רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 ביוני 2015

מכתבים קצרצרים


ההשכלה החיצונית לא רק שנויה במחלוקת היא אף חוצה גבולות ומדינות
כשגרים במקום אחד ולא יודעים מה קורה במקום אחר חצי צרה, חיים עם המציאות המקומית, אבל בימינו כשאין עוד את האפשרות לגור במקום אחד ולדעת רק מה שנעשה כאן, מפני שגם אם תהיה בבית סגור ומסוגר אתה נמצא בכל העולם ויודע הכל והרבה שאלות צצות ונשאלות שזקוקות להסבר כשאחת והבולטת שבהן, מדוע מה שאסור בארץ ישראל מותר באמריקה או במדינות אחרות, ומדוע כאן עושים מזה עסק ובמקום אחר לא, ואם ניקח לדוגמא את לימודי החול נמצא משהו מדהים, על מה שנלחמים בישראל נגד, בכל העולם לומדים החרדים את לימודי הליב"ה והרבה יותר ממה שדורשת מדינת ישראל, והשאלה היא, מדוע בארצות הברית למשל זה בסדר ולא עושים מזה ענין, ואילו בארץ ישראל עושים מזה ענין כאילו שמדובר בייהרג ואל יעבור

סאטמאר בחוץ לארץ דוקא לנשים התירו את ה'השכלה' למען הכסף
בשביל להבין את הדברים, קחו את סאטמאר מי שלכאורה היו צריכים להיות הכי קיצונים בכיוון של נגד לימודים כאלו, הם בשביל כסף העבירו את מוסדות הבנות לפאבליק סקול (ממלכתי), עד כדי שהסירו את המזוזות מדלתות בית הספר לבנות, ומלמדים את הבנות את כל מה שהמדינה דורשת, ואלו לימודים הרבה יותר חילוניים וכפרניים מאשר בארץ. כאן לא עושים כל ענין מזה, וכל המוסדות מי שרק מצליח ומשיג את האישורים מחדיר מה שיותר לימודים כאלו אחר הצהריים במוסדות ולא עושים מזה ענין, עד כדי שישנן ישיבות שמלכתחילה לומדים שם גם 'היי-סקול' שמוכר על ידי המדינה כאילו שלמדת כל השנים 8 הראשונים וה-4 שמעליהן כחוק ואתה מקבל ניירות כאילו שסיימת את לימודיך החוקיים ומוכן לשלב הבא, הדבר מאפשר לגברים ונשים ללמוד מקצועות, והיום מוצאים המון אברכים חרדים מי שחזותם מעידה כי הם 'בני תורה' ולמעשה הם עורכי דין או נושאים בתפקידים אחרים, הם למדו בקולג' ואחר כך באוניברסיטה כמה שנים נבחנים ויוצאים לעבוד

ההבחנה בין גברים לנשים היא מסוכנת ואסורה
גדולי ישראל מי שהיו נגד לימודי חול התנגדו שגברים ונשים ילמדו לימודים כאלו, רק מאוחר יותר פרצו פירצה והתירו לנשים, ומה שמעניין שדוקא אלו שזועקים היום כי אסור לאפשר לנשים להשכיל, הם אלו שלא עצרו אז בעד חדירת לימודי החול לבתי הספר של הבנות. מה שגרם שיעלימו עין, היו ה'משרות', הסבירו להם כי בלעדי הלימודים הללו לא יוכלו להיות מורות, וזקוקים להן בבתי הספר החרדים, אז התירו, ושכחו כי פירצה קטנה מספיקה בשביל ללכת צעד נוסף ולבסוף להתיר את הכל. זה מה שקרה וקורה, ובטענות יש לבא לאלו שאז שתקו, מפני שלאו עכברא גנב אלא חורא גנב, מי שאיפשר את הפירצה הזו עליו לבא בטענות לעצמו בלבד, היתה לו ברירה לנהל מוסדות עם לימודים מן הסוג של 'בנות ירושלים' בלי לימודי חול כלל, אבל מאחר וחששו שאז גם הגברים וגם הנשים לא יוכלו להביא פרנסה הביתה, אז בשביל כסף התירו, וזה מה שעושה את הדברים הרבה יותר קשים, מפני שעתה מתירים גם בשביל כסף ולא בשביל להשלים לימודים

