רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 16 בנובמבר 2014

לזכרם של השליח מולע אזימוב וראש הישיבה הגאון רבי יעקב כץ ע"ה

מאת חיים גולד

שני אישים הלכו לעולמם בשבועיים האחרונים. שני אישים שחתמו דור. אחריהם כובד המשקל של חב"ד יהיה שונה לחלוטין.
 
בחב"ד ישנם שני מוסדות שלמעשה הם אבן הפינה של החינוך וכור ההיתוך החבד"י – מוסד הישיבות שם גדלים הבחורים ושם למעשה מהווה כור ההיתוך החינוכי, ואחריו המוסד המרכזי – מוסד השליחות.
 
שני מוסדות אלו עומדים בפני המון לחצים סביבתיים איך הם ייראו, בארץ מוסד הישיבות נמצא בשנים האחרונות בטלטלה ענקית כאשר הלכה למעשה גופים ממשלתיים מנסים בכל כוחם לפגוע בו, הם מבינים טוב מאד כי אם המימסד הישראלי יצליח לחדור לישיבות הוא יקעקע סוף כל סוף את הקבוצה הנצחית שנקראת 'החרדים'. בצורות שונות ומשונות הם מנסים לפגוע, לכל לראש ב'חוק הגיוס' וכך גם בפיתויי לימודי הליבה שיאמר ברורות מטרתם הסופית היא לנתץ את הדמות של 'בחור הישיבה' מהדור הישן וליצר זן חדש, שכרגע לא ברור לאף אחד איך הוא ייראה.
 
לצערנו, לצערם של רוב רובם של הורי התלמידים שאפילו אינם יודעים במה המדובר, ישיבות חב"ד שהיו אמורות להיות הסמל לכור היתוך חינוכי, הפכו לסמרטוט התורן של מדינת ישראל [ויאמר ברורות כולם יודעים כי גם בקרב החרדים עוד ועוד ישיבות מצטרפות ללימודי הליבה ובראשם מוסדות בעלז, חלק מישיבות גור ועוד ישיבות ליטאיות מהשוליים וכד', אך אנו עוסקים כרגע בעיקר בחב"ד, מבלי להתייחס לישיבות אחרות] . הבה נבדוק את מוסדות הישיבות בחב"ד – והכוונה כרגע אך ורק לישיבות גדולות – ונראה במה מדובר.

להמשך כנסו כאן:

 
 
בארץ קיימים כיום ארבע ישיבות-גדולות בחב"ד שבהם מתחנכים רוב מנין ובנין של התלמידים [ולא נכנס לתתי-ישיבות נוספות שלמעשה לא משמעותיות מבחינת הכמות ואין להם השפעה ישירה על המערכת]:
 
א.      הישיבה הוותיקה שכשמה כן היא 'תומכי תמימים המרכזית' כפר חב"ד שהיתה עד שלשום בראשותו ובניהולו הקפדני של ראש הישיבה הגה"ח ר' יעקב ע"ה כץ.
ב.      ישיבת תומכי תמימים קרית גת המנוהלת בגשמיות וברוחניות ע"י הגה"ח ר' משה הבלין שליט"א
ג.       ישיבת תומכי תמימים מגדל העמק בראשות הגה"ח ר' יצחק גולדברג שליט"א
ד.      ישיבת חח"ל [חסידי חב"ד ליובאוויטש] צפת שנפתחה ונוהלה ע"י הגה"ח ר' אריה לייב קפלן ע"ה השליח לצפת ולאחר הסתלקותו בחטף ממשיכה להתנהל ע"י הגה"ח רי"י וילשנסקי שליט"א.
 
