רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 28 באוקטובר 2014

השר אהרונוביץ' בוועדת הפנים: "לא אשנה את הסטטוס קוו בירושלים"; יו"ר הוועדה ח"כ רגב: " אם לשר אין סיי לגבי הביטחון האישי בעיר, נגמר תפקידו"

מאת רונית גל - דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ רגב, פתחה את הדיון: "כבר שנה וחצי מאז מינויי, דנה הוועדה במצב הביטחוני בירושלים והתרעתי שיש אזלת יד. כשאנחנו חוששים להיכנס לעיסאוויה- מחר לא ניכנס לת"א. צריכים להבין שחוק הוא חוק במזרח ובמערב ירושלים. יכולנו לצפות את הפיגועים שהיו. כשדרשנו יחס נוקשה כלפי כל אלימות, ולא לתת למסיתים להחליט מתי הר הבית ייפתח וייסגר, אמרו שאני קיצונית אז עכשיו כשהנשיא וראש הממשלה אומרים את זה אני מקווה שלא יגידו שהם קיצוניים. נדרש אפס סובלנות לטרור בירושלים ולכל מקום במדינת ישראל. אין לי מילה רעה על השוטרים והלוחמים האמיצים אלא רק על דרך קבלת ההחלטות. צר לי על האמירה האומללה של ראש עיריית ת"א- נמשיך כולנו לסייר בעיר ותפקיד המשטרה הוא לשמור על השקט. כדי לשמור על הסדר הציבורי, יש לסגור את ההר ליהודים ומוסלמים כאחד.
בהתייחסה למערכת המשפט אמרה רגב כי "סופסוף הבינו שאבן הורגת. מי שזורק אבן להרוג, יש לירות ברגליו. המציאות לא יכולה להימשך ולא נרפה עד שיחזור השקט – נזמן דיון כל שבוע".
 
השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ' הביע תנחומים למשפחותיהן של ההרוגות בפיגוע הדריסה ואמר כי "הריגת המחבל הייתה הפעולה הנכונה". בהתייחסו למצב, הדגיש: "ירושלים חשובה לנו כעיר הבירה ואנחנו נותנים לה כל מה שצריך. ירושלים מוסתת בצורה רציפה על ידי הרשות הפלסטינית בצורה אמיתית יומיומית ע"י ראש הרשות הפלסטינית ואנשיו, כדי להביא לאי סדר בלב ליבה של ירושלים. אין שום הצדקה לאבן, בקבוק תבערה או הפרות סדר בירושלים, אך מעולם לא היה יום ללא אירוע בהיסטוריה של העיר. ההסלמה האמתית החלה מ"שובו אחים". אין כל הנחייה שנתתי להימנע מכניסה לכפרים. אדרבא, נתתי הנחיות לעשות כל שנדרש להחזיר השקט לירושלים. שיקול הדעת הוא של המשטרה".
השר אהרונוביץ', פירט: "כוח מסודר של 50 שוטרי יס"מ החלו פעולה כבר לפני שנה. הוספנו עוד 100 בהחלטת ראש הממשלה (הדרישה הייתה כבר לפני מספר חודשים) והאוצר אישר. בנוסף- נקודת המשטרה בהר הזיתים, הוצבה לפני שנתיים. אני מקווה שבקרוב נראה מצלמות, בלונים ועוד אמצעים טכנולוגיים. הקמנו מרחב חדש לפני שמונה חודשים, מרחב קדם. בתחילת השבוע הכנסנו עוד 1000 שוטרים. ביחס לזיקוקים יש לנו בעיה לא פשוטה ואנחנו במו"מ משפטי עם משרד התמ"ת כדי להפסיק לייבא את הכוורות.  גם הקטינים זו בעיה לא פשוטה- בית המשפט משחררם. דרשתי להטיל קנס על ההורים וזה אושר. רק פגיעה כלכלית בהורים, תרסן את הילדים. כתבתי ליועמ"ש שצריך להתמודד עם רמת הענישה- כבר בראשון הקרוב יובא הנושא לוועדת השרים".
 
