רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 28 בינואר 2015

בסוד שיח - בשלח

מאת שאול שיף

תפילתו "אומנתו" : בהתוועדות לציון יום  הכתרתו כאדמו"ר , יו"ד שבט תש"ל , בשנת העשרים לנשיאותו של  כ"ק  אדמו"ר מלובביץ' , נוסף עוד נדבך ב"כיבוש העולם" על ידי חסידי חב"ד : זו הייתה  הפעם הראשונה  שהתוועדות חסידית  הועברה בשידור חי לכל רחבי תבל . ההתוועדות התקיימה במוצאי שבת קודש . והמונים עקבו בעניין רב אחר דבריו של הרבי. הנה קטע מאחת משיחותיו לפרשת בשלח על פי "פנינה יומית‎" :
בפרשתנו מסופר שכאשר ראו בני ישראל ש"מצרים נוסע אחריהם" אזי "ויצעקו בני ישראל אל ה'" (יד, י). ופירש רש"י "ויצעקו - תפסו אומנות אבותם". ולכאורה יש לתמוה, הרי לשון "אומנות" נופל על דבר שעוסקין בה בתמידות ובתדירות, וא"כ איך מתאים לתאר את התפילה "שצעקו" אל ה' כש"מצרים נוסע אחריהם" בשם "אומנות"?
ויש לומר הביאור בזה: בתיאור תפילה זו בשם "אומנות" מתורצת תמיהה גדולה, שלכאורה, מה מקום הי' להתפלל אל הקב"ה בשעה ההיא, הרי כבר הבטיח להם הקב"ה שבני ישראל יצאו ביד רמה, וא"כ ממה-נפשך, אם האמינו בהבטחת הקב"ה, אין צורך להתפלל. ואם לא האמינו – מדוע התפללו?
אלא שלכן נקראה תפלה זו בשם "אומנות" ללמדנו, שלא היתה תפלה זו מפני מצוקתם ודאגתם אלא מפני שכך היא "אומנתם" של "אבותם" ושל בני ישראל, שבכל עת וזמן מתפללים להקב"ה. וזה מלמדנו יסוד גדול בתפלה, שהתפלה צריכה להיות לא רק מפני תכלית ומטרה פרטית שרוצה האדם לקבל ע"י תפלתו, אלא מפני שהתפילה היא "אומנות" היהודי, ועל ידה עובדים את השי"ת.
מובא בילק"ש תהילים לד: "טעמו וראו כי טוב ה'" – אמר הקב"ה הוי מקיים כל מצות שנתתי לך בתורה – אם אכלת מפירות הארץ או מן האילן הוי מברך עליהן, שאם אכלת ולא ברכת אתה גוזל את הפירות ואת האילן ואת הארץ – ולמי שהוא מגדלן ואם אכל אדם וברך הוא ממליך לבוראם הוי "טעמו וראו כי טוב ה'". ( מתוך אתר דין לטו-בשבט )
שבת שלום ומבורך  ויהי רצון שיתמלאו בתי ישראל בשפע רב ולא תכלה הברכה  מפיות עמך המיחל לחסדיך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.