רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 12 באפריל 2015

מרב גדול עשו רבי קטן

מאת בני ברקי

היה זה בשנת 1826, בלוייתו של נשיא ארצות הברית השלישי תומס ג'פרסון. אף אחד לא יודע איך בדיוק נתנו לו לדבר, אבל זה מה שקרה. מזכיר האחוזה בה התגורר הנשיא עד מותו הצליח להגיע אל דוכן המספידים והתכבד למסור לציבור הנאספים הודעה חשובה ביותר: היות והנשיא, בין שלל תפקידיו הרמים, כיהן כנשיא מועדון הגולף של אחוזת מונטיצ'לו, החליטו החברים, תוך הבעת צער עמוק על אובדן נשיא המועדון, כי מר ג'ון וילמור הוא האיש המתאים ביותר לשמש בתפקיד נשיא מועדון הגולף במקומו... כמובן שהאידיוט סולק מיד מדוכן המספידים, אבל את המבוכה שנוצרה אז - זכרו בוירג'יניה עוד שנים רבות.

פארסה דומה למדי התרחשה (והפעם באמת) בלוייתו של ענק-הפסיקה הגרש"ה ואזנר זצוק"ל, כאשר כמה חכמים החליטו לנצל את המעמד כדי להכריז על מינוי ממשיכו בהנהגת הקהילה. ואני שואל את עצמי ותוהה שוב ושוב - איך זה קרה...? האם אינם מבינים לבד שמתוך מאת אלפי האנשים שהתקבצו כאן לכבודו של גדול ההוראה אין אפילו אחוז בודד שמעניין-את-סבתא-שלו מי יהיה האדמו"ר הבא של קהילת לובלואזנר?! ובכלל, ממתי הפך הרב ואזנר ממורה הוראה ופוסק הלכה לאדמו"ר שיש למנות לו ממשיך?!

לאחר שיחות עם כמה מבני הקהילה התחוור לי שחצר הרב ואזנר עברה בשנים האחרונות תהליך של התאדמ"רות (כך כותבים את זה?) הנובע משני מקורות: מצד אחד - חסידיו של הרב ואזנר, מסתבר שיש ביניהם לא-מעטים מן הזן שאינו יודע להעריך גדולה תורנית אם אינה עטוייה בקפוטה מוזהבת. צרי אופק אלו, צר היה להם על רבם שייחשב בציבור כ"סתם רב" והם רצו "לשדרג" אותו למדרגה של רבי אמיתי, עם כסא מגולף ובגדי משי צבעוני ותמונות פורטרט במגזינים השבועיים - למען ידעו הכל שאיש גדול שוכן בקרבם... ומצד שני, בקרב בני משפחתו של הרב, מקורביו, ואלו שפרנסתם מן הישיבה שהקים - היו כאלו שחששו פן יהפכו ללא רלוונטיים לאחר מלאת ימיו של הרב, ולכן חשוב היה להם להפוך את הרב ואזנר מאישיות העומדת בפני עצמה למנהיג של קהילה שתישאר רלוונטית גם לאחר פטירתו.

וכנראה שהתנועה הזו הצליחה... עשרות או מאות אנשים ראו את הרב ואזנר כאדמו"רם וציפו שיתמנה לו ממשיך כדרך כל האדמו"רים. עבורם, היתה זו נחמה פורתא להכריז בעת הלוייה שקהילתם לא תישאר כצאן ללא רועה (וכפי שנהגו, להבדיל, להכריז בעת קבורתם של מלכי צרפת ואנגליה - "המלך מת, יחי המלך החדש") - אכן, יש מי שיסב עמנו בשאלשידעס ויגיד תוירה, יש ממשיך לאדמורו"ת בית לובלואזנר! 

אי לכם חסידים שוטים, שהמרתם גדול-דעה בתבנית שור אוכל עשב...

אינני מתכוון ח"ו לזלזל בכבודו של "הממשיך", שאיני מכיר אותו ולא ידוע לי עליו דבר וחצי דבר. כבודו במקומו מונח, ומסתבר שאף הוא אינו קטלא קניא, אבל מסתבר שהוא ימשוך הרבה פחות תשומת לב ציבורית מאשר אביו, משום שהציבור לא העריץ את הגרש"ה ואזנר בשל היותו אדמו"ר צדיק ובעל מופת אלא בשל היותו מורה דרך ופוסק הלכה לרבים. 

אבל על כבודו של הגרש"ה מיצר אני... על מי שכל ימיו נודע בשערים כגדול מורי ההוראה, ענק שבענקים הגבוה משכמו ומעלה מכל העם, ובפטירתו ליווהו והספידוהו כאילו היה עוד אחד מני מאות אדמו"רים שבדורנו.

לפני שנים רבות, כאשר פסטיבל המשיח בחב"ד היה בשיאו, כתב הרב יחזקאל סופר, מן השנונים שברבני חב"ד, "אוי לנו שהיה לנו רבי כל כך גדול, ועשינו ממנו משיח כל כך קטן..." - ואף אני אענה ואומר: "אוי לכם תלמידי הרב ואזנר, שהיה לכם רב כה גדול ועשיתם ממנו רבי כה קטן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.