רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 8 ביולי 2014

האהרוני מסאטמאר בשלש סעודות: חמשה עשר באב שבו בנות ישראל יוצאות וכו' לא היה ולא נברא לא יתכן שעם ישראל חי שלא בקדושה

מאת ווילימסבורגר

שמעו סיפור מעניין על רבי אהרן טייטלבוים, אדמו"ר מסאטמאר,

בדידי הוה עובדא:

נקלעתי לבית מדרשו בהרי הנופש בארה"ב. (הוא נופש עם מניין מצומצם מחסידיו המובחרים) ובתוך דרשתו בסעודה שלישית - הזכיר בהבלעה את העובדה שהיום הוא יום מיוחד, ט"ו באב שבו בנות ישראל יוצאות וכו' והוסיף דרך אגב שבוודאי אין זה כפשוטו, (דהיינו העובדה המצויינת בסוף מסכת תענית שפעמיים בשנה היו בנות ישראל יוצאות ורוקדות בכרמים למול הבחורים למטרת נישואין - לא התרחשה באמת במציאות!!!)

ניגשתי איליו ביום ראשון אחר התפילה, שאלתי אותו הייתכן? לומר על משנה שלא כפשוטו? וכי היכן מצאנו דבר כזה? בתחילה הוא ניסה לנפנף אותי בתמיהה רבתי עלי אישית: "מה? אתה לא מבין לבד? אתה לא קולט למה אי אפשר לומר שזה כפשוטו?" כאילו חסר לי ביראת שמים בעצם השאלה המטונפת הזאת. אך אני לא ויתרתי: "מילא אגדות רבה בר בר חנה במסכת בבא בתרא - הייתי מבין אם היית אומר שזה שלא כפשוטו, אך כאן מדובר במשנה! וכן במקרא מפורש בסוף שופטים! "הנה חג לה' מימים ימימה" וגו' שבני בנימין חטפו להם נשים מהמחולות הללו, האם גם מקרא זה יוצא מידי פשוטו???

הוא שב וקבע בנחרצות: "עם ישראל - היה תמיד עם קדוש, ומוכרח הדבר שלא היה יכול להיות כפשוטו, ואם אין את מבין לבד - אין אני יכול להסביר לך!" כאן כבר לא יכלתי להתאפק מלהתחצף קצת, עניתי: "אם ההתייחסות למשנה היא כזו - אז אולי נפרש המימרא 'שלש שבועות השביע' (-הבסיס של התזה האנטי ציונית בספר ויואל משה) גם שלא כפשוטו! מיד ברחתי משם.

אגב: בעלון השבועי שחסידי סאטמאר מדפיסים (את דברי התורה בסעודה שלישית) - הושמט המשפט הזה

4 תגובות:

  1. א. הן רקדו לעצמן ולא לפני בחורים. גם האמירות לעצמן ולא לבחורים!
    ב. ג' שבועות נאמרו לאלו שהגלות שלא ימרדו בשלטונות שם. זה לא נאמר על א"י !!!
    יומא ט': בית שני נחרב כי כשעלו לא עלו כולם. אם היו "חומה" – עולים כולם אז בניה, אבל אם כ"דלת" – קצת קצת זה כעץ (=דלת) שהולך ונרקב! מכאן שטוב לעלות בחומה! ומכאן שאיסור חומה בסוף כתובות הוא רק על חו"ל!

    השבמחק
  2. מאמרי חז"ל שהוציאו הדבר מפשוטו אתה מבין?

    איתא במס' שבת (נ"ה) כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה???
    כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה???

    הפסוק בתורה אומר על ראובן אשר ישכב!

    וכן הגמ' על חפני ופנחס שלא שכבו הנשים שהקריבו קרבנות כפשוטו...

    כל אגדות הש"ס מלאה מזה!

    השבמחק
  3. אני מחכה בימינו תשע'ד שיחדש המנהג הקדוש, בדיוק כמו שכתוב בחז'ל , דהיינו ביוהכ'פ הבעל'ט בשעת הפסקה בין מוסף למנחה הנשים ובתולות פניות ירקדו במעגלים
    והבחורים או גרושים יתחילו לפרטט עמהן ויתאהבו ויצאו מזה שידוכים. ולזה צרייך רב או אדמו'ר עם ביצים

    השבמחק
  4. 1.יש הבדל אדיר אם הגמ' אומרת שזה לא כפשוטו או פרשן בדורות אח"כ
    2. חזל מסבירים שחטא לא היה אבל הסיפורים היו
    3. מגיב הראשון תעיין שוב עם חברותא חוששני שהינך טועה בפשט ב3 הדברים שכתבת

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.