רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 11 ביוני 2015

מכתבים קצרצרים


למחצה לשליש ולרביע אין זה משנה כלל או שלא לומדים לימודי חול או שלפחות מפיקים את הטוב שבו
הויכוח הוא יסודי האם מתירים לימודי חול לבנים ובנות או שמחלקים בין בנים לבנות שגם לזה צריך הגיון מיוחד מפני שההבדל שעושים בין בנים לבנות בתחומים אלו גורמים לשיבוש יסודי בחיים המאוחרים יותר לאחר החתונה כשהבחור והבחורה נפגשים ומתמודדים עם מושגים שונים וגישה אחרת, או שמתנגדים טוטלית ללימודי חול כפי שנהגו כמה מגדולי ישראל בעבר שהתנגדו לכל לימודי חול שהוא, אבל נודה על האמת מאלו נותרו מעטים שבמעטים מפני שאפילו בחוגי הקנאים התירו תחילה לבנות והיום בחוץ לארץ מתירים גם לבנים לימודים כאלו על מנת לקבל תקציבים מהעיריה ומן הממשלה, והשאלה שאני מציב כאן, האם יש הבדל בין תואר ראשון לתואר שני אם הלימודים במסגרת חרדית

לימודי חול אלו אינם משנים פרט למיקום עם מי שלומדים ומלמדים
נודה על האמת, לימודי החול חדרו לכל המוסדות במיוחד בחוץ לארץ וכך זה קורה עתה גם בארץ ישראל, גם היכן שלא האמינו שהם יגיעו הם הגיעו בכורח הנסיבות, היום קשה להשיג פרנסה מבלי שיש לך תואר, ומי שילמד את ספרי גדולי הדורות האחרונים ימצא כי לשם פרנסה התירו הרבה מעל ומעבר, ולכן אם בשביל להשתכר בריווח באותה עבודה הוא על ידי לימודים לתואר שני, אין סיבה מדוע שלא לעשות זאת אם מתירים תואר ראשון. בנושאים אלה השאלה היא אחת ויסודית היכן לומדים מי הם המלמדים ומי הם התלמידים, המסגרת היא הקובעת את העתיד של התלמיד/ה

המציאות היא שרבים מאלו הזועקים נגד הם בעצמם התירו את האסור
מה שמדהים בסיפור הזה של לימודי חול, הוא מי הם הזועקים נגד, מי הם העומדים בראש המערכה, נמצא כי הם לעצמם התירו את האסור, חלקם בעצמם וחלקם נשותיהם וחלק מהם ילדיהם, ומה שחמור, הללו למדו במסגרת לא כשרה עם מורים ומורות לא דתיים ועם חברים תלמידים לא דתיים רחוקים מאוד מהשקפת התורה וחלקם הגדול כלל לא שומר מצוות. גדולי התורה שהתירו עתה את התואר השני לא התירו ללכת ללמוד עם חילונים אלא במסגרת החרדית הקיימת, ילמדו לתואר השני וככה מבטיחים לאותן מורות ובכמה  משרות אחרים משכורת הרבה יותר גדולה. ובאשר לקנאים סאטמאר במונרו הפכה את בית הספר שלה לבנות ל'פאבליק סקול' עד כדי הסרת המזוזות למען הכסף הגדול לשני הצדדים. בית הספר קיבל סכומים גדולים מן הממשלה וגם הבנות קיבלו תוארים מתאימים שמאפשרים להם לעבוד בשכר גבוה

עלינו לחיות עם המציאות אחרת נאבד מאות ואלפים
אחת החכמות הגדולות של גדולי ישראל האמיתיים שהם הסתכלו תמיד עשרים ושלשים שנה קדימה, מעטים בימינו נמצא מי שעושים את החשבון הזה, מתמודדים עם היום יום ושוכחים שבטרם מנסים לתקן והטכנולוגיה התקדמה אותו דבר בעניינים אחרים, ובסופו של דבר עבדו לריק. אתן לכם כאן דוגמא ממה שראיתי בעיניי לפני עשרות שנים בירושלים הייתי אז ילד הסיפור הזה לימד אותי רבות. היה זה יהודי ששמו זלמן בריזל שהיה מסתובב ברחובות וצועק 'פריצות' על נשים שלבשו לא צנוע. אסור לשכוח שבאותן ימים לא צנוע זה היום כמעט הכי צנוע, אבל נדלג על זה, הוא רדף אחרי אשה שלבשה מכנסיים שאז היו רחבות ולא צמודות לגוף כלל, הוא צעק עליה 'תורידי את המכנסיים' כולם צחקו, הוא התכוון שתלבש שמלה. ולאחר שנרגע ניגש אליו יהודי ואמר לו טיפש, טוב שהיא לובשת את המכנסיים האלו ושתמשיך ללבוש אותן, האם אינך יודע עם איזו אופנה חדשה אנחנו מתמודדים ששמו 'מיני', אז התחילו ללבוש שמלות קצרות יותר, ושאל אותו מה עדיף, מיני או המכנסיים הרחבות המרופטות שאותה אשה לבשה. אותי הסיפור ההוא לימד, שתמיד העיניים חייבים להיות קדימה מה מביא לנו העתיד ולהתמודד עכשיו עם מה שבא, אותו דבר עם הלימודים ומצב הפרנסה, בעתיד לא תהיה כל ברירה ניאלץ להכניס כל מיני לימודים על מנת לקבל את הניירת ושנוכל לקבל עבודה, מפני שלבד לספק עבודה כבר לא מסוגלים, גדלנו והתרחבנו במספרים מדהימים והצרכים הם כל כך גדולים שאין לנו ברירה אלא לעשות עתה את הנכון להכין את הצעירים לדור שיוכלו לחיות בה ברווח ולא שיקלעו לתסבוכת שיהרוס את חייהם