נתחיל מקרית גת – ישיבה זו כיום מהווה הלכה למעשה ישיבה תיכונית לכל דבר, מבחינת השלטונות כמובן [מה שקורה בשטח זה עוד סיפור...] בישיבה יש ספרי לימוד אזרחיים, מקצועיים ומתקיימים בה בחינות בגרות במלוא מובן המילה, אלא שכמובן כרגע מדינת ישראל מבינה שאי אפשר לעשות את השינויים ברגע אחד והיא נותנת לישיבות זמן פסיכולוגי להסתגל. ולכן למעשה הסדרים של הישיבה אותו דבר כמו כל השנים, אלא שפעם בשבוע וקבוצות מסויימות מהשוליים, כמו חוצניקים וכד' מתיישבים עם ספרי חול ללימודים, למבחנים, למפגשים עם מוסדות ציוניים וכל הכרוך בכך. תמורת זאת מתקצבת המדינה את הישיבה בצורה מלאה.
 
ישיבת תומכי תמימים מגדל העמק. כאן הסיפור יותר מורכב. ראש הישיבה הידוע בדמותו הרוחנית המיוחדת והצוות הרוחני לא בדיוק הולכים בקו אחד עם מנהליה הגשמיים של הישיבה, קיימים חילוקי דעות עזים בין הצוות הרוחני להנהלה הגשמית לגבי הכנסת הליבה וכד', ולכן הסיפור שם מורכב מאד, אך בסופו של יום ההנהלה הגשמית היא הקובעת ואט אט חודרים לימודי הליבה בצורה איטית לתוך הישיבה עם הגבלות שראש הישיבה נותן.
 
והשלישית ישיבת צפת – כאן ההפקרות חוגגת. זה מה שקורה שאיש אחד הוא גם ראש הישיבה ואחראי על הרוחניות של הישיבה ובד בבד גם המנהל הגשמי שלה. בצפת אין דין ואין דיין. כל אנשי הצוות הוכרחו לעשות תוארים אקדמאיים בשביל לזכות  במשכורת, וכחלק בלתי נפרד מרבית הבוחרים לומדים לימודי חול. אלא שכל מי שמכיר את ראש הישיבה ומנהלה הגשמי יודע שהוא אלוף בערמומיות והוא עושה זאת בצורה מתוחכמת מאד, ולדוגמא כל שיעור לומד את מקצועות הליבה בשבוע אחר, כך יוצא שבחור לא מרגיש שהוא לומד זאת בצורה קבועה [על הנעשה במבחני הבגרות שם לא נדבר כדי שלא נהיה מוציאי דיבה לשלטונות וד"ל]. ראש הישיבה נשאל שוב ושוב על ידי חברי הצוות הרוחני מה יקרה כאשר מדינת ישראל תעלה הילוך ותחליט שתם עידן ההסתגלות ועכשיו מתחילים ברצינות. הרב וילשנסקי כדרכו ענה 'עד אז הרבי מלך המשיח שליט"א יתגלה והכל יהיה בסדר'.
 
רק נזכיר כי ישיבת צפת פתחה מגמה של 'תיכון אורט' גם לבחורים בגיל ישיבה גדולה, מגמה זו היא תיכון לכל דבר וענין כאשר 90 אחוז מאנשי הצות הם אנשי מקצוע ורק עשר אחוז - שמדובר בבודדים - הם אנשים חב"דיים .
 
כאשר נחזור בחזרה לישיבה עמה פתחנו הוותיקה ביותר הלא היא תומכי תמימים המרכזית כפר חב"ד נגלה נתון מפתיע עד שלשום היא הייתה הישיבה היחידה לגמרי שלא למדו בה ליבה, שלא נתנו לצבא לחדור לתוכה – כלום! כל זאת אך ורק בגלל איש אחד ויחיד שעמד על משמר קדושת 'תומכי תמימים', בכל יובל השנים הוא עמד כצור החלמיש בעקשנות המוכרת לכל תלמידיו שלא יזיזו את הישיבה ממקוריותה.
 
עם הסתלקותו תם העידן הזה בחב"ד. ברור שישיבת תומכי תמימים המרכזית בכפר חב"ד תכנע ללחצים שהיו קיימים כבר כמה שנים מבית להכיל עליה את לימודי הליבה ובכך להסיר את העוגן האחרון מישיבות חב"ד במדינת ישראל.
 
הסתלקותו של ראש הישיבה הוא סיום של עידן 'תומכי תמימים' במדינת ישראל. ימים יגידו כיצד יראה ה'תמים' של הדור החדש.
 
