רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 11 ביוני 2015

סערה בעקבות שירו החדש של ליפא שמעלצר

הלהיט החדש שהוציא הזמר ליפא שמעלצר בתחילת השבוע עם מילים מתורתו של רבינו נחמן מברסלב, עוררו סערה רבה ותגובות בעד ונגד השיר שמוגש בסגנון טראנס לועזי-חדשני שלא הוכר עד כה בציבור החרדי. הקליפ שהושק לשיר החדש ובו נראים צעירים לבושים בכיפות נ נח אשר מבצעים יחד עם הזמר ריקודים סוערים ברחובות עורר תגובות זועמות אף יותר.
שמו של הלהיט המדובר הוא 'רבי נחמן בן פייגא' ומילותיו נלקחו מתוך הספר חיי מוהר"ן, שם אומר רבינו הקדוש: "כִּי יֵשׁ כַּמָּה מִינֵי חַיִּים, אֲבָל הַיּוֹם חָיִיתִי חַיִּים טוֹבִים". לכאורה מכוון רבינו בדבריו אלו לחיים רוחניים נפלאים במדרגה נשגבה שחווה באותו היום, אלא שהשיר שהפיק שמעלצר על המילים הללו, נעשה לדברי המבקרים באופן ש"מסיר מהמילים הקדושות את הפן הרוחני ומכניס קרירות בעבודת השם", זאת בגלל סגנון המוזיקה שיש המכנים אותו "רחובי" וטוענים שנשמעת ממנו "אווירת מועדון".
הבוקר (ד) העלה השדרן מרדכי לביא את ליפא שמעלצר לראיון ברדיו 'קול ברמה' והשמיע ביקורת קשה כלפי שירו החדש כאשר לסיכום הדברים הגדיל ואמר למאזינים שהוא בהחלט לא ממליץ לילדים ומבוגרים לראות את הקליפ "אלא אם כן אתה מחליט שדרך התורה היא לא דרכך". לביא הוסיף כי הקליפ משקף את ההפך מכוונת המילים במקור: "רבי נחמן משקף במילותיו את הזוך ואת הטוהר, אך הקליפ משקף חומריות ברמה הכי חזקה שיכולה להיות", אמר.

ליפא עצמו הגיב אמש בעמוד הפייסבוק שלו לביקורת על השיר וכתב: "אחרי שהאצבעות שלי כמעט נופלות מלענות לאלפי המחמאות, צריך להשיב גם למבקרים. יש מחלוקת בישראל, האם זה בסדר או לא בסדר להביא מוסיקת טראנס לקהילה הסגורה שלנו. אם התשובה שלי הייתה כל דבר אחר מאשר כן - לא הייתי עושה את זה!".
גם הזמר ישי לפידות התייחס לסערה ואמר כי "יש שידרשו את השיר הזה לגנאי, יספרו שזה בדיוק מה שמרחיב את הבור אליו נשאבים חלק מנערי ונערות המגזר... ולמרות שהכי קל להאשים את המוזיקה כמקור כל הרע, העניין הזה שווה דיון". לפידות הוסיף כי למרות הצדדים בעד ונגד ומבלי להיכנס לסוגיית השיר הספציפי הזה, הוא מבקש להצדיע לליפא שהוא "מהפכן אמיתי, כמו שהיו כאן פעם (יש שידרשו לטובה, יש לגנאי) שמוכן לשלם מחיר כבד תמורת האומנות והאמת שלו".
המפיק דוד פדידה סינגר אף הוא על ידידו ליפא וכתב: "מספיק שיהודי אחד באומן יתחבר לרבי נחמן בצורה יותר עמוקה בזכות השיר "רבי נחמן בן פייגא" ולא יפזול למוזיקה השחורה ברחובות הסמוכים - והיה זה שכרם של האמנים המבצעים. מוזיקה היא לא רק אמנות, היא גם שליחות".
בצד המתנגדים לשירו של ליפא מבהירים כי מילות השיר עצמם נפלאות ומעוררות מאוד וטוענים כי הוא הרס את השיר המיוחד. לדבריהם, "צריך לשמוע את הביצוע שעשה הזמר אבי מילר לשיר הזה ולהבין מה זה שיר טוב עם משמעות נכונה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.