רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 ביוני 2015

ההיתר היה לנשים ולכן התייחס הרב ברזובסקי לנשים - ובכל זאת הדברים תמוהים

שלום הרב שאולזון הי"ו

ברצוני להגיב על אמירתך בקשר לכותרת המוזרה של הרב בורוזובסקי מסלונים

גילוי נאות  שדעתי האישית היא שיבוא יום והבועה הפנימית שבה חיים כאן בארץ ישראל תתפוצץ, ומכיון שהבועה מלאה ברפש יתלכלכו ממנה כולם גם אנשים צדיקים.  העוול הוא שמלכתחילה לא דגלו בשיטה שנהוגה ברוב ריכוזי היהדות החרדית בעולם, ולשנות זאת כיום זו משימה בלתי אפשרית ואין לי אלא להמתין להתפוצצות הבועה. וכולי תקווה שלא אתלכלך ממנה הרבה.

ולעצם הדברים: האדמו"ר מסלונים הוא אחד האנשים שנראים לי כמיוחדים בדורנו (אני רחוק מאוד מחסידות זו ואיני מכירו אישית) ועל אף שהוא קיצוני ברוב הנושאים, גם אם איני מסכים עימו נראה לי כי כוונתו היא לש"ש (אלא אם תוכיח לי אחרת)

ובמענה לטענתך: האזנתי לדברי בנו באתר ככר השבת, והבנתי שעל הגברים אין צורך לדבר כלל מכיוון שידועה ומפורסמת דעתם של כל גדו"י זצוק"ל ולהבחל"ח שליט"א מכל המועצות למיניהם על האיסור החמור ללכת למכללות וללמוד תארים וכו' (אם כי לאחרונה נודע שישנם אדמורי"ם שמתירים לימודים לגברים אך אין זה לימודי תואר שני). וכעת שנדרשו גדו"י להכריע בשאלת לימוד תואר אצל בנות ישראל נאמרו דבריו של הרב בורוזובסקי.

וכן כתבת שיש בארה"ב פרופסורים שהם גם אדמורי"ם, כתושב ארה"ב שעלה לא"י לפני כמה שנים אציין בפניך שהנושא כאן בארץ שונה לחלוטין מהמקובל בגולה  (והלוואי אם זה היה כמו בארה"ב)  אבל למעשה כאן בארץ יהודי חרדי שהולך לאוניברסיטה זה כמו בארה"ב ללכת לכנסייה ח"ו.

אשמח לשמוע את תגובתך

שבת שלום

חיים שאולזון משיב:

דבריך מלאים טעם והלואי וכך היו פני הדברים, אך נראה כי לא קראת את הדברים כפי שהם נכתבו על ידי תלמידי סלונים שהשתדלו לצטט מילה במילה ממה שאמר, ואם תקרא את ההתחלה תמצא כי מה שכתבת כאן להפריך את דברי הם בבחינת טענו בחיטין והודה לו בשעורין

הוא פותח וקובע כי הרבי הנתיבות שלום חשש מאוד מן ההשכלה אצל הנשים, הוא סבר כי בשביל לשמור על טהרת הנשים צריך להשתדל שילמדו מה פחות מן ההשכלה, ההקדמה הזו שהוא עשה זה עוד לפני שהוא הגיע לענין ה-MA וה-BA ואיך שלומדים בבית יעקב ומחוצה לה, מפני שאם הוא היה כותב רק על זה לא הייתי מגיב כלל, זכותו המלאה להאמין אחרת מכל היתר, היכן שהבעיה לא היתה נפטרת, אי אפשר להיות חבר במועצת גדולי התורה ולהורות לחסידים לעשות בניגוד להחלטותיה, אם הוא רוצה לנהוג אחרת עליו לפרוש ולעשות כרצונו, וכל עוד הוא חבר שם גם אם הוא סבור אחרת הוא חייב לקבל את החלטותיה, מפני שאם הוא לא מקבל אותם, מדוע שמי יקבל איזו החלטה של 'מועצת' אם הרבי שלו אינו חלק מאותה החלטה

מציאות היא שהוא עוסק בנשים בלבד ועל מה שאשה צריכה או לא צריכה לדעת וכאן הבעיה, מפני שאם הוא היה אומר כי דעת הנתיבות שלום היה כי גברים ונשים צריכים לדעת מה שפחות מן ההשכלה לא הייתי מגיב כלל, זו דעת רבים וטובים עוד לפניו, אבל כאשר הפריד ועסק בנשים בלבד, גם אם יש הרבה בדבריו, הדברים אינם יכולים להיאמר בצורה כפי שנאמרו ובמיוחד לא בסלונים וסלאנים היכן שהגישה לנשים בתחומים עדינים קיצונית ולא האריך כאן בזה וד"ל

זה שאנו מתמודדים עם בעיה קשה וכי הכל יתפוצץ לנו בסוף בפנים אני מסכים עימך בכל מילה ואתה מחזק את מה שאני צועק 35 שנה, מי שלומד את השנים את מה שכבר עברנו ומה עוד עומד בפניניו איבדנו את הצלם החרדי אי אפשר עוד להשוות את החיים היום לחיים של אז, אנו מתדרדרים לתהום

בדבריי אם שמת לב לא נגעתי ולא פגעתי חלילה בכבודו של האדמו"ר מסלונים שאני מעריך אותו אישית, למרות שאני חולק על גישתו הקיצונית בכמה תחומים, אבל זכותו המלאה לחשוב אחרת אם כי מן הנסיון למדנו שקיצוניות מובילה לקיצוניות ומשלמים עליה מחיר יקר

ובענין הלימודים בארץ ובחוץ לארץ, אין מנוס וחייבים לעשות הכל בארץ שיאפשרו לימודים כמו בחוץ לארץ, אם כי גם כאן לומדים יחד עם הגויים, ולדוגמא ב'תורא קולג'' היכן שלכאורה צריכים ללמוד רק דתיים לומדים גם גויים בשל החוק האוסר אפליה, כך שהמצב כאן לא יותר טוב מבארץ, הפרופסורים לא כולם דתיים וחרדים וחלקם גויים והרבנים מעלימים עין. נכון שבעבר היו מן הגדולים שלחמו נגד הלימודים האלו, ויצויין כי כל עוד חי היה ר' אהרן קוטלר לא הכניסו את הרב רודרמן ראש ישיבת נר ישראל ל'מועצת' אך ורק מפני שהוא התיר את הלימודים הללו בישיבתו, אבל לאחר פטירת ר' אהרן קוטלר הסתלקה המחיצה הזו ומאז הדברים השתנו עד כדי שהיום תמצא מאות אברכים בקולג'ים חלקם עורכי דין וחלקם רופאים וחלקם רואי חשבון ומתפרנסים בכבוד

אפשר כאן להאריך הרבה אבל בשל קוצר הזמן אסיים כאן

שבת שלום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.