רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 9 בנובמבר 2014

למה צריך לברך ומה הברכה משפיעה על האדם?

נקודות משיעור חסידות של הרב ועכטר טז' חשון:

בזמן בית המקדש השני תיקנו אנשי כנסת הגדולה את הברכות, על כל דבר שאוכלים וכדומה מברכים.
בזמן בית המקדש הראשון לא היו מברכים.
לכאורה למה לא היו מברכים בבית המקדש הראשון?
בכדי להבין את זה האדמו'ר הזקן מקדים ומסביר מה ההבדל בין אמונה של יהודי לאמונה של גוי:
גוי מאמין באלוקים לפי מידת שיכלו, מה שהוא מבין בשכל הוא מאמין בו. "נתפס מאמין לא נתפס אז לא מאמין".
אצל יהודי האמונה בהקב"ה היא לא לפי השכל, היא למעלה מזה. ליהודי יש נשמה אלוקית שהיא "חלק אלוקה ממעל ממש", הנשמה של היהודי קשורה ומחוברת בה' וזה לא משנה באיזה מצב האדם נמצא...
בלשונו הזהב של האדמו'ר הזקן: "האמונה היא למעלה מן ההשגה והשכל, ואפילו מההשגה שבשרש נפש האלוקית שבישראל דמזליה חזי שהרי לית מחשבה תפיסא בו".
איך האדם הפשוט יכול לראות ולהרגיש את זה?
לכן תקנו חז"ל לברך על כל דבר שעושים, אם זה על אכילה, שתיה וכל דבר שבקדושה, כי ברכה  מלשון "המשכה". להמשיך את האמונה שנמצאת אצל יהודי בהעלם ~ ברוחניות לתוך המציאות הגשמית של העולם.
בלשון האדמו'ר הזקן: "ע"י הברכה ממשיך ברכה והמשכה להיות גילוי אור אין סוף בנפש כלל ישראל" והאדמו'ר הזקן אינו מסתפק בזה ומוסיף את הדבר הבא, שבזכות הברכה "תתחזק אמונת ה' בליבם בבחינת גילוי כאלו רואה".
הברכה משפיעה על האדם, שעל ידי הברכה הוא יכול להגיע למצב שהוא מרגיש את האלוקות במצב של ראיה ממשית.
לכן בזמן בית המקדש הראשון שהאנשים היו בדרגה גבוהה ויכלו לראות את האלוקות מצד הנשמה שלהם, הנשמה שלהם הייתה בגלוי. הם לא הוזקקו לעשות פעולה נוספת, לכן הם לא היה צריכם "לברך".
אך בזמן בית המקדש השני הם  כבר לא אחזו באותה דרגה, הנשמה שלהם לא הייתה בגלוי לכן תקנו חז"ל את עניין הברכות.
הברכה דורשת התבוננות! לפני שאתה מברך תחשוב כמה רגעים למי אתה מברך?!
"אלוקינו מלך העולם..." שעל העולם הוא מגלה מלכותו כי אין מלך בלי עם...
(תורה אור עמוד ו')
המשך יום טוב!
נערך ע"י ישראל יעקובוב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.