רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 30 באפריל 2015

פתח המערה במירון

מאת יעקב יוזופוביץ

לפני כמה שנים החליט הוועד הרבני במירון שיש לעשות משהו בעניין טומאת הכהנים במערה. מאחר ולא כל הכהנים מקבלים את 'קברי צדיקים אינם מטמאים', בעיקר הליטאים שבהם הוחלט לחפש פתרון הלכתי. למקום הובאו כמה רבנים בכירים שבחנו את האפשריות ההלכתיות, יחד עמם הגיע זקן אחד שסיפר את אשר ראה לפני כארבעים שנה. לדבריו, ביום מן הימים נוצר פתח שם עקב שיפוצים, הארכילוגים (ימ"ש כמובן) הביעו רצונם לפתוח את המערה ולראות מה יש שם בפנים. השמועה נודעה לאנשי מירון והם מיהרו לבוא לילה לפני כן ויצקו יציקה שיש בה כדי לחסמם, וכך שהגיעו הארכילוגים בבוקר למקום, הבינו שאין הם יכולים לחפור מחדש והלכו לדרכם.

אותו זקן סיפר גם שבדיוק אז הבית ישראל מגור חלה, והספיקו עוד להכניס מניין אל תוך המערה להתפלל שם לרפואתו. הוא בעצמו היה שם בפנים וידע לכוון אותנו בדיוק למקום איפה שהפתח אמור להיות.
הוחלט שהולכים לחפור ולהשאיר פתח של טפח על טפח אל תוך המערה לשחרר את הטומאה. הרבנים הדגישו שאין נשגב מזה מאחר ורבי שמעון בעצמו עסק בטיהור העיר טבריה כידוע.
היינו שם שלושה, אני, עסקן ידוע מבני ברק ועוד איש עסקים. בשעות הבוקר המוקדמות הבאנו כלים כבדים והתחלנו במלאכת החפירות. עד לצהרי היום אף אחד לא הפריע לנו, כל מי ששאל לפשר מעשינו קיבל מאיתנו תשובה שאנחנו פועלים בשליחות הרבנים להתקין גופי תאורה,וזה הספיק להם. כמובן שידענו שאנחנו צריכים לחפור כמה שיותר מהר, פן יגיעו הרעים מהשלטון, הרי לא ביקשנו אישורים מאף גורם רשמי ממשלתי, הכל היה צריך להיות בשושו. (היום כשאני חושב על זה, כמה הזוי זה לחפור באתר ארכילוגי ללא קבלת רשיון או משהו)
עד שהגיע אחד שגם הוא מחזיק את עצמו רב במירון והחל לצרוח עלינו, זה כבר היה בצהרי היום אחרי שחפרנו המון, את ההסבר של הטומאה הוא לא קיבל אלא אמר שקבר רבי שמעון זה קודש קדשים ואותו רב שמטעמו פעלנו הוא טמא ומטמא. הוא איים להזמין את המשטרה אם לא נפסיק את החפירות במיידית. ככללו של דבר, מלאנו את הכל מהר בבטון אשר הכנו מבעוד מועד למקרה שכזה והסתלקנו משם.
אבל בינתיים הספקנו לחפור ממש עמוק, הרבה יותר ממה שאותו זקן הסביר לנו, ואין שם לא פתח ולא מערה, חצינו את הקיר (שממש עבה) והגענו לאדמה שמאחוריו ועדיין נאדה. אבל זה נחמד לראות איך שממשיכים למכור שמן מפתח המערה למרות שיודעים שאין שם כלום. במאמר מוסגר, המסורת המירונית (אם יש דבר כזה בכלל) טוענת שהפתח בכלל בצד השני. אבל המטבח של פרלמוטר בצד הזה, ורק כאן הם יכולים למכור לאמריקאים תמימים משהו בסכומים דמיוניים.
אז אם תסתכלו היום על הקיר בתוך פתח המערה ותראו כמה אבנים לא סימטריים, תדעו שזה עבודה שלי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.