הטענה כי מדובר בכמה מאות שקלים בלבד מופרכת מפני ששנתית זה הרבה מאוד כסף
כשהמתנגדים להחלטה לאפשר לבנות ללמוד תואר שני, היו צריכים להתמודד עם הטענה כי משתמשים באותו נימוק שדרכה התירו את התואר הראשון והוא פרנסה, הם טענו כי התוספת היא בסביבות ארבע מאוד עד חמש מאות שקל לחודש, והתעלמו כי במשך של שנה זה בסביבות הששת אלפים שקל, ובפנסיה ובחישובים אחרים יש שם עוד הרבה תוספת, וכשמתמודדים עם הצרכים החיוניים, במיוחד במשפחות מרובות ילדים, הכמה מאות שקלים האלו הם בעל משמעות רצינית, מפני שבחשבון של עשר או עשרים שנה, זה סכום שאפשר עם התוספת הזו לחתן ילדים, לכן אני דוחה את הטענה כי התוספת קטנה, היא שטותית רואים שמי שאמר זאת לא למד כלכלה, מפני שאז היה יודע כי מפרוטות אפשר לעשות מיליונים אם תנווט את הכסף שלך נכון, וישנם מי שבכל חודש חסר להם את הכמה מאות שקל ואלו גורמות להם חור שנתי של אלפי שקלים רצים מגמ"ח אחד למשנהו, ודוקא התוספת הזו היא עבורם ישועה. לכן, מאותו נימוק שהתירו את התואר הראשון אפשר להתיר את השני

כאשר יהיו כמה פרופסורים חרדים כבר יבואו אחריהם עוד עשרות וזה יפתור את הבעיה
הטענה נגד היא שאין פרופסורים חרדים רק מי שהיו בעלי תשובה ואלו מעטים, דבר שהוא לא נכון יש היום הרבה בעלי תשובה פרופסורים מי שיכולים ללמד, אבל גם אם נקבל את הטענה הזו, אסור לשכוח כי כל מה שצריך זו התחלה, אם קבוצה של חרדים תלמד ותקבל את התוארים, אחרי זה כבר יהיו קבוצות גדולות של רק חרדים והמלמדים שלהם גם יהיו חרדים כפי שזה קורה היום בארצות הברית יש כיתות שהפרופסור הוא חרדי ודוקא הכיתה מעורבת בשל החוק האמריקאי המונע את היכולת ללמד רק חרדים. אבל בארץ זה בהחלט אפשרי לאחר שקבוצה תלמד זו תפתור את הבעיה בעתיד והמורים יהיו רק חרדים ופתרנו את הענין הזה

להתפרנס בכבוד הוא לא פחות חשוב מכל השיקולים האחרים וחייבים לעשות מאמץ בכיוון הזה
חלילה לזלזל בנימוקים שהעלו במיוחד על הסכנות שבהן, אבל אלו הם החיים עלינו להתמודד עם מצבים קשים על מנת לסדר פרנסות לציבור שלנו. מי שיעבור על ספרי גדולי הדורות האחרונים ובמיוחד בדור שלפנינו ימצא כי הם התירו הרבה סוגי עבודות ובמקומות שבדרך כלל יהודי חרדי לא דורך שם אבל התירו לשם פרנסה, כשהשאלה היא להשאיר משפחות בלי פרנסה ומנגד מצב כפי שמתמודדים היום עם הלימודים לתוארים הפרנסה קלה יותר, במיוחד כשמדובר במספרים גבוהים. אם היה מדובר בבודדים לא הייתי טוען את הטענה הזו גם ולמרות שלדעתי גם לבודד צריך לדאוג שיתפרנס בכבוד, אבל אפשר להבין את אלו שעוסקים בכלל ומסתכלים על הדברים באופן כללי. במקרה שלפנינו מדובר במספרים גבוהים של מאות מי שישתכרו הרבה יותר ויפתח להם פתח למקצועות ועבודות אחרות, ומדוע למנוע זאת. איני בא בשורות אלו חלילה להגן על הלימודים עצמם, הלואי ויכולנו לעקוף אותם, הדאגה שלי היא לפרנסת כלל ישראל, חובת מנהיג לעשת הכל על מנת לפתוח עוד ועוד פתחים שהציבור יוכל להתפרנס בכבוד, והתואר השני הוא אחד הדרכים הקלות יחסית מפני שזה יוסיף למאות ואולי אלפים עוד תוספת הכרחית לקיומם ולא יצטרכו לעבור על הפתחים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.