רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 19 במאי 2015

גדול הוא קידוש השם מחילול השם

מאת הרב חיים אמסלם

אנחנו מתקרבים לחג השבועות חג מתן תורה, וביום שבועות נהוג בקהילות ישראל לקראת את מגילת "רות" אמה של מלכות, שיצא מזרעה דוד המלך, ושושלתו.

בדרך כלל נהוג לכנות את "שבועות" גם כחגם של הגרים, התורה תמיד הסבירה פנים לאלה הבאים לחסות בצלה של דת ישראל, ובסך הכל היחס תמיד היה חיובי, חז"ל אמרו, "לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתווספו עליהם גרים" הצטרפות זרים לכרם בית ישראל יש בה היבט של "קידוש השם".
דחיית הבאים להתגייר שלא מן הדין יש בה "חילול השם". כך יוצא מדברי התלמוד הירושלמי במסכת קידושין [פרק ד], והקדוש ברוך הוא תובע את עלבונם של הגרים ואפילו של אותם גרים גרורים [בלשונינו גרועים] ומעניש בחומרה לפוגעים בהם.
התורה הזהירה על "אונאת הגר" ובכלל האזהרה, הבאים להתגייר וכוונתם רצויה להצטרף לעם ישראל.
אפילו אבות העולם נענשו על דחייתם את תמנע, ובודאי היה להם סיבה טובה לכך, ובכל זאת, מסתבר שיש לענין קבלת הגרים ודחייתם רגישות מיוחסת.
לא ניכנס כאן לויכוח ההלכתי הידוע בענין הפרשנות למושג "קבלת המצוות", ואף לא נחזור שוב על הטענה כי בזמנינו המאבק בהתבוללות הוא רק דרך גישה מקרבת בגיור.
לא נרבה בהדגשת מעמדם של הבאים כשהם "זרע ישראל" שמצוה להשיבם לצור מחצבתם.
כל מה שקורה לנגד עינינו בשנים האחרונות בנושא הגיור, הוא חילול השם אחד גדול, הרי הוכח כבר כי למקלים בגיור יש על מי לסמוך, וכך נהגו בפועל בעבר בבתי דינהם של גדולי תורה
הציבור הכללי והאמוני זועק כלפי הפוליטיקאים, שהפקירו ערכי האומה וטובתה, למען מעמדם ומשרותיהם ונתנו לקבוצה קטנה לכפות דעתה על הכלל בניגוד לרצונו , בבחינת בדיוק מה שהזהירו חז"ל, שאין גזור גזרה על הציבור שאינו יכול לעמוד בה, "הטחו עיניהם מראות, מהשכיל לבותם"?
אולם נניח שיש היבט מסויים שבהקלה בגיור שהוא "חילול השם" [חלילה] הרי מאידך יש באותו הדבר עצמו היבט של "קידוש השם" ועל זה עצמו [בענין הגיור] אמר בתלמוד הירושלמי הנ"ל "גדול הוא קידוש השם מחילול השם".
למרות הכל אל לנו להתייאש וחובה עלינו לקיים "חזק ונתחזק בעד עמינו".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.