רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 11 במאי 2015

במחשבה - שנייה

מאת מנחם יוספי

תישארו, יש קוסם מאז ומתמיד ידעו ילדי כל השכונה שהמדורה של מנחמ'קה היא משהו מיוחד. לא עוד מדורה ככל המדורות עם משטחי עץ ועם ענפים אסופים, עם דחליל בראש העונה לשם אחד מבניו של הרשע התורן מזמן אחשוורוש, ועם קרטיבים. כמובן קרטיבים, כי בלי זה אין מדורה. אבל במדורה של מנחמ'קה יש עוד משהו מיוחד, ככה זה. כל השכונה כבר יודעת וזה הפך למסורת. לפני שנתיים אבא של מנחמ'קה הביא קלרינט שינגן כמו במירון, בשנה שעברה דוד של מנחמ'קה רקד עם בובות בלבוש חסידי על מקל של מטאטא או מקל דומה. הילדים נהנו, השמחה הייתה רבה.
ואז הגיע חבר של מנחמ'קה מהכיתה והציע להביא קוסם. קוסם? אמיתי? כן. הוא מוציא חצי שקל מאחורי האוזן, שולף יונה מקנייטש בורסילנו ומצליח לנחש את השם של סבתא שלך לפני שאתה בעצמך ידעת שזה השם שתבחר. קוסם, נו.
להביא קוסם למדורה של ל"ג בעומר? שואל אבא של מנחמ'קה, זה לא ממש מתאים. גם צריך לברר את הגדרים ההלכתיים של זה. אבל הילדים ישמחו, מפציר מנחמ'קה. ישמחו ישמחו, אבל מה הקשר למדורה של רבי שמעון בר יוחאי? ומה הקשר לכל מה שעושים היום בכל מיני מקומות ובכיכר השבת? זה נהיה ככה, אבא. אבל אבא של מנחמ'קה אינו משתכנע בקלות. קוסם? אני אגיד לך מה נעשה, מתרצה אבא של מנחמ'קה לבסוף. אם אתה מבטיח לי יחד עם חברים שלך ללמוד עוד שעה במקום לאסוף עוד כמה עצים, אני מרשה קוסם. הלימוד שלכם כבר קשור לרשב"י, הפרס לא צריך להיות קשור.
מנחמ'קה מתחייב יחד עם החברים, ואבא של מנחמ'קה מסכם עם הקוסם שיבוא אחרי המדורה לתת את הפרס לילדים. אבל יש לו תנאי לקוסם, לעשות איזו הקדמה כמו ששמע מפי מורה הוראה. הוא רוצה לפגוש לפני כן את הילדים ולהסביר להם שלא מדובר באמת בקוסמות או פלא-פלאים, זה הכל אחיזת עיניים וזריזות ידיים. בסדר, מצוין. ובערב ל"ג בעומר לפני המדורות הולכים הילדים ללמוד, ולפני שמדליקים ומתחילים לשיר, מסביר להם הקוסם שהכל בעצם זה רק הטעיה אחת גדולה ונראה להם כמו קסם. הילדים מבינים, אבל עדיין זה מעניין, הם אומרים
עוברים יומיים מל"ג בעומר ומנחמ'קה שומע את אבא מדבר על הסכם שייחתם או אולי נחתם כבר, ומה השיגו אנשים מאנשים אחרים אחרי שאיימו עליהם שלא יחתמו, והם שיחקו במין משחק שתלוי מי נכנע ראשון. זה לא ייאמן, אומר אבא במטבח. זה לא ייאמן מה הם אומרים שהשיגו עבור הציבור, השיגו? החודש הזה נראה איזה שינוי? לא, תראי אמא, דברים לוקחים זמן. אולי עוד מעט יעשו חוק. ואתה מאמין שזה יתקדם? הם אומרים שכן, למה שלא אסמוך עליהם? ומה בעניין החוק הזה, נו. חוק הגיוס. זה שכל כך הרבה מדברים עליו כבר שנתיים. זה שמאיים עלינו באמת, מה הם אומרים על זה?
עכשיו מנחמ'קה שומע שתיקה. מנחמ'קה יודע לשמוע שתיקה, יותר ממה שהוא יודע לשמוע מילים אחרות. ואבא שותק, ואחרי שתיקה ארוכה מאוד אמא אומרת, ומה יהיה עם מנחמ'קה? אם לא ישתנה כלום, זה הרי מנחמ'קה שלנו, לאן הוא יגדל חלילה? מנחמ'קה שומע את אבא מנסה להרגיע, הוא שומע אותו אומר – הם הבטיחו, הם אמרו שהוא יטפל בזה והחוק ישתנה. ואתה סומך עליהם, אבא? על מי שם אתה סומך?
הנה, אני אקריא לך מה הם כותבים פה. "הפוליטיקאים החרדים התגלו כקוסמים כששלפו מהכובע הצלחות מרשימות לטובת הציבור". אני מבין בזה? הם אומרים שהחוק הזה יבוטל, בלי ממ"ח ובלי מכסות. בלי כלום. יש כאן איזה הוקוס-פוקוס. החוק יישאר, אבל לא יהיה. בעצם, אולי יתברר שאף פעם לא היה ולא נברא. כך הם אומרים, הקוסמים.
מנחמ'קה שומע הכל ועכשיו הוא קם מהמיטה. הולך יחף למטבח, אתה ער? הוא קורא בעיניים של אבא. כן, אבל אבא. אמרת שהם קוסמים. רק רציתי לומר לך, זה לא באמת קסם. זו רק אחיזת עיניים, נכון?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.