רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 17 באפריל 2015

מותר להתנדב למשרפות? מותר לאכול גופות? פסקי הלכה בשואה



רבנים שגורשו לגטאות ולמחנות נותקו מהספרים שלהם ומכל מציאות הגיונית. אבל הם לא נותקו מהקהל שציפה מהם לפסוק הלכות. לרבות מהשאלות שנדרשו לפסוק בהן לא היה כל תקדים. הם פעלו במציאות שאפשר להגדיר אותה כפיקוח נפש, שמתיר כמעט הכל. אבל את אותה מציאות אפשר היה להגדיר גם כגזירת שמד, שבה חובה להיהרג כמעט על הכל. המרחב ההלכתי העצום הזה הותיר להם להפעיל היגיון בריא וגם לא מעט אנושיות והבנה למצוקות של אחיהם למחנות.
על סף המוות, הפניה לקבלת החלטה מוסרית הקנתה לחיים משמעות אפילו במחנות ההשמדה ובעצם היוותה התרסה כנגד הניסיון של הנאצים לקחת מהם כל צלם אנוש. דווקא ההיבט הכל כך מעשי של פסקי הלכה הופך אותם לעדויות מהמדרגה הראשונה על הנסיבות הבילתי אפשריות שהציבה השואה.
האם מותר להציל את הבן שלך מהמשרפות בידיעה שמישהו אחר ישלח ממקומו?
הרב צבי הירש מייזליש, שניצל מאושוויץ, סרב לענות לשואל בטענה שאין לו ספרי הלכה. האב הבין את הרמז ואמר: "יישרף ילדי על פי התורה וההלכה".
האם מותר להתנדב ללכת למשרפות במקום העילוי של הישיבה?
הנער שבקש להתנדב: "אינני יכול למצוא מרגוע לנפשי שמשה'לה יישרף ואני הנבזה, אתהלך בין החיים". הוא ביקש הבטחה שלא יאבד את חלקו בעולם הבא, הרב מייזליש סרב להעניק אותה.
האם מותר להתאבד כדי לא לראות את בני משפחתך נרצחים (לפניך)?
הרב אפרים אשרי, מרבני גטו קובנה, התיר לאחד מנכבדי הקהילה להתאבד כדי לא לראות כיצד נרצחים בני משפחתו באחת האקציות. עם זאת, הורה למבקש לא לפרסם את הפסק כדי שהדבר לא יהפוך לתופעה.
האם מותר לבצע המתת חסד בהורה כדי למנוע ממנו מוות ביסורים?
הנאצים עמדו להוציא להורג בעינויים קשים שלושה קשישים כעונש על הסתרת רכוש מפניהם. בנו של אחד מהם שיחד קצין נאצי כדי שיהרוג את אביו בירייה. לאחר השואה פסק נשיא העדה החרדית המנוח הרב יצחק יעקב וייס, שאין מדובר בעבירה.
האם מותר לשלוח מפגר, ששמו דומה לשלך, שימות במקומך?
אחד מראשי הגטו נדרש על ידי הנאצים להסגיר לידיהם אדם מכובד ששמו כהנא. האיש הסגיר אדם אחר, מפגר, שאף שמו כהנא. אחרי השואה שאל אם נהג כהלכה. הרב מצליח מזוז מתוניס קבע: "אין ספק שזהו עוון.  לא מצאתי לו שום זכות".
האם מותר להתפלל בציבור למרות שהנאצים קבעו עונש מוות למי שיעשה זאת?
הרב צבי מייזליש פסק בגטו קובנה שמדובר בגזירת שמד, שמצדיקה מוות על קידוש השם, והתיר לא רק להתפלל אלא גם לתקוע בשופר.
האם לתינוק בוכה בבונקר יש דין רודף ומותר לסתום את פיו גם אם יחנק?
בשאלה הזו, שבעיני היא סמל פסיקת ההלכה בשואהעסקתי בהרחבה ביום השואה הקודם. בשני מיקרים שבהם הדבר קרה בפועל, רבנים התירו.
