רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 13 באפריל 2015

סקר תמיכה בתפילת יהודים בהר הבית: רוב התומכים תושבי המרכז

מאת מקדשער

73% מתושבי ישראל תומכים בדרישה להסדרת תפילת יהודים בהר הבית באופן יומיומי. 37% סבורים שצריך לפתוח לשם כך את הר הבית לכניסה חופשית לבני כל הדתות, 36% סבורים שיש לחלק לפי שעות את הר הבית, כפי שנעשה כיום במערת המכפלה. שיא של 80% תומכים בכך בחגי ומועדי ישראל.
להפתעת הסוקרים רוב התומכים בתפילת יהודים בהר הבית הינם תושבי המרכז - 45%. לעומת תושבי ירושלים המרכיבים רק 32% בקרב התומכים. 7% נוספים סבורים שעל ממשלת ישראל להסדיר זאת בחגי ומועדי ישראל. רק 20% מסרו שאין על ממשלת ישראל לאפשר תפילת יהודים בהר הבית.

מכון "מותגים-יפעת גת" ערך את הסקר עבור עמותת "יסודות" - המכללה האקדמית הרצוג. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 מרואיינים במסגרת כנס "זכויות אדם בירושלים" שהתקיים היום בעיריית ירושלים, בנושא כניסה חופשית לכל בני הדתות המעוניינים להתפלל בהר הבית.

ד"ר דוד פויכטונגר, מנהל ארגון "יסודות" מציין שלפי תוצאות הסקר 66% ציינו שמדינת ישראל צריכה להיות הריבון על הר הבית, 32% ציינו שיש להרכיב גוף משותף לנציגי כל הדתות שיקבע את נושא התפילות והכניסות להר הבית ורק 2% ציינו שהוואקף צריך להיות הריבון על הר הבית. אפילו בציבור החרדי רק 4% סבורים שהוואקף צריך להיות הריבון בהר. לעומת 0% בציבור הדתי, ו-2.7% בציבור החילוני. בציבור הדתי 85% סבורים שממשלת ישראל צריכה להיות הריבון בהר הבית.

עוד תופעה בולטת עלתה מהעובדה שבקרב אלו שציינו שיש לאפשר כניסה חופשית לתפילת יהודים בהר הבית, יש כמעט שיוויון בין הציבור הדתי (40.7%) לבין הציבור החילוני (39.9%). לעומת זאת בקרב אלו שציינו שלא לאפשר כניסת יהודים לתפילה בהר הבית הרוב המוחץ הינו מקרב הציבור החרדי, כאשר באופן מפתיע גם שם ישנה התנגדות של 61% בלבד. בקרב הציבור הדתי רק 18% מתנגדים, ו-13% בלבד בקרב הציבור החילוני.

פער הדורות ביחס להר הבית המשתקף בסקר בולט במיוחד. בעוד שרק 57% מתוך גילאי 65 ומעלה ציינו שמדינת ישראל צריכה להיות הריבון בהר הבית, 84% מהדורשים זאת הם בגילאי 18-24.

לשאלה האם שיקולים מדיניים או בטחוניים צריכים או לא צריכים להגביל את חופש הפולחן בהר הבית- 43% ציינו שכן, 37% ציינו שהדבר תלוי באירועים הבטחוניים ובאווירה הפוליטית ו-20% סבורים ששיקולים מדיניים או בטחונים לא צריכים להגביל את חופש הפולחן בהר הבית.

כנס "שיח זכויות אדם בירושלים" התקיים ע"י עמותת "יסודות- המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה" במכללה האקדמית הרצוג, בהשתתפות ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ד"ר דוד פויכטונגר מנהל עמותת "יסודות", הרב ד"ר יהודה ברנדס נשיא מכללת הרצוג, איש הר הבית יהודה גליק ועוד.


במטה ארגוני המקדש מרוצים מאוד מהתמיכה הציבורית הגוברת בדרישה לאפשר תפילת יהודים להר הבית. במטה קוראים לראש הממשלה להפסיק את רדיפת היהודים בהר הבית, ולקיים את הצהרותיו המתיישנות בענין. במטה אף פונים אל המפלגות השונות לדרוש מראש הממשלה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, לכבד את חופש הדת והתפילה בהר הבית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.