רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 10 במאי 2015

מכתבים - קצרצרים


כל הכבוד לבעלזער שהתפכח ונוסע לבד
לא רק ביקורת, כשמישהו עושה דבר טוב צריך לומר זאת ואף לעודד אותו שימשיך כך, בניגוד לעבר שהרבי מבעלזא נסע בקול רעש גדול עם כל כך הרבה חסידים ועם הוצאות עד לב השמים, הפעם הוא נוסע לבד, ואם כן אז רק קבוצה קטנה שיהיה לו מנין או שניים שיוכל להתפלל ולומר קדיש אבל לא יותר מזה, עד כדי שציוה על גבאו להכריז כי הוא אוסר על החסידים לבא עמו, הוא קבע רשימה של 40 איש למי שמותרים לבא עמו - עשר מהם הם בנו ונכדיו - ולא יותר מזה, ומבחינתו של הרבי מבעלזא זו גדלות אדירה, מפני שהוא עם פחות מכמה מאות לא רגיל לנסוע, וכאשר הוא מרשה לעצמו לנסוע רק עם כמה עשרות, אז כל הכבוד לו, ראשית על שחסך מיליוני שקלים ומאות אלפי דולרים, ועל כולם שלא הכניס את החסידים לחובות. כזכור בפעם הקודמת נאלצו הרבה שנסעו לקחת הלוואות שעד היום הזה עדיין לא הספיקו לשלם, ומספיק הוצאות הוא זורק עליהם במשך השנים, להוסיף עוד הוצאה כזו היא מיותרת בתכלית, ובשביל להתפלל מספיק מנין או שניים וארבעים איש זה מעל ומעבר למה שצריך ובודאי שלא צריך יותר

הקנאות העבירה את דעתו של ר' ישראל שהכריח אברכים להכנס לחובות לנסוע עמו לאוקריינה
מן העבר האחר רואים אנו משהו מחריד ממש, הבוקר יצאו לאוקריינא כמה מאות אברכים מי שרובם יש להם בקושי פת לחם, הם לא מצליחים לגמור את החודש, הם חיים מפרוטה לפרוטה, והוא הכריח אותם לקחת הלוואות, ולנסוע עמו, עד כדי כך, שמן העשירים בויזניץ ומי שהפרוטה מצויה בכיסם כמעט ולא תמצאו שם, תסתכלו על התמונות ותראו מי הם הנוסעים זה לא יאומן, מי שהם נזקקי סעד, להם יש כסף לטיסות כאלו. אז נכון שבויזניץ סידרו לכולם הלוואות שייאלצו לשלם אותם במשך של שנה או שנתיים, אבל השאלה היא מה יותר חשוב, לחם בבית מתנה לאשה או בזבוז על מה שמיותר בתכלית

לרבי'ס של היום אין את החכמה של גדולי העבר
אספר לכם כאן מן הסיפורים הידועים, כאשר מחירי האתרוגים עלו, היה זה ה'לב שמחה' שהכריז והודיע כי כל אתרוג מעל 25 שקל פסול לברכה, ולא היתה ברירה לסוחרים אלא להוריד את המחירים. כך הוא עשה עם הספודיקעס ועוד כמה דברים, ואף פעם בחייו לא הכריח אברך כלשהו לקחת הלוואות על שטויות כאלו. למרות שהוא נסע לחוץ לארץ מעולם לא לקח עמו חסידים, פרט למי שהפרוטה מצויה בכיסם והצטרפו מרצונם. אותו דבר מספרים על יהודי ששמו היה ר' שלום אייזן בירושלים היה מחשובי רבני 'העדה החרדית' שהיה נוהג לשבת בערב סוכות והיו עוברים על פניו בודק את האתרוגים, ואז הגיע אליו אברך עם אתרוג שראו מיד שזה שווה מאות דולרים משהו הכי יפה שרק אפשר למצוא, והוא אמר לאותו אברך שהאתרוג פסול. האברך כמעט קיבל התקף לב, הוא שילם הון ושאל מה רואה כאן הרב פסול, והוא אמר לו, בשבילך זה פסול, עדיף שבכסף הזה תקנה מתנה לאשתך, מאשר להוציא כסף כזה, כאשר אין לך בקושי לגמור את החודש, מי מתיר לך הוצאה שכזו על אתרוג. ככה נהגו גדולי ישראל בעבר, היום ר' ישראל לא יכול לנסוע לאוקריינא בלי כמה מאות, שמכריחים אותם להוציא כל כך הרבה כסף, יכול מי להסביר לשם מה? ואם יסע עם מנין או שניים לא מספיק?