האם מותר לקיים יחסי מין, למרות שהנאצים רוצחים נשים הרות וילדים ראשונים?
הרב יהושע משה אהרונסון, לימים רבה של פתח תקוה, הורה לא לקיים יחסי מין בזמן המלחמה, אפילו כשמדובר בזוג חשוך בנים. זאת, משום שנשים הרות וילדים היו הראשונים בתור להשמדה. הרב מרדכי רוטנברג מאנטוורפן פסק מאותה סיבה שעדיף להתנזר לגמרי מאשר לקיים יחסים ב"ימים בטוחים".
האם מותר להפיל עובר, משום שהנאצים הרגו נשים בהריון?
הרב אשרי התיר לאשה מגטו קובנה לעבור הפלה, בגלל החשש שהנאצים יהרגו גם אותה וגם את תינוקה.
האם מותר לחתן אלמנות חד הוריות שנמצאות בסכנת חיסול, למרות שלא יוכלו לטבול במקווה לצורך קיום יחסים?
רבני גטו קובנה התירו להן להנשא, אך אסרו על בני הזוג החדשים לקיים יחסי אישות
האם מותר ליהודייה להתמסר לנאצי כדי להציל את עצמה? והאם אשה שנאנסה על ידי הנאצים במחנות מותרת לבעלה?
ד"ר אליהו בן זמרה, שהיה שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, דן בשאלות האלו בדיעבד, במאמרו "קדושת החיים ומסירות הנפש בימי השואה". אם האשה נאנסה באיומי רצח, הוא כתב, אין ספק שהיא מותרת לבעלה. גם אם התמסרה מיוזמתה סביר, שימצאו דרכים להתירה לבעלה.
האם מותר למסור אלמנה הידועה כמופקרת לידי גנרל נאצי החושק בה, כדי לעכב את משלוח יתר בני העיירה להשמדה?
הרב יהושע מנחם אהרנברג (שהיה לאחר השואה רב מחנות הפליטים בקפריסין) פסק שמותר. לא ידוע מה  מה היתה הגדרת "מופקרת" לצורך הפסק.
האם מותר ליודנראט להרכיב רשימת נשים המיועדות לבתי הזונות של הנאצים?
בן זמרה סבור שאם ממילא ילקחו נשים לזנות וסרוב יגרום להמתת המסרבים, אפשר להתיר. לדעתו, זהות הנשים צריכה להקבע בהגרלה.
האם מותר ליהודי לסייע בניסויים שנערכו ביהודים ולהטיל בהם מום?
השופט בן זמרה סבור שאם ברור שסירוב פקודה יביא למוותייתכן שמותר לבצע את הניסוי, שכן מדובר בהטלת מום בלבד מול מוות.
מבקרים חרדים ביד ושםרויטרס
האם מותר לאכול גופות אדם במצב של רעב נורא?
אין עדויות רבות על קניבליזם בשואה. כשעלתה השאלה, היה מי שמצא דרך לאסור. במצעד המוות מבוכנוולד לטרזינשטאט הנאצים הטילו עונש מוות אפילו על אכילת העשבים בדרך. אחד מידידיו של הרב אהרונסון ניסה לשכנע אותו להתיר לאכול גופות. אהרונסון הסכים שלכאורה פיקוח נפש מאפשר זאת אבל הוא אסר בשל החשש שיתחילו לרצוח אנשים כדי לאכול אותם.

למקורות כנסו כאן:




מקורות לפסקי שואה:
מכון נתיבי ההלכה, תקליטור שו"ת שואה
ד"ר אברהם פוקס, "השואה במקורות רבניים"
איתמר לוין, "אותיות של אש", הוצאת ידיעות אחרונות
מקורות מקוונים לפסקי הלכה בשואה מאתר "דעת":

http://www.haaretz.co.il/blogs/shaharilan/1.2615161

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.