רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 12 ביוני 2015

צבועים - אתם התרתם את האסור בגללכם יושבים היום חרדים בתפקידי שרים וסגני שרים ומגישים שירותים לעוברי על דאורייתא'ס - ואתם מטיפים מוסר על 'תואר שני'?

אותנו לימדו כי אין דבר כזה שהתורה משתנית, הרעיון הזה הוא רפורמי במקורו, נכון שהזמנים משתנים הטכנולוגיה מתפתחת אנו מתמודדים יום יום עם מצבים חדשים שבדור הקודם כלל לא חשבו שזה יהיה ויקרה, אבל האם שייך לומר שבגלל שהדברים השתנו אז התורה וההלכה השתנתה? בהחלט לא, וכל מי שאומר כך, הוא לא אורטודוקסי ובודאי שלא חרדי

גדולי ישראל ישבו ודנו על שורה של נושאים והחליטו כפי שהחליטו, והשאלה היא האם שייך לשנות את החלטתם. נכון, שאם הם מחליטים על תנאי או רק במצב מסויים ועכשיו המצב אחר אפשר אולי לעשות אחרת, אבל כשקבעו כללים ברורים, אי אפשר לברוח מהם, וכל מי שעושה כאן 'דריידאלאך' מנסה לגלגל עם מילים או צבע העור הוא רפורמי פשוטו כמשמעו

בפני שורה של נושאים שאנו מתמודדים עימם שנקבעו להם תקנות וכללים ברורים על ידי גדולי ישראל והיום השתנו הדברים עד כדי שמה שהיה אסור לפני שלשים שנה בלבד הפך להיות מותר. לא אכנס כאן לאורך ולרוחב של 'הרבנות הראשית' כיצד זו היתה כל כך אסורה עד כדי שרבה של בריסק זעק כי גם אם הרב הראשי יחבוש שטריימל הרבנות הזו היא אסורה מפני שהיא 'מטעם', האם ה'מטעם' השתנה, האם הרבנים הראשיים אינם עוד 'מטעם'? אז מי התיר למי שטוענים כי הם ממשיכים בדרכם של החזון איש ורבה של בריסק להכשיר את הרבנות הראשית?

אבל לא על זה אתעכב כאן, אני עובר לנושא אחר הזועק לשמים והוא ענין ה'אחריות' על מעשי הממשלה וההכרעה הכי ברורה של גדולי ישראל כי אסור ליהודי חרדי ליטול בשום תפקיד שיש בה נשיאת אחריות מפני שהוא האחראי לאיסורים חמורים שנעשים בתמיכת והסכמת הממשלה

כשהקימו את המדינה חשבו גדולי ישראל על כך, וסברו כי אולי אפשר למצוא משרדים ששם אין בעיה כזו, והגיעו למסקנה כי 'משרד הסעד' אין בה שאלות של איסור והיתר והתירו להרב יצחק מאיר לוין לכהן בתפקיד שר הסעד. גם בנימין מינץ בשעתו מצא משרד כזה ששמו היה 'משרד הדואר' והיה 'שר הדואר', החשבון היה כי כל משרד שאין בה שאלות הלכתיות אפשר לשבת שם. ובכל זאת עברו רק כמה שנים וגדולי ישראל לאחר שבחנו וראו עם מה מתמודדת הממשלה הגיעו למסקנה כי אסור לחרדים כלשהם להמשיך לשבת בממשלה מפני שגם שר הסעד וגם שר הדואר נושאים באחריות למעשי כל הממשלה, ואסרו באיסור חמור להיות חלק מזה, ופרשנו מן הממשלה והגדולים אז הרחיקו כל כך שאפילו חברים בקואליציה לא התירו מחשש שמא יש בזה תמיכה בעקיפין

השינוי בא בתשל"ז כשמנחם בגין תפס את השלטון האמינו כי הוא שמרני ולא יתן יד להרחקת לכת, התירו את הקואליציה בלבד מתוך חשבון שהקואליציה אינה נושאית באחריות למעשי הממשלה, וככה חדרו לקואליציה ונציגי החרדים נשאו רק בתפקידים בכנסת, שלמה לורנץ היה יו"ר ועדת הכספים ומנחם פרוש יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ואני קטן אז הייתי עוזרו של ר' מנחם פרוש בכנסת, ישבנו שם מפני שגדולי התורה חזרו ואמרו כי חל איסור מוחלט על כל נשיאה באחריות

ואכן, שמרו על כלל זה עד לפילוג הידוע באגודת ישראל כשהרב שך פרש וסייע להקמת ש"ס והוא התיר לספרדים לשבת בממשלה בתפקידי שרים ולשאת באחריות למעשים הנוראים והאסורים של ממשלת ישראל המתירה חילולי שבת ותועבה ומעשים אחרים הזועקים לשמים, טענת הרב שך היתה, כי יש להפריד בין אשכנזים לספרדים, הוא קבע כי יש כאן 'צוויי דינים' (שני דינים) אחד לאשכנזים שלהם אסור לשאת באחריות ואילו לספרדים מותר לשאת באחריות מפני שלגדולי הספרדים אין זה מפריע נשיאה באחריות על איסורי דאורייתא, דבר שלא שמענו מאף גדול ספרדי שיאמר כי אין בכך בעיה, למרות שהרב עובדיה יוסף התיר את הישיבה בממשלה מתוך התעלמות מענין האחריות בטענה כי הוא צריך כסף, לבנות מוסדות תורה ובזה יכפר על העבירות האחרות. אבל שוב, הרב שך חזר ואמר כי לאשכנזים זה אסור באיסור מוחלט

