רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 1 במרץ 2015

זה לא היה באמריקה



לכבוד לוחם מלחמות ה' הרב חיים שאולזון שליט"א,
אחדרשה"ט כראוי וכיאה וכו',
ראיתי שהבאתם את הסרטון ההיסטורי של המנחת אלעזר שפונה ליהודי אמריקה באומרו שישמרו שבת, תחת הכותרת 'האדמו"ר ממונקאטש באמריקה', שמזה משתמע שהוא דיבר כשהוא על אדמת ארה"ב, ולא הדבר. המנחת אלעזר יצא מאירופה רק פעם אחת בתר"צ, לבקר את המקובל הרב שלמה אליעזר אלפנדרי בארץ ישראל, ולמעט ביקור זה לא יצא את אדמת אירופה. לכן ראיתי לנכון להביא לידיעת כת"ר את פרטי הסרטון.
היה זה בחתונה ההיסטורית של בתו היחידה חיה פרומא רבקה שנישאה בתרצ"ג להרב ברוך יהושע ירחמיאל רבינוביץ' לימים הרב של חולון. לחתונה שנערכה במונקאטש הגיעו יותר מ50 כלי תקשורת לתעד את המאורע, ביניהם צלם של חברת פוקס האמריקאית.
הסיפור כפי שמסופר בקרב חסידי מונקאטש היה כך: בדרך בחזרה מהחופה ראה הרבי את המצלמה ושאל מה זה, כשהסבירו לו שמהמכשיר הזה אפשר לראות באמריקה מה שנאמר פה, הוא ביקש שהצלם יתקרב אליו ואז אמר את מה שאמר בשביל לחזק יהדות ארה"ב בשמירת שבת.
בהמשך כשהוא הבין שזו בעצם הייתה מצלמה, והוא כמו שאר אדמו"רי הונגריה התנגד מאוד לתמונות, הייתה לו חלישת הדעת מזה וכל החתונה היה בעצבות. הבדחן במצווה טאנץ ניסה מעט לעודד אותו ואמר, מזל שהיה צלם בחופה כי מישהו דרך לו על הרגל בחופה והוא רוצה להחזיר לו אבל לא יודע מי זה, עכשיו שזה צולם הוא יכול להסתכל בסרט ולזהות את הדורך. המנחת אלעזר חייך כמובן.
התקשורת דיווחה על המקרה קצת אחרת, בעיתון שיצא ב7 באפריל 1933 בברטיסלבה נכתב: החתונה המלכותית הגיעה לבית משפט, לאחר שהרבי ממונקטאש הוציא חרם על חברה פוקס שצילמה את החתונה ואסר על חסידיו לצפות בסרט, חברת פוקס תובעת מהרבי להסיר את החרם או להחזיר את ה100 אלף קרונות שהוא קיבל על הזכויות מהם. רק בשביל לסבר את האוזן, הסכום הנ"ל זה מה שעלתה כל החתונה הענקית שמומן לכאורה ע"י חסידי מונקאטש.
העיתון מסביר גם מה גרם לרבי לשנות את דעתו לאחר שהוא נתן בהתחלה אישור לצילום ואף קיבל תשלום על כך, בזה שמתנגדיו (וכידוע היו לו הרבה) עשו שימוש בסיפור הסרט בשביל לנגח אותו, ולכן החליט להוציא חרם על פוקס. המנחת אלעזר נפטר בתרצ"ז. זצוק"ל.
וחותם אני בכבוד ובהערכה רבה, ובברכה שימשיך בפעולתו הברוכה
אי"ב,
ברוקלין ניו יורק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.