רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 22 ביוני 2015

מכתבים קצרצרים


המרגלים וקרח היו 'בני תורה' האם דעתם 'דעת תורה'?
היה זה רבה של בריסק שחזה למרחוק כשקבע כי התורה אינה קנין הרמי"ם, אין דבר כזה שהם ורק הם בעלי ה'דעת תורה', וכי דוקא משם אצל מי שהם מאמינים כי דעתם היא ה'דעת תורה' ייצאו המכשולים הכי גדולים, ומי שילמד את ההיסטוריה ימצא כי כל הצרות באו ממי שהאמינו כי הם 'בני תורה' תלמידי חכמים מופלגים וכי דעתם היא הקובעת ולא דעת אחרים. רבים וטובים נפלו על המאבק 'דעת תורה' של מי, שלי או שלך, וכי רק דעת ההנהגה הכללית היא זו שבסופו של דבר הכריעה והיתה 'דעת תורה' האמיתית, ולאו דוקא מפי שאי אפשר לחלוק עליה, אלא מפני שיפתח בדורו כשמואל בדורו, ואפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל חייבים לקבל רק כך נבטיח יציבות ב'דעת תורה', זו אינה אבסולוטית, מפני שכל אחד מעמנו אצל הליטאים והחסידים מאמין בדרך שלו שהיא האמיתית הישרה והברורה, וכי דעת האחרים במצב הטוב יאמרו כי הם קרובים לאמת ורובם חיים בדרך עקומה, ואחרים מרחיקים ובכלל אינם יודעים 'דעת תורה' מהי, לבנות על יחידים מן העבר אי אפשר בימינו מפני שמעולם לא קיבלו פסק של מי כפוסק אחרון פרט לשולחן ערוך שגם כאן מצאנו שולחן ערוך'ים אחריהם ששינו בעניינים מסויימים בשל נימוקים משלהם, ואלו ואלו דברי אלקים חיים כאשר הכוונה היא לשם שמים

אין דבר כזה רק דעתי היא 'דעת תורה' מי שמאמין כך חי בחושך ומוליך את הציבור לאבדון
מעולם בכל הדורות היו גדולי ישראל חלוקים, ומה לנו יותר מתקופות התנאים והאמוראים ומאז ועד היום לא נמצא שולחן של תלמידי חכמים שיסכימו כולם על אותו דרך ואותו דבר, נשמע קולות אחרים כיוונים אחרים ונימוקים אחרים, ולכל אחד לעיתים נימוקים מצויינים מדוע דרכו קרובה יותר לאמת, ובכל זאת, אין דבר כזה דעת יחיד שהיא הקובעת. מאז משה רבנו ובמיוחד מאז התנאים והאמוראים, קבעו בסופו של דבר הלכה, אבל 'דעת תורה' שמעו מהרבה כיוונים וכולם היו 'דעת תורה'. לא היה דבר כזה שקבעו כי רבא הוא 'דעת תורה' ודעת אביי היא 'דעת בעלי בתים', כולם היו 'דעת תורה', הלכה קבעו כאחד מפני שאי אפשר היה לחיות בצורה שכל אחד יקבע לעצמו דרך אחרת, ושימו לב, למרות שקבעו הלכה כרבי יהודה בענינים אלו ורבנן בענינים אלו בית הלל בעניינים אלו וכאחרים בעניינים אחרים, לומדים את דעת כולם, והשאלה היא, אם 'דעת תורה' היא רק כיחיד מדוע בכלל צריך ללמוד את הדיעה אחרת אם היא דעת בעלי בתים. אך הדברים ברורים, כי דעת כולם היא 'דעת תורה' וזו אינה סותרת ל'הלכה' שזו נקבעה כפי שנקבעה ואינה סותרת ל'דעת תורה' של האחר

אין אמת אבסולוטית זו נשברה עוד לפני בריאת העולם
בהקדמה לכמה מספריי אני חוזר שוב ושוב על הענין של 'האמת', האם קיימת מציאות כזו של אמת אבסולוטית, ואני מצטט את המדרש המביא את הסיפור שלפני בריאת העולם הקב"ה נועץ במידות האם לברא את העולם, כל אחד נתן עצה אחרת, אבל כאשר זה הגיע ל'אמת' שטען כי לא יהיה אמת בעולם ולכן עדיף שלא לברא את העולם, הקב"ה נטל את האמת ושברו, ומאז אין דבר כזה אמת שלימה, העולם נברא עם הרבה חלקי אמת ותפקידנו הוא לאסוף אותם ולעשות ממנה שלימה וזו כמעט ולא ניתנת, אבל מה שכן קורה, כל אחד נתפס באיזו פיסת אמת, והאחדות היא זו שמאחדת את חלקי האמת ואז האמת גדולה יותר, זו המעלה הגדולה שבאחדות ומדוע היא כל כך חשובה, אבל זה יתכן רק כשקולטים ומבינים במה מדובר, וכי אין אמת שלימה זו היתה לפני בריאת העולם ומאז אנו חיים עם רסיסי אמת ואי אפשר לדחות כמעט אף אחד מפני שכל מי ששומר תורה ומצוות נתפס ברסיס מן האמת, וגם אם לך חלק אחר של האמת אין זה אומר כי החלק של האחר אינו אמת, אלו ואלו הם אמת אבל פרודים מפני שאינם מאוחדים