לא עברו יותר מארבע שנים והפעם 'דגל התורה' התמודדה בבחירות וחדרה לכנסת והרב שך התיר להם את תפקידי סגני שרים בטענה כי השר הוא הנושא באחריות לא סגן השר, ולכן זה מותר, טענה שאינה עומדת במבחן המציאות, מפני שברגע שהשר הטיל על סגנו סמכויות, הוא זה שנושא באחריות לאותן תחומים, ואין כמעט תחום שאינו כרוך באיסורים חמורים. יצויין כי גדולי אגודת ישראל אסרו את תפקידי סגני שרים אבל החכי"ם התקנאו וטענו אם זה מותר לליטאים מדוע שיהיה אסור לחסידים, וה'מועצת' התפלגה, חלק התירו לפרוש, והאדמו"ר מגור אסר זאת לנציג גור שהמשיך לשבת בועדת הכספים מתוך חשבון כי תפקיד סגן שר אסור ואף נשא דברים נגד זה שנציגי אגודת ישראל עוברים על הענין הזה שבעיניהם היה חמור מאוד

הדברים התגלגלו שברגע ונציג גור הפסיד את ועדת הכספים התירו גם הם את הסגן שר, ויענקל ליצמן לקח תפקיד של סגן שר במסכות מלאה אין לו שר בפועל שעומד מעליו, הוא זה שמנהל את משרד הבריאות כולו, ולקח על עצמו איסורים חמורים, הוא האחראי לתועבה ממש, עד כדי שעתה הוא מתמודד עם נשים התובעות להיפגש עמו על מנת שיכיר בנישואים חד מיניים וילדים שיוולדו מביציות של שתי נשים רח"ל, ושותק על כל כך הרבה חילולי שבת בבתי חולים מרפאות ועוד מקומות שם עוברים איסורים חמורים מאוד

בסיכומו של דבר, מי שגרם למצב הזה הוא מנהיגם של המחבלים שפרץ את הגדר שגדרו ראשונים כמלאכים, ועתה לא נשאר אפילו זכר ממה שאסרו גדולי ישראל לפני כמה עשרות שנים בלבד

ומכאן אני מגיע לענין התוארים במשרד החינוך. גם כאן עברנו את אותו דבר, גדולי ישראל היו חלוקים חלק זעקו נגד כל לימוד חיצוני, עד כדי ויתור מוחלט על כל קשר עם משרד החינוך, ואם אינם רוצים לתת כסף ינהלו את המוסדות לבד, מאוחר יותר התירו חלק, לקחו רק ארבעים וחמשה אחוזים, ולאט לאט התירו כל מיני לימודים שתבע משרד החינוך על מנת לקבל עוד תקציב, וגם כאן כמו בכל ענין אחר הלכו צעד צעד עד שזה הפך להיות כאילו דבר ישר ומותר ורגיל אצל החרדים, ולא היה עוד כל טעם שלא להתיר 'תואר שני' כשכבר התירו 'תואר ראשון' כי ממה נפשך, אם לימודים חיצוניים אסורים, אז 'תואר ראשון' בכלל זה, ואם זה מותר אז גם 'תואר שני' מותר, הצביעות הזו של הזועקים נגד הפירצה הזו זועקת לשמים, מפני שהם אלו שפרצו ושברו את כל הגדרות שגדרו ראשונים כולל רבניהם שלהם, והם האחרונים שיכולים להטיף מוסר בענין הזה.

בסופו של דבר יתירו עוד ועוד ולשם פרנסה או כל נימוק אחר, זה רק ענין של זמן, המציאות שהפכנו להיות חלק מאזרחי מדינת ישראל וחיים את חיי המדינה וצרכיה, מהווים חלק ממערך הכלכלה שלה, אין מנוס אלא להשתחל בתוך הקו שמאפשר לך לחיות במדינה הזו, ואם 'תואר שלישי' יהיה זה שיקל על חיי החרדים, ימצאו מי שיתירו גם זאת, במיוחד כשכבר עתה ישנם מי שמתירים הכל למען פרנסה

כשהרב שך התיר את האסור הקנאים שתקו מפני שהם סייעו לו במאבק נגד ראשי אגודת ישראל, ולכן קל היה לו לפרוץ את החומות הללו, היום כשהקנאים בצד המתירים של אז המשחק שונה ולכן ליטאי בני ברק נאלצים ללכת בין הטיפות, אבל נזכיר לאותם מי שמדברים גבוהה אתם אלו שהרסתם ושברתם את כל מה שגדרו גדולי ישראל בשנים הראשונות של המדינה, ואם יש מי שנושא באחריות למצב שנוצר, זה אתם בלבד

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.