במקום לימודי אקדמיה יש לקרא לזה בשם הנכון 'לימודי פרנסה'
נקדים שאיננו זקוקים לחכמה מן הגויים וגם לא מן החילונים תורתנו הקדשוה היא החכמה ביותר ומי שלומד אותה מחכים, היום גם אומות העולם מודים שהגמרא מחדדת את הראש מלמדת אותך לחשוב נכון, הנושא הזה לא עומד כלל לוויכוח. הבעיה היא שלמרות שהחרדים יושבים כל כך הרבה שנים בקואליציה לא הצליחו מעולם להעביר החלטה שיכירו בלימודי הגמרא לא פחות מלימודי אקדמיה כך שנקבל אוטומטית נקודות שיספיקו לתואר שני לפחות, לדעתי זה מתאים לתואר הרבה יותר גבוה. במצב הקיים אין מנוס וחייבים להיערך לעתיד למצב שאחוז מסויים חייב את התוארים הללו לעבודה. יצויין שגם כאשר החרדים תופסים עמדות מרכזיות בשלטון אינם יכולים לשבץ חרדים לעבודה מפני שאין להם את הנקודות את התוארים המתאימים, וגם אם הם עובדים הם מקבלים הרבה פחות ממה שהיו מקבלים אם היו להם את התוארים הללו. לכן, חייבים להקים מסגרות חרדיות למי שיוצאים לעבודה, נכון שישנם מי שמפחדים  שזה יהווה פתח לצעירים שינצלו את המציאות הזו וייצאו מוקדם מדי מן המסגרת הישיבתית, לשם כך צריך חינוך נכון, ומי שבכל זאת לא רוצה את המסגרת הישיבתית עדיף שיילך ללמוד במסגרת חרדית ונשמור עליו שישמור את המצוות, מאשר להפקירו לרחוב, אחד כזה בין כה וכה יילך לצבא, ולא נועיל שום דבר מלהלחם בו, ההיפך ככה רק נציל אותו

אסור להקים דור של שנוררים עניים חייבים עתה להבטיח כי משתכרים בכבוד אחרת נפסיד את הדור הבא
לא הייתי נכנס לכל הנושא הזה של תוארים מבלי שזה שייך לענין אחר והוא עתיד החיים החרדיים, האם אנו רוצים להקים דור של עניים מרודים מי שבקושי מסוגלים לפרנס את משפחתם, מצב שגורם שכל כך הרבה ילדים ובעיקר בחורים עוזבים את הבית, או שאנו מבקשים לבנות מסגרת שבו כולם חיים בכבוד ואינם זקוקים לקופת הציבור. אינני מדבר על אחוז קטן שתמיד היה ויהיה, הכוונה לכלל, המסגרת חייבת להיות כזו שכל מי שלומד והאשה עובדת או אפילו לא עובדת מפני שהיא לא יכולה או אפילו לא רוצה, יכול הבעל למצוא פרנסה בדרך כבוד. אני לא מבקש כאן להבטיח שכולם יהיו עשירים, זה בידי שמים, מטרת שורות אלו להבטיח מסגרת שדרכו יכולים לחיות בכבוד שזה הכי חשוב להבטיח חינוך ועתיד טוב יותר, אסור בשום אופן לבנות מסגרת שמלכתחילה יהיו תלויים בקופת הציבור. ולכן במצב שנוצר כשהאשה לפחות יכולה להביא משכורת הרבה יותר גדולה הביתה על אותה עבודה, אין מנוס אלא להתיר את ה'תואר השני' ושלא יזדקקו לקופת הציבור. הגמרא אומרת לנו 'פשוט נבילה בשוקא ואל תצטרך לבריות' ואם נסתכל על התואר השני כ'נבילה' אז עשינו את זה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.