רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 2 ביוני 2015

מכתבים קצרצרים


האם 'מחילה' זה משחק ואם לא איך זה שעשרות שנים לא הבינו שצריכים לבקש מחילה?
אם זה היה רק חד פעמית ואצל מישהו אחד בלבד לא הייתי מתייחס מפני שיתכן וכאן הענין כזה שלא קלטו מה קורה באמת, תפסו את עצמם מאוחר. אבל כשזה קורה בכל כך הרבה מקומות ועם כל כך הרבה אנשים, השאלה היא איך זה שעשרות שנים מסתובבים מתוך ידע כי עשו עוול לאחר וכלל לא עושים בשביל שיסלח לו, איך עוברים ראש השנה ויום הכיפורים כשאתה יודע כי עשית וגרמת עוול לאחר. ומילא אם היינו עסוקים באנשים קטנים אבל במי שמכונים רבי'ס מי שרוצים שמהם ילמדו מי שצריכים להוות דוגמא ומופת ובעיקר מחנכים, איך זה שהם עושים מעשה שכל כך חמור, לא חלילה מצד המעשה שזה כל כך יפה הלואי ועוד אחרים יעשו כך, אלא מצד השנים הכל כך רבות שנתנו לזה ללכת ככה מבלי שהבינו שעליהם לעשות משהו - כאשר כידוע כי על בין אדם לחבירו יום הכיפורים לא מכפר

האם הרבי מבעלזא מאמין כי הוא או מי מחסידיו עשה עוול ואם כן מדוע שתק עד כה?
אדלג על סאטמאר ואגש ישירות למחנובקה, הרבי מבעלזא ביקש מר' פנחס פרידמאן שיבקש מר' אליש ענגלנדר מחילה על מה שעשו לו ולמשפחתו במשך עשרים וחמש שנות המחלוקת. ולא רק את ר' פנחס פרידמאן, הוא שלח גם את שמעון וואלף קליין לרבי ממחנובקה והורה לו לבקש מחילה על מה שעשה לו בשעתו כשביזה אותו וסילק אותו משמחה בבעלזא בבושת פנים, ומאחר וחשש כי הוא יתחצף הוא שלח יחד עמו עוד אחד בשם לוי על מנת שישמור ויבטיח כי שמעון וואלף לא ישוב ויתחצף, והשאלה שאני מציב כאן, אם הרבי מבעלזא סבור כי נעשה לר' אליש ענגלנדר ולרבי ממחנובקה עוול, איך זה שכל כך הרבה שנים הוא לא הבין כי עליו לשלוח לבקש מחילה ללא כל קשר לכן או לא שלום בין בעלזא למחנובקה

מדוע לא שמענו מעולם את הרבי מבעלזא מדבר נגד האלימות 'החסידית'?
כן, לאחרונה הוא נזהר בגלל מה שקרה בהלוויית הרב וואזנר, הוא ציוה להזהר יותר במיוחד כשהציבור הולך וגודל ועלולים ליפול קרבנות, אבל במשך כל השנים, הוא ידע על אלימות קשה כזו שגם נעשתה בעידודו, הוא חשב שככה הוא ישליט סדר ויעשה מה שהוא רוצה או יותר נכון ישלוט וישתלט, ולא ראה בכך דבר רע. הוא ידע על הנעשה בכל כ"ו אב בבית הקברות לצד ציונו של הרבי מבעלזא איזו אלימות הפעילו שם נגד המחנובקער ונגד ר' אליש ענגלנדר ואחרים, מדוע לא שמענו אותו במשך כל השנים מקדיש כמה דקות בדרשותיו לגנות את המעשים הללו ואף להזהיר את חסידיו כי יסלק את כל מי שיקח חלק באלימות כזו?

בשתיקתו הוא עודד את האלימות ועתה הוא מבקש מחילה?
האומר אחטא ואשוב אין מספיקים בידו לעשות תשובה, ולכן אם נאמר שכוונת הרבי מבעלזא היתה אלימות זמנית על מנת להשיג מטרה ולאחר מכן יבקש מחילה ויגמור עם הענין אין כל ערך לבקשת המחילה. נכון שלדעת הרמב"ם תשובה חזקה יותר ולכן גם במצב כזה אפשר לשוב בתשובה, ובכל זאת אין זה אותו דבר.  קשה להאמין כי הרבי מבעלזא מאמין כי האלימות שהפעיל במשך השנים על ידי חסידיו היו מותרים, אם כי אולי חשב כי אלו 'קדושים' שהם קטגוריה חסידית העוקפת איסורים, ואם כן למה הוא מבקש עתה מחילה, הלא מה שנעשה היה למען ה'קדושה'? מתברר כי הוא לא מאמין כך, מפני שהוא ביקש מחילה ואף תבע משמעון וואלף לבקש מחילה על מה שהוא עשה, ואם כן מי התיר לו עידוד אלימות, בכל פעם שהכו את מי ממחנובקה הרבי מבעלזא השמין מנחת וזה הספיק שהחסידים יבינו שיש להמשיך

הרבי ביקש מחילה ואף הזהיר שלא ידחפו ושוב הערב בכותל המערבי המשיכו להתנהג בפרעות נוראה
תוך כדי כתיבת שורות אלו אני מקבל דיווח מהכותל המערבי לשם הגיע עכשיו אהרן מרדכי להתפלל מנחה לפני שהוא מוביל את בנו לחופה, הגיעו עמו חסידים ואלו באלימות שקשה לתאר דחפו והעיפו יהודים זקנים שבקושי מסוגלים לזוז, לעשות מקום לאהרן מדרכי, האם דברי הרבי לא מספיקים שאסור לעשות זאת? מתברר שוב כי החיסידים מבינים אחרת את דבריו, כשהוא אומר שלא לעשות כוונתו לעשות או שהוא עושה זאת מפני שאין לו ברירה כלפי חוץ אבל על החסידים להמשיך להתפרע להוכיח את 'כוחה של בעלזא'

 בקשת המחילה לא יעזור, חינוך וריסון החסידים שלו להפסיק עם האלימות רק זו תתקן חלק ממה שקלקל שנים
בקשת סליחה ומחילה הוא דבר יפה, וטוב שגם אחרים ילמדו מהבעלזער בענין זה, רק חבל שזה בא כל כך מאוחר. ובכל זאת לא עם זה הוא יציל ויעשה טוב, יש משהו שהרבה יותר חשוב וזה ריסון חסידיו וחינוכם להפסיק את האלימות. בעלזא מספיק גדולה וחזקה ואינה זקוקה עוד לאלימות הזו להוכיח כי הם משהו. מילא בעבר כשהיתה להם רגשי נחיתות כלפי גור ואחרים מי מסוגלים לדחוף טוב יותר, אבל עכשיו  הרבי מבעלזא לא צריך את זה עוד בתחרות בין האדמורי"ם, הוא נחשב לאדמו"ר מן השורה הראשונה, וההיפך, המעשים האלו רק פוגעים בו וגורמים לו שם רע, הגיע הזמן שהבעלזער יקדיש את הזמן הקרוב לרסן את חסידיו ואף להעניש את כל מי שינהג באלימות, בצורה שכזו הוא לא ייאלץ בעתיד לשוב ולבקש מחילה על מעשי חסידיו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.