מצד סאטמאר בטרם הם משלימים עימם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.