דיון סוער התפתח בסוגיית הר הבית:
השר אהרונוביץ', אמר כי הוא "מציע לכולם לא להתעסק עם הר הבית- לא אשנה את הסטטוס קוו בירושלים. ההר צריך להיות פתוח לכולם. אלפים נכנסים. יש שיקול דעת של מפקד המחוז והמפכ"ל". על כך הגיבה היו"ר, ח"כ רגב: "הסגירה צריכה להיות הרמטית שאף אחד לא נכנס. המפכ"ל והממ"ז רוצים לסיים את הקדנציה שלהם בשקט אז סוגרים ליהודים. הם מקבלים החלטה בניגוד למדיניות הממשלה".
ח"כ נחמן שי (העבודה): "לא ניתן לך לפגוע בהם". ח"כ דוד צור (התנועה), שעמד בראש ועדת המשנה לסוגיית הר הבית: אל תפגעי בשוטרים, צריך לאפשר ליהודים שעולים שביטחונם יישאר וכמות העולים עולה עם השנים".  היו"ר ח"כ רגב: השר אומר הפוך מהשטח". השר אהרונוביץ' השיב: יש אירועים המחייבים את סגירת ההר ושיקול הדעת הוא של המשטרה בהנחיית היועמ"ש. יש להם את הגיבוי המלא שלי". היו"ר ח"כ רגב, תהתה "איך ייתכן שהמפכ"ל יכול לקבל החלטות בלי שהשר מעורב? הסמכות היחידה להערכת המצב היא של המפכ"ל. השר אהרונוביץ': הערכת המצב היא החלטה מבצעית ולא מדינית.  היו"ר, ח"כ רגב: כשנכנסים לעזה זו החלטה של שר הביטחון וראש הממשלה". ח"כ צור: "את לא יכולה לשנות סדרי עולם דרך הר הבית. שהשר לביטחון הפנים יורה על פתיחה בחקירה? יש שוני בכפיפות הרמטכ"ל וכפיפות המפכ"ל".
"עדיין לא סיימנו את האירועים בירושלים, זה לא ייגמר ביום יומיים או שבוע. התגבור יימצא שם ללא הגבלת זמן כל עוד יש צורך. השקט יחזור", סיים אהרונוביץ'.
 
ראש העיר ירושלים, ניר ברקת: "חייבים לפרוס כוחות באופן קבע בתוך השכונות בהן יש הפרות סדר. יש ליצור כוח שיטור משולב עם העירייה. כשאני מסתובב בשכונות מזרח העיר התושבים מתחננים למשטרה שתסייע כי הם הסובלים ביותר. לגבי האמירה שאין ביטחון בירושלים- אל תיכנעו לטרור ולאלימות". בתגובה לדברי ח"כ עפו אגבאריה (חד"ש), כי לא שמע "מילה  אחת על הידברות". השיב ברקת: "אפס הידברות עם אלימות".
 
המשנה ליועמ"ש, רז נזרי: משרד המשפטים אינו על ספסל הנאשמים ואיני מתכוון להיות בעמדה הזו. עוד לפני צוק איתן אנחנו מקדמים הצ"ח שעתידה להגיע לשולחן הממשלה ביום ראשון – לגבי יידוי אבנים. חשבנו שיהיה נכון שתהיה עבירה ספציפית ליידוי אבנים. בנוסף- פרקליט המדינה הנחה לגבי שלושת השלבים הפליליים- מעצר, העמדה לדין והטיעון לעונש, כי תהיה החמרה. אתמול גובשה סופית ההנחיה והיא תצא פורמאלית בימים הקרובים. הפרקליטים כבר פועלים על פי זה. במסגרת ההנחיה, כלפי קטינים בגילאי 12-14, יינקטו סנקציות כלכליות. החוק הקיים, מאשר להשתמש בכלי זה".
 
ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה): בהר הזיתים יש אירועים יום יום. אם זה היה קורה באירופה היינו מרימים צעקה למה שותקים. למשרד השיכון יש תקציב לעיר העתיקה ולהר הזיתים ויש לדרוש תשובה למה למשל המצלמות השבורות לא מתוקנות".
 
ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי): "צריך לגבות את השוטרים גם בתוספת שכר וצריך כוח קבוע בנקודות הפיגוע הקבועות".
ח"כ משה פייגלין (הליכוד): ההתייחסות היא כאל מאבק שכנים במקום מאבק בטרור. שורש הבעיה הוא אצלנו בממשלה. הסטטוס קוו שאתה מנופף בו הוא רצחני. כשיהודי לא יכול להתפלל בהר הבית, המדינה אומרת זה לא שלי ואז אתה מצדיק את האלימות נגדך, שגולשת לכל הארץ, לערים המעורבות ולעזה. זה לא כי אין מספיק שוטרים אלא כי לא נותנים ליהודי ללחוש תפילה בהר".
 
ח"כ צור: "אני לא אוהב את המילה "הכלה". החיכוך עם השוטרים הוא המפתח לדיכוי האירועים האלימים והפרות החוק הקשות. לגבי ההר- יש סטטוס קוו וחייבים לראות שזכות היהודים לביקורים נשמרת. המלצות ועדת המשנה בראשותי, מאפשרות לשמור על כך באופן מכובד. המעקב מראה שזה קורה, אך צריך לטפל בצעקות והגידופים".
 
ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "ירושלים בוערת. קראו לזה אינתיפאדה שקטה ואז ראינו פיגוע טרור ורצח נתעב. אנחנו שומעים מתחילת הדיון על כפיפות מנכ"ל, דיכוי, ולא שמענו על 80% ילדים מתחת לקו העוני, על היעדר מסגרות לנוער בסיכון ועוד. למה כשמדובר בערבים אי אפשר להבין שזה מוביל לאלימות? ומה לגבי האלימות מהצד השני? למה לא שמענו על הפרובוקציה של ההתנחלות בסילוואן?"
 
ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "הלילה נקברה בשקט הגיורת מאקוודור. ביקשו ממני שתיקבר בהר המנוחות כי אם תיקבר בהר הזיתים אף אחד לא יפקוד את קברה. הייתי מזועזע. מה שמתחיל במצבות מנופצות מסתיים בבקת"בים ובפיגוע דריסה. צבא הקטינים הפלסטיני כובש את זרח ירושלים ואנחנו חסרי אונים".
 
ח"כ שי: "המדיניות שהציג השר נכונה כי היא מכוונת להרגעת הרוחות והחזרת השקט. צריך להיזהר מכוח יתר, שלא נגיע לתוצאות בלתי הפיכות. לא צריך להיות גבול לאמצעים שיושקעו בירושלים. יש לבנות בה, אבל לתקוע עשר משפחות בשכונה ערבית לא מביא לנו שום תועלת".
 
ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), שאל "האם תהיה התייחסות גם לזיקוקים והפצצות האחרות? כמה כתבי אישום הוגשו?"
 
סגן היועמ"ש נזרי: ההחלטה על עלייה להר ותפילה היא של הדרג המדיני. המערכת המשפטית נמצאת בכמה מישורים- אם מפקד במקום חושב שמידע מודיעני מחייב סגירת מקום מחשש לחיי אדם, זו סמכותו. כשיש מידע על התססה- מגיעים למחלקת הבג"צים ולעיתים אלינו כי אנחנו נותנים גיבוי משפטי להחלטות הדרג המקצועי בפני בג"ץ".
 
הסמפכ"ל, ניצב ניסים מור: המאמץ הוא להחזיר את השקט. אפשר לעלות לירושלים ויש שוטרים שייתנו ביטחון. אנחנו מתנהלים על פי שיקולים מקצועיים ולפי חוק.
 
היו"ר, ח"כ מירי רגב סיכמה את הדיון: "המשטרה עושה יותר מדי שימוש ב'סדר הציבורי'. אסור שהיא תקנה את השקט. האינתיפאדה תחזור כי אין צדק כל עוד יהודי לא יכול לעלות להר בשעות בהן הוא פתוח. אם לשר אין סיי לגבי הביטחון האישי בירושלים, אז נגמר תפקידו. לא ייתכן שהממשלה תהיה חסרת אונים מול לובשי המדים".
רגב ציינה כי תקיים דיונים נפרדים על הר הבית, מרחב קדם, הר הזיתים וקדמת ציון, ההפרעות על ההר ומעורבות 'נשים בשחור' בכך. "כבר בשבוע הבא, נתחיל בישיבות משותפות חסויות של ועדות משנה של ועדת הפנים וועדת החוץ והביטחון, לנושא מזרח ירושלים. ירושלים היא בירתנו המאוחדת לנצח נצחים ויש לשמור עליה".
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.