לשם מה צריכים כל כך הרבה בנסיעה כזו האם אין בזה משום החולניות?
נכון שברוב עם הדרת מלך, אבל לא חסר היכן להרגיש מלך וכשעוסקים בר' ישראל מויזניץ כל שבת הוא מרגיש מלך בבית הכנסת בטישים ובכל מה שהוא עושה מגיעים מאות ולעיתים אף אלפים, והשאלה היא, כשהוא נוסע לויזניץ, לשם מה הוא צריך מאות אנשים עמו, על מי הוא מבקש לעשות רושם על הגויים? האם יש יהודי אחד בארץ ישראל שאינו יודע כי יש לו כמה אלפי חסידים? מה כאן הענין של לסחוב כל כך הרבה, והאם ומפני שגיסו הבעלזער עשה כך לפני כמה שנים אז הוא צריך לחקות אותו? הבעלזער עשה אז טעות, והוא עושה טעות, לא צריכים ואסור לעשות דברים כאלו, לא ראינו מעולם רבי'ס גדולים ורציניים שאפילו פעם אחת בחייהם ציוו על חסידים לקנות כרטיסים בסכומים כאלה. כן, לבקש לסייע למוסדות זה ראינו ושמענו, ואפשר להבין כשזה מוצדק, אבל לנסיעות מיותרות, מי התיר זאת? הנסיעה הזו לא תוסיף ולא תוריד מגדלותו של ר' ישראל, ההיפך, זו רק תוכיח כי הוא כל כך רחוק מגדלות אמיתית, מפני מי שגדול באמת לא זקוק לכל הטראסק הזה, מציאותו היא הגדלות וזה מה שקובע. יאמרו בודאי מליצי היושר שהוא עניו וסבור שהוא כלום וצריך מאות בשביל שיהיו לו דרכם מספיק זכויות - לאלו אומר, כי היה זה פעם רב שהתאכסן אצל החתם סופר ושיחק ענוה, אמר לו החתם סופר באידיש, 'ביזט נישט אזוי גרויס זיך צו האלטן אזוי קליין' אתה לא כל כך גדול בשביל להחזיק ממך כל כך עניו

הבויאנער לקח עשירים ואילו ר' ישראל הכריח עניים לשלם
שימו לב אצל כמה אדמורי"ם שלקחו עימם חסידים, מדובר היה במי שתרמו למוסדות, מינימום חמישים אלף דולר בגור, ובבויאן המחיר היה 26 אלף מינימום, את זה אפשר להבין מפני שמדובר בהכנסה גדולה להחזקת המוסדות. אבל להכריח עניים מי שאין להם פרוטה על הנשמה לקחת הלוואות על מנת שהרבי ירגיש טוב שיש סביבו מאות חסידים?

ר' ישראל נגד תמונות אבל כאן הוא רוצה תמונות כי בלעדי זה לא שווים המאות שבאו עמו
אתם בודאי זוכרים איזה קמפיין עשה ר' ישראל נגד התמונות ואמר היכן שהוא בעל הבית לא יהיו תמונות. אז הנה בנסיעה הזו הוא בעל הבית ולקחו עימם צלמים, ומדוע? מפננ שבלי צלמים לא שוה כל הנסיעה הזו. לעיני הגויים אין להם מה להתרברב או להתחנף, מה שחשוב להם זה להוכיח לחרדים כי ר' ישראל הוא רבי גדול, והנה מאות נוסעים עמנו, ובלי התמונות אין כל ערך לכל כך הרבה שהצטרפו, אף אחד לא יזכור זאת. אם יהיו תמונות אלו שוות אלף מילים, אז כאן מצוה להביא צלמים ולצלם את ר' ישראל שלא מחה ולא זורק אותם משם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.