רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 3 באוקטובר 2014

ממתק (וירטואלי) ליום הכיפורים תשע"ה

השעה 11 בלילה אני יושב בבית חב"ד בבנגקוק, נכנס בחור כבן 40 ומבקש לשוחח איתי, "אני רוצה לשאול אותך שתי שאלות בבקשה, אך לפני כן אספר לך קצת על עצמי, אני רופא בחדר מיון באחד מבתי הרפואה בתל אביב, עובד קשה מאוד ולאחרונה הפכתי להיות אדם עצבני מאוד בגלל חוסר השינה והעבודה הקשה, ביקשתי לקחת חופש כדי להירגע קצת ואישרו לי שבועיים, איך נרגעים בשבועיים? חבר הציע לי "סע לתאילנד תעשה קורס ויפאסנה (מדיטציה של שתיקה עשרה ימים)" ***
הגעתי היום לבנגקוק, נפגשתי עם הנזיר שהסביר לי על הקורס ואז לקח אותי לראות את האולם שבו עושים את המדיטציה, מיד כשנכנסתי ראיתי בקדמת האולם פסל גדול של בודהה, פניתי לאחור ואמרתי לו שאחזור מחר לסכם סופית את השתתפותי בקורס, יצאתי מהמקדש וחיפשתי את בית חב"ד כדי לשאול רב אם זה בסדר, אמרתי לך שיש לי שתי שאלות אתחיל דווקא מהשניה "תגיד אני נורמלי?" לתמיהתי הבחור מסביר "תבין כבוד הרב אנחנו בבית ממש לא דתיים, לא שומרים כלום, פתאום אני מוצא את עצמי כבר חצי שעה מחפש רב כדי לשאול שאלה הלכתית, מאיפה זה בא לי?
***
הראיתי לו שבספר התניא כתוב הסיפור שלו, בעל התניא כותב שיהודי איננו יכול להיפרד מאלוקים אלא שבכל עבירה שהוא עושה הוא אומר לעצמו אני בסדר אבל לכל אחד יש את הנקודה שכשיגיע אליה ירגיש שבזה הוא נפרד מאלוקים ועל זה לא יהיה מסוגל לעבור, אצל אחד זה ברית מילה, אצל האחר זה ליל הסדר ואצל השלישי רק כשיגיע לעבודה זרה ממש פתאום יתעורר.
הרופא ממש התרגש לשמוע זאת ואמר לי "בחיים לא חשבתי שיש בי איזשהו קשר לקב"ה אבל מסתבר שעמוק בפנים הוא קיים..."
***
בחסידות מוסבר איך זה שביום הכיפורים פתאום נמחלים לנו העוונות, איך סתם יום בלוח השנה יכול לכפר על עוונות? אלא שביום יום הקשר שלנו עם הקב"ה הוא באמצעות מצוות שאני מקיים אך ביום הכיפורים מתגלה הקשר הפנימי שקיים בין יהודי לקב"ה, מה שנקרא עצם הנפש של יהודי, אותו ניצוץ פנימי קיים אצל כל אחד מאתנו רק שלפעמים הוא מכוסה בקליפה ורק מצבים קיצוניים מגלים אותו, וביום הכיפורים זה מתגלה אצל כל יהודי.
***
התפילה שפותחת את צום יום הכיפורים היא תפילת כל נדרי, כולנו מגיעים לבית הכנסת בהתרגשות להתפלל מעומק לבנו אך אם נקשיב למילים של כל נדרי נראה שבסך הכל מדובר בהתרת נדרים ולא מובן למה זו התפילה שנבחרה לפתוח את תפילות היום הקדוש?
***
אלא, כשיהודי מגיע ביום הכיפורים לבית הכנסת ומתעורר בו הניצוץ הפנימי הוא מיד רוצה להחליט החלטות טובות לכל השנה, אך מיד היצר קופץ ואומר לו "הי תיזהר שלא תיקח על עצמיך דברים שלא תעמוד בהם ותעבור על נדריך" כאן מכינים לו מיד את התשובה "אל תדאג מיד בכניסת הצום אנחנו מבטלים את הנדרים ועכשיו אתה יכול להיות רגוע ולקבל החלטות טובות גם אם זה יהיה בלי נדר בטוח שכוחו של היום הגדול יסייע בידיך לעמוד בהחלטות הטובות.
***
אני מאחל לכל אחד ואחד מאתנו שנשכיל להחליט ביום המיוחד הזה לפחות החלטה על עוד מצווה אחת שנוסיף בשנה הקרובה ובזכות ההחלטות הטובות של כולנו נזכה להיחתם לחיים טובים הן כל אחד בעניניו הפרטיים והן כולנו יחד כעם לגאולה אמתית ושלימה.
גמר חתימה טובה וצום קל ומועילה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.