רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 18 ביוני 2015

הגר"מ ברזובסקי מסלונים: דעת רבותינו שנשותינו יהיו מטומטמות שיידעו מה פחות וחלילה יהיו משכילות רק כך יהיו תמימות


בטרם אעבור לדברי הרב ברזובסקי הבהיר, כי אם הוא היה אומר את הדברים על כולם גברים ונשים שעליהם להתרחק מן ההשכלה לא הייתי כותב את הכותרת כפי שכתבתי, אבל מאחר והוא הבדיל בין גברים לנשים, כאילו שהבעיה היא רק בנשים, פירושם של דברים שריבוי השכלה אצל גברים מותר, זה מפריך את כל מה שאמר, מפני שאם לגברים מותר ללמוד את ההשכלה, אז מה רע אם הם ילמדו וילמדו את הנשים, ואם גם להם אסור ללכת לשם, אז מדוע הוא הבדיל בין גברים לנשים בענין ההשכלה. יצויין שגדולי ישראל שהתנגדו להשכלה לא הבדילו בין גברים לנשים הם אסרו את ההשכלה לכולם גברים ונשים
ובאשר לענין השני, יש היום הרבה בעלי תשובה שהם 'פרופסורים' ואין כל בעיה למצוא כאלו וככה לעקוף את הבעיה של אוניברסיטה. בארצות הברית ישנם פרופסורים שהם נכדי רבי'ס, ביניהם פרופסור טברסקי הלבוש כרבי ממש והוא פרופסור
חיים שאולזון

דעת כ"ק אדמו"ר זצ"ל (בעל נתיבות שלום) הייתה מאוד מאוד נגד עצם ריבוי ההשכלה לנשים, וזה בלי קשר לשאלה האם התכנים הנלמדים בהשתלמויות הם כשרים או פסולים או האם המרצים הם ראויים או לא. דעתו הייתה שעצם השכלת האשה בכל מה שהוא מעבר למוכרח לעצם מלאכת ההוראה, (אלא מגיע רק מצד דרישת משרד החינוך שהמורות תהיינה משכילות), הוא נוגד לחלוטין את התפקיד שהקב"ה הועיד לאשה בעולמה, את התמימות ואת הטוהר שלה, ונוגד לחלוטין את הצביון הראוי של אשה כשרה ויראת השם, הן את צביונה כאשה והן את צביונה כאם. הרבי זצוק"ל ידע היטב היטב את משמעות ההשתלמויות, והוא אחז שזה גרוע מאוד. אין כאן אמנם "איסור" ממש, אך יש כאן המלצה לכל יהודי המעוניין שביתו יהיה משכן לשכינה, משכן לה' ולתורתו, בית שהוא בבחינת "כזה ראה וקדש". בבית כזה צריכה האישה להוקיר את רגליה מכל לימודים שאינם נצרכים לה ובאים רק בשביל לרצות את דרישת משרד החינוך המעוניין לראות את הנשים כבעלות ההשכלה, זו הסיבה שאדמו"ר זצוק"ל מאוד מאוד התנגד לעצם הלימוד לתארים, וזאת, כאמור, ללא כל קשר לכשרות התכנים הנלמדים או לכשרות המרצים.
השאלה שעמדה לפתחה של מועצת גדולי התורה אינה שאלה של "מהי ההמלצה לבית של יראי השם?", שכן, כאמור, ביחס לשאלה הזו ברור שעצם ריבוי ההשכלה לאשה נוגדת את צביונה של "אשה כשרה", רק השאלה הייתה מה אסור ומה מותר. וצריך לדעת שגם בשאלה זו קיימות הנחיות ברורות, ההשתלמויות שהותרו ע"י המועצת הן רק בכפוף להנחיות שאישרה המועצת בעבר את לימודי B.A., ולפי ההנחיות האלו ההיתר מותנה בשני התנאים הבאים: 1) התכנים מפוקחים ע"י יראי השם שבדקו שאין בהם כל בעיה. 2) המרצים הם רק אנשים חרדים שלא הלכו ללמוד באוניברסיטה.
ובכן, ההיתר הזה כמעט ולא שייך להיות במציאות, כי לימודי  M.A.יכול ללמד רק פרופסור, ואין דבר כזה פרופסור שלא למד באוניברסיטה. יש רק מוסד אחד שמצהיר שהוא יכול לעמוד בתנאים האלו, כי המרצים הם בעלי תשובה שכיום הם חרדים למהדרין, והם למדו באוניברסיטה קודם שהם חזרו בתשובה, (כך לפי הצהרת המוסד, לא שאני יודע את הנתונים). רק מרצים כאלו אושרו ע"י המועצת (חוץ ממה שהתכנים צריכים להיות מפוקחים), אבל אדם שהלך כחרדי ללמוד באוניברסיטה, נפסל ע"י המועצת להיות כמרצה וללמד את נשותינו בהשתלמויות, בין אם הוא איש בין אם הוא אשה.
בכדי להתיר את ההשתלמויות המועצת הצריכה שני דברים, ראשית צריך רשימה של המקומות בהם התכנים מפוקחים, אך גם אחר כל זאת הרי זה כביצה שלא נולדה, כי צריך גם שהמרצים יהיו כאלו שלא הלכו ללמוד באוניברסיטה כחרדים, וכרגע רק מוסד אחד מצהיר שהוא עומד בקריטריון הזה.
[שואל: מה ההבדל בין מי שלמד באוניברסיטה קודם שחזר בתשובה לבין מי שלמד שם כחרדי?
תשובה: כדי שלא יהיה חוטא נשכר, הרי אם נתיר להביא גם מרצים שהלכו ללמוד באוניברסיטה כחרדים, יהיו חרדים שיעברו עבירה וילכו לאוניברסיטה בכדי שאח"כ ייקחו אותם כמרצים בהשתלמויות, ונמצא חוטא נשכר].
לכן, המענה לשאלתם של רבים מהי דעתו של כ"ק אדמו"ר שליט"א על לימודיM.A., התשובה היא ברורה, עצם ריבוי ההשכלה הוא דבר לא מומלץ בכלל, הוא דיעבד שבדיעבד, וניתן לעשותו רק במקום הכרח גמור ועפ"י שאלת חכם, אך כל זה רק כאשר הדבר מותר, אך כאשר הדבר אסור לא יעזור הכרח, שהרי אי אפשר להתיר איסורים בגלל הכרחים, וכל עוד שלא התקיימו שני התנאים הנ"ל, הדבר הינו בגדר איסור.
כאשר היום בסמינרים נכנסים מרצים מזרחיסטים וחילוניים, שלפעמים מדברים כפירה או דברים אחרים שאינם ראויים, זהו בניגוד מוחלט להוראות המועצת, והרבי אמר לי על כך שאין לזה שום היתר. [ואני רק יכול להגיד מה התירו ומה אסרו, אבל מי מקיים ומי לא מקיים, לשאלה הזו אני לא הכתובת].
יש רב'ס (אדמו"רים) שמעודדים את הדברים האלו, ואין עניין להיכנס לשמות ולדבר ללשה"ר, אבל אנחנו חסידי סלונים צריכים לומר לילדים שלנו, שאם אנחנו רוצים בתים חסידיים בדרך של רבותינו הקדושים, אזי כל ריבוי ההשכלה לא מומלץ כלל, ורק במקום ההכרח צריך שאלת חכם, וכל עוד שהתכנים אינם ראויים, או שהמרצים הם לא חרדים או חרדים שלמדו באוניברסיטה כחרדים, אזי הסכמת כל המועצת שהדבר אסור לחלוטין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.