רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 16 ביוני 2015

יו"ר ועדת הפנים ח"כ אמסלם: להכריז על הר הזיתים כאתר מורשת לאומי

מאת רונית גל

ח"כ יואב בן-צור (ש"ס) אמר כי שר השיכון הבטיח לקדם את גידור החלקות במעלה ההר ודרש, "או שייתנו סמכויות למאבטחים בדומה לסמכויות במוסדות החינוך או שמשטרת ישראל תגביר את השמירה. לא ייתכן שבמדינת ישראל הריבונית בתי העלמין שלנו מופקרים כך".
ח"כ עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת), גינה את הפגיעה בבית הקברות "אלה דברים שהם לא רק לא ראויים אלא לא מקובלים בעולם בכלל. זה ונדליזם שאסור שיהיה, זה דבר יסודי בערכי האדם". עם זאת, הוסיף כי ראוי היה שיהיו בדיון גם נציגי הוואקף, להשמיע דברם.
ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) טען כי "יש פה מלחמה לא נגד דת אלא על הריבונות בירושלים ובארץ ישראל. הר הזיתים הוא הדרך להילחם על הר הבית ואם רשויות השלטון, השב"כ והמשטרה היו מבינים את המשמעות הזו, היינו במצב אחר".
ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), הגיב לדברים: " אין פה בעיית הבנה. מה שקורה בשנים האחרונות במזרח ירושלים זו פשיטת רגל של מערכות אכיפת החוק. זו שאלה של מוטיבציה, של נכונות המשטרה ומשרד המשפטים להכיר בזה כמכת מדינה. לא ייתכן מצב של אפס תפיסות כשהאזור כולו מרושת מצלמות".
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "לצערי 'תנוח על משכבך' נכון לכל המקומות חוץ מהר הזיתים. אנשים נמנעים מלהיקבר שם. על אף הבטחות הרשויות המוסמכות, המצב אף החריף. רק דיווח יומיומי, עדכני על מקרה שקרה ואיך טופל יעזור".

להמשך כנסו כאן:

 
מפקד מרחב קדם ניצב משנה חיים שמואלי: "אנחנו אחרי תקופה לא קלה של פיגועים בירושלים, רק במאי היה פיגוע דריסה בהר הזיתים נגד שוטרים במקום. אין פה בעית מוטיבציה ואני מוכן להזמין כל אחד לראות את השוטרים שמסכנים את חייהם. נקודת המשטרה על ההר מונה 26 שוטרים ולוחמי מג"ב והפעילות מתבצעת 24 שעות ביממה, בעיקר באבטחת צירי הגישה לכ- 2000 מבקרים ותיירים. המלצת המשטרה היא לגדר את החלק המזרחי של הר הזיתים ולסגור את הצירים המובילים לחלקות הקברים עם שערים". 
ח"כ שרון גל (ישראל ביתנו), דרש לדעת "מתי הייתה בשנתיים האחרונות פעילות יזומה לילית רחבת היקף, למעצרים של פורעים והעמדתם לדין במסות?", נצ"מ שמואלי השיב כי "ביומיום יש מעצרים, אמנם לא המוניים אבל איכותיים לצורך כתבי אישום". ח"כ גל, השיב כי "הבעיה היא של נוכחות ומי בעל הבית. כמה אנחנו נחושים להפגין את ריבונותנו בירושלים. צריך להפגין נוכחות, עד שיבינו שבעלי הבית במקום הם היהודים". על כך השיב נצ"מ שמואלי כי "אין חולק על ריבונותנו במקום. עיקר הבעיה היא בהשגת ראיות מול קטינים. רובם משתחררים לאחר מספר חודשים ואנחנו פוגשים אותם שוב ושוב בשטח וכאן המחוקק יכול לסייע".
יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם שאל: "אתה כמפקד האזור, רואה תופעה חוזרת- מה עשית? ביקשת עוד שוטרים? ניידות? יש פה אירוע של שנים והשאלה איך אתה מציף אותו ובעיקר מה התשובות שאתה מקבל? נצ"מ שמואלי השיב כי "ביטחון ירושלים נידון בשוטף ברמה שלנו וגם ברמת מחוז ושר. אנחנו עושים הערכת מצב ולפיה מתגברים שוטרים".
עו"ד גבריאלה פיסמן, הממונה על ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "הטענה הייתה שאין למאבטחים דרך להתמודד עם המעשים. לפי החוק לכל אדם יש יכולת להתמודד עם אלימות ופגיעה ברכוש, לעכב אדם עד בואו של שוטר, תוך שימוש בכוח סביר. זה כלי מידי ואפקטיבי שצריך לעשות בו שימוש. על דבריה הגיב היו"ר ח"כ אמסלם: "המאבטח שווה ערך לשומר באתר בניה באשדוד? הסמכויות זהות? עו"ד פיסמן, השיבה כי "יש להם סמכויות נוספות וכלים למענה נקודתי".
איזי לרר, מנהל אגף בכיר ביטחון מידע וסייבר במשרד הבינוי, אמר כי המשרד פועל בנושא מתוקף החלטת ממשלה. זה החל באבטחת בתי יהודים במזרח העיר ומאחר וראו שאנחנו בגזרה, הטילו עלינו אחריות לאבטח את בתי העלמין. תפקידנו לאבטח עולים לרגל לקברי משפחות ולמנוע ונדליזם, בעזרת שלושה צוותים בגזרה. נכון שכל אזרח יכול להגיב ולסייע אבל פה מדובר בפורעים רעולי פנים ולא אחד על אחד. השיטה היא קודם כל זיקוקים ועימות וקו שני שמבצע ונדליזם. ברמה האופרטיבית 4 מתוך 7 מצלמות לא פעילות כי הן נשרפו. יש לנו תקציב של 150,000 ₪ בשנה לאחזקת המצלמות, כשעלותן בפועל חצי מיליון. העלינו דרישות תקציב של חצי מיליון ש"ח ולא אושר לנו ע"י משרד רוה"מ, בטענה שאין תקציב. בנוסף, מס רכוש לא מכיר בזה". הוא המליץ על הצבת "צוות  מג"ב קבוע, שיוכל להגיע ע"פי מודיעין בכל רגע נתון".
אברהם לובינסקי, יו"ר הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים: "על אף הבטחתה, המשטרה ממשיכה להפקיר את הזירה. גם כשתופסים פורעים לא מגישים כתבי אישום. איפה ההגנה על ההר שכתובה בהסכמים הקואליציונים? תעשו הכל להפסיק את החרפה".
יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם, סיכם את הדיון: "עם שלא מכבד את המורשת שלא יתפלא שאחרים בעולם מזלזלים בו. ההר צריך להיות מוכרז כאתר מורשת לאומי והוועדה בראשותי תפעל לשם כך. הוא אינו כמו כל בית עלמין אחר". עוד אמר כי הוועדה תסייר בהר בעוד כחודש וכי יפנה לשר השיכון, לזמן את נציגי המשטרה, עיריית ירושלים ומועצת בתי העלמין, לייצר חבילת ביטחון ולתרגם אותה לשקלים, לטיפול בסוגיה. "לא יעלה על הדעת שאדם לא יעלה לקבר הוריו מפחד".
 
רונית גל, דוברות הכנסת
050-6230057

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.