רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 11 בנובמבר 2014

ועדת הפנים אישרה לקריאה שנייה ושלישית: הסוף למאכערים בבתי העלמין

מאת רונית גל - דוברות הכנסת

ועדת הפנים והגנת הסביבה, אישרה היום (ב') לקריאות שנייה ושלישית, את הצעת החוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 23) (איסור מכירה בבתי עלמין) של חברי הכנסת עפר שלח, בועז טופורובסקי, עליזה לביא, יואל רזבוזוב, דב ליפמן, פנינה תמנו-שטה (יש עתיד), אלעזר שטרן , דוד צור (התנועה), ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו).
 
חברת הכנסת, תמנו שטה (יש עתיד), שניהלה את הדיון: "בבתי העלמין קיימת תופעה של מכירת קמעות ותשמישי קדושה לאבלים וכן שירותים בתשלום של קריאת תהילים ותפילות. מדובר בניצול ציני  של האבל לצורך עשיית רווח, ויש למנוע את התופעה. בגלל התנגדות הממשלה, מוגשת הצעת החוק ללא סנקציה, אך לאחר התעקשות הוועדה, נקבע שבתי העלמין יצטרכו לפרסם בשטחם את האיסור".

להמשך כנסו כאן:

 
 
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), אמר כי הוא תומך בחוק, אך "לא צריך למנוע את הסמכות והחובה לפעול. חשוב להבהיר מהם האמצעים שיינקטו על ידי מנהל חברת קדישא, מול חברה שמשווקת מצבות בשטח בית העלמין? אי אפשר להטיל חובות בלי סמכויות". ח"כ שלח, הגיב לדבריו: "לא לכל דבר צריכה להיות מחוברת סמכות ספציפית. מתוקף סמכותו כמנהל המקום, אם צריך יפעיל את הרשות המקומית. הוא לא צריך סמכויות של שוטר". היועצת המשפטית לוועדה, רוני טיסר הבהירה, כי "לא נקבעה סנקציה ייחודית אך מתוך סנקציות שקיימות לדוגמה בצו רישוי עסקים, יש סמכות לרשות המקומית לפעול. חשבנו שנכון להטיל סנקציה נוספת אך הממשלה התנגדה".
 
ח"כ מקלב, הגיש את הסתייגויותיו והסביר כי  אי אפשר להטיל חובה על מנהל בית העלמין ללא סמכות או חובה. אני תומך עקרונית בחוק, אך התארגנויות פשע פועלות בבתי העלמין, ומתנכלים לאבלים. מדובר בפעילות עסקית שרלטנית רחבה שמאיימת על חברות הקדישא. בחובה הזו על מנהלי בתי העלמין אנחנו מסכנים את חייהם.
 
סמנכ"ל המשרד לשירותי דת, משה דגן: "החובה נותרה על גופי הקבורה. איך יוכלו לאכוף? אתם נותנים אחריות ללא סמכות. פנינו למשטרה על כל מיני מעאכרים ולא קיבלנו סיוע. חברות קדישא לא יוכלו לטפל. לא ייתכן שנוביל חקיקה שתגרום לכאוס בבתי העלמין".
על דבריו הגיב ח"כ שלח: "אי אפשר שבכל פעם תעלו מחדש את אותו עניין. הייתה אתכם הידברות נרחבת. התופעה קיימת ומציקה. יש גבול לכמה אפשר לכרסם בהצעה. הסכמתי לעמדת משרד המשפטים למרות שלא אהבתי אותה.
 
איגי פז ממשרד המשפטים: "התנגדנו לסנקציה פלילית כי חשבנו שאפשר להסתפק באמצעי פחות חמור. אם נראה שהתופעה נמשכת נשקול להוסיפה"
 
איציק פלח, מנכ"ל חברה קדישא: מדברים על מאפיות שנמצאות הרבה שנים בבתי העלמין. קיבלתי איום אישי על כך שמישהו הציב מכונת מכירה אוטומטית של נרות וכפיתי להוציאה. העובדים שלי לא יוכלו לאכוף את הנוסח הנוכחי".
 
 
החוק אושר לקריאה שנייה ושלישית פה אחד בקולות הח"כים תמנו-שטה ושלח, לאחר שנדחו הסתייגויות ח"כ מקלב ונתקבלה הסתייגותו  של ח"כ שלח, לפיה השר לשירותי דת יקבע הוראות ראשונות ליישום החוק, תוך שלושה חודשים.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.