רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 22 במרץ 2015

הסבר התניא היומי:

אחרי שהרבי הזקן הסביר לנו בפרק ל"ז בתניא שכל יהודי צריך להאיר את חלקו בעולם החומרני דווקא. מבאר לנו הרבי הזקן בפרק ל"ח בתניא: לכן, מי שהתפלל וכיוון רק פסוק ראשון של 'שמע ישראל',  ואת הברכה הראשונה של שמונה עשרה 'מגן אברהם', יצא ידי חובת כל התפילה. היות, והוא אמר את כל התפילה בשפתיים. אבל, אם הוא כוון בכוונה עמוקה את כל שמע ישראל עד אמת, ולא הוציא בשפתיים, לא יצא ידי חובת קריאת שמע.
יש לציין שהרבי הזקן מביא מקור מהפוסקים: היות ולפי הרמב"ם, בקריאת שמע לא יצא, אם לא אמר בפיו. אבל, בתפילה יצא, כי תפילת שמונה עשרה היא מדרבנן. גם נוסח ברכת המזון הוא מדרבנן, לכן דייק הרבי הזקן, לפי פוסקים, ולא לפי רמב"ם. כי לפי הרמב"ם, יצא בהרהור בתפילה. לגבי ברכת המזון כתוב: 'וברכת', אבל לא כתוב: בפיך, רק חכמים תקנו נוסח. לכן, אם הרהר בליבו את ברכת המזון, יצא לפי הרמב"ם בדיעבד. אבל, קריאת שמע, שהתורה אמרה בפירוש 'ודברת בם', צריך להוציא בפה, ואם לא ביטא בשפתיו,לא יצא ידי חובת קריאת שמע, אלא אם כן הוא אנוס.
מדוע צריך דווקא להוציא בפה? מסביר לנו הרבי הזקן: היות, וכל יהודי צריך להאיר את הגשמיות, והפה הוא גשמי. לכן, צריך להאיר אותו על ידי תזוזות קלות של עקימת השפתיים. על ידי זה דווקא, מאירים את כל העולם החומרני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.