נהרא נהרא ופשטי' באה לפתור את בעיית ה'אמת' בעולם היהודי
כאשר ביקשו לאגד את היהדות החרדית נקלעו לבעיה מאוד קשה איך אפשר להושיב חסידים עם מתנגדים, בריסקאים עם חזון איש'ניקים חסידים אלו עם חסידים אחרים שהם עולמות אחרים, ישבו גדולי ישראל ושברו ראשם והגיעו למסקנה כי רק דרך אחת מסוגלת לאחד את הכלל כולו והוא ה'נהרא נהרא ופשטי'' שפירושו שמכירים באמת של כולם על אותו בסיס שאלו ואלו דברי אלוקים חים, כשבמילים אחרות התפיסה היא שלכל אחד רסיס של אמת ואי אפשר לדחות אף אחד מפני שהוא מחזיק באמת, ואיך אתה יודע מי מחזיק באמת, אם אתה שומר על תרי"ג מצוות, כל מי שהוא חלק מקיום המצוות מחזיק באמת

'השקפה' 'שיטה' וכל דרך הוא חלק מן האמת
אנחנו כחרדים איננו מסוגלים לקלוט זאת מפני שחינכו אותנו על דרך וכיוון אחד, כל מי שהתחנך באיזה מקום שהתחנך שמע דברים ברורים בכיוון מסויים וקשה לו לקבל את הדרך האחרת, רק מי שמתבגר וקולט את הדברים כמות שהם יכול לחיות עם שיטות והשקפות אחרות, אבל הצעירים שעדיין לא התבשלו מספיק בשביל להבין את המשמעות של 'אמת' וכי היא שבורה ומחולקת להרבה חלקים ואין דבר כזה אמת אבסולוטית אלו מאמינים כי יש רק דרך אחת וכל האחרים הם נגד התורה כפירה  או כל מיני כינויים אחרים. אז מה שנכון, כי מה שנגד תורה ומצוות נגד ההלכה זו אינה חלק מן האמת, אבל כל מה שהוא במסגרת ההלכה ובעיקר קיום תרי"ג מצוות כשלא מוותרים על מצוה כלשהי, כל 'השקפה' גם זו שנראית כעקומה, כל 'שיטה' גם זו שנראית כטפשית באיזשהו מקום יש בזה חלק מן האמת, אם כי מותר להתווכח אם הדברים במקומם. למשל אלימות אינה חלק מן האמת, זו קיימת בקנאות אמיתית שאינה אלימה אלא קנאות וההבדל הוא תהומי. בימינו יש הרבה אלימות אין קנאות, הם מצדיקים את האלימות עם השם קנאות, אבל בענין הזה נעסוק בל"ד בעוד שבועיים כשנגיע לפרשת פנחס, כאן אני עוסק בהשקפה שיטה ודומיהם, גם ולמרות שחונכת בדרך משלך, אין זה אומר כי אתה חי עם האמת אלא אם כן תכיר במציאות שאתה מחזיק רק ברסיס מן האמת וכי האחר אף הוא מחזיק ברסיס אחר של האמת

הקב"ה מלכתחילה יסד והרכיב את העם היהודי עם שבטים ודגלים אחרים ושונים זו מזו
בשביל להבין את הדברים נלך להתחלה כשהקב"ה הכריז על עם ישראל כעם הוא הרכיב אותנו מ=12 שבטים ולא הסתפק בכך אלא קבע דגלים אחרים לכל אחד, ולא רק דגלים אפילו נוסח אחר, עד כדי שבקרבנות הנשיאים אנו חוזרים על אותן הקרבנות כמנין השבטים מפני שלמרות שתרי"ג מצוות הן אותן התרי"ג אבל הנוסח ההשקפה השיטה או כל מה שנקרא לזה היא שונה ואחרת כל שבט חי את דרכו שלו ומאמין ורואה את הדברים אחרת. היו רועי צאן והיו עובדי אדמה והיו מי שעסקו במסחר, אין דבר כזה דרך אחת לכל, בימינו קשה להבין זאת מפני שהיהדות החרדית היא באחוזים הכי קטנה מכלל העולם היהודי ואנו מתמקדים בכמה עניינים בלבד מתוך חשבון שבעניינים אחרים ישנם מי שעסוקים בהם. אבל נניח שכל העם היהודי בלי יוצא מן הכלל היו חרדים, האם היינו יכולים לחיות כפי שאנו חיים או שלא היתה ברירה אלא לחלק את הציבור לחלקים וכל אחד יעסוק בעניינים שהם חלק מקיום העולם, במסגרת של יששכר וזבולון שאי אפשר זה בלא זה, וכך בעוד שורה ארוכה של עניינים שצריכים לאלו ולאלו. לכן כל מי שזועק כי הוא 'הדעת תורה' דבר אחד ברור כי אין לו מושג דעת תורה מהי, מפני שאם היה יודע מה זה היה מתבייש לומר זאת, אלא היה קולט ומבין כי בידו רק רסיס מן האמת וכי לאחרים רסיסים אחרים, והאחדות החרדית מגדילה את חלקי האמת ועושה אותם גדולה יותר וקרובה יותר לאמת הכללית שהיא שלימה ונזכה לה רק בביאת המשיח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.