מחובתנו לציין כי כחסידי חב"ד ברור לנו שמייסדי הישיבה שייסדו אותה במסירות נפש ממש, לא יפקירו את התמימים היקרים וישמרו עליהם מכל משמר מכל מי שמנסה לפגוע בהם, (כולל מראשי הישיבות המתפתים מעגל הזהב) ואכן נראה בחוש כי התמימים למרות הישיבות בהם הם לומדים מתעלים בתורה, יראת שמים והתקשרות! התמימים של דורנו הם תופעת פלא ממש, אין ספק שרבותינו הקדושים מגינים על כל אחד ואחד מהם!
 
המוסד השני הנמצא יום-יום בקשיים אידיאולוגיים תרבותיים הוא מוסד השליחות.
 
לא פשוט בכלל, ואף חרדי לא יצליח להבין זאת לעולם, לשלוח זוג טרי למדינה רחוקה שם יש כללי התנהגות, צורת חשיבה, תרבות שונה לחלוטין ממה שהוא הכיר. אפילו הקהילה היהודית בכל מקום בעולם קו ההתנהגות שלה וכללי האסור ומותר שונים לגמרי מעמדת ההלכה היהודית מדורי דורות ולמקום זה אמור השליח לחדור.
 
כיצד הוא עושה זאת?
 
התשובה חייבת להיות ברורה בתכלית: אך ורק בהצמדות אבסלוטית למאות הוראותיו הברורות והדקדקניות של המשלח שלו, לולא זאת סביר מאד שהוא יהפוך להיות אחד מן השנים או מוסד חברתי שנועד לתת מינימום הווי מסורתי בחגי-ישראל, בעת אבלות ל"ע או להשתתף בשמחה וכד' [לצערנו כך כיום הם רוב השלוחים הצעירים], או להפוך חצי רפורמי [עיין ערך שמואל בוטח ועוד כמה שלוחים]. אולם כאשר נצמדים להוראותיו הברורות של המשלח צומחת אימפריה של ממש.
 
זה היה מולע אזימוב. השליח האחרון כמעט שהמשיך את הדרך המקורית ולא סטה ממנה כמלוא נימה. מכאן נבעה ההצלחה המדהימה שלו. בצד אחד להיות במקום רחוק מאד מבחינה רוחנית ושם לפתוח מוסודת על טהרת הקודש ממש. אבל קולו של ר' מולע היה קול קורא במדבר, גם בכינוסי השלוחים לא נתנו לו בכלל לדבר ולהביע את משנתו הסדורה, הבהירה והתקיפה.
 
פטירתו היא אבן גולל על מוסד השליחות.
 
ואף כאן נציין כי כמובן אין לעשות הכללות. יש ברוך השם עשרות שלוחים, כמו גם אלפים מאנ"ש שפועלים אישית במבצעים הק' ובקירוב לב ישראל, נאמנים מאד להוראות המשלח שבונים מוסדות על טהרת הקודש ברחבי העולם, מחזירים יהודים לחיי יהדות מלאים על פי כל דרישות ההלכה ורואים הצלחה פלאית בכל מעשיהם, אבל הכוונה היא על שלוחים מרכזיים וידועים מאד שר' מולע היה כמעט האחרון,

3 תגובות:

  1. הגיג ותו לא

    השבמחק
  2. הכתבה לוקה בשקרים ורכילות מאין כמותם...

    הלואי פוניבז' היתה מתנהלת ברוחניות ודאי, הלואי בגשמיות כמו קרית גת,מגדל העמק, כפ"ח וכו'. הזבל של ליובאוויטש שווה יותר מזהב ארון העגל שבפוניב'ז..

    השבמחק
  3. כתבה מלאה באי דיוקים חשוב לדעת כי באף אחת מהישיבות הנ''ל אין בפועל שום לימודי חול וזה בתיאום עם משרד החינוך
    קל מאוד לדבר הרבה יותר קשה לנהל ישיבה אולי אם הולכי הרכיל היו משקיעם בלעזור לישיבות יכולנו לוותר לגמרי על תקציבי הממשלה .

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.