רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 31 בינואר 2014

קונגרס רבני פיקוח נפש: "לבני ובן-דהן מגלים בורות לא רק בתורה – גם במערכת המשפט"

מאת הרב לוין

קונגרס הרבנים 'פיקוח נפש', המונה 350 רבני שכונות וערים בישראל, תוקף בחריפות את הצעת החוק שמגבשים שרת המשפטים ציפי לבני וסגן השר לענייני דת הרב אלי בן-דהן, ומכנה אותה "אנטי-יהודית, אנטי-דמוקרטית ואנטי-הגיונית": "זהו שפל שלא היה כמותו", זועמים הרבנים, "אפילו בשנותיו האפלות ביותר של הקומוניזם ברוסיה, נמנעו הסובייטים מלהכריז בגלוי שעל "הרבנים מטעם" נאסר להביע בחופשיות את דעת ההלכה".
על פי הצעת החוק של לבני ובן-דהן, רבנים המכהנים מטעם המדינה ומקבלים ממנה את משכורתם ייאסר עליהם להתבטא נגד מדיניות הממשלה ולהמשיך לכהן כעובדי מדינה ועל אכיפת משמעת זו יופקד שופט חיצוני ממערכת המשפט החילונית. עוד מובא בהצעת החוק, כי על הרבנים ייאסר להתבטא גם נגד מדיניות משרד ממשלתי או החלטת שר. כך למשל רב שיאמר כי על פי ההלכה היהודית אסור להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, יפוטר מתפקידו.
במסר חריף שהעבירו הרבנים ללבני ולבן-דהן, כתבו הרבנים: "זוהי ראשית כל בורות בסיסית בהלכה וביהדות, שכן ברור כי רב המודיע מראש שבנושאים מסוימים אין הוא מביע את דעת ההלכה אלא את דעת השלטון – איננו יכול כלל לשאת בתואר רב. אך מעבר לכך – זוהי בורות בבסיס היחס החוקתי בישראל לתפקידו של רב. המדינה איננה משלמת לרב כדי לבטא את חוקי המדינה והחלטות הממשלה הקמים ומוחלפים חדשות לבקרים, בשביל זה משלמים למערכת המשפט והאכיפה; תפקידו של הרב הוא אך ורק לבטא, ללמד ולהורות את חוקי תורת ישראל וההלכה הקבועים ועומדים כבר אלפי שנים מאז מתן תורה בהר סיני".
הרבנים הודיעו עוד, כי במידה ותעבור הצעת החוק בקריאה ראשונה, שוקלים מאות רבני שכונות וערים בארץ להכריז על השבתה מלאה ומיידית של כל שירותי הדת במדינה: "כל רב האמון על דרך התורה וההלכה, יבכר להתפטר מתפקידו, ולא להמשיך רגע אחד לשמש במשרד "רבנות" שבמסגרתה ייאלץ לשנות את ההלכה בהתאם לגחמות שרי הממשלה".
חבר מועצת הרבנות הראשית ורב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, אף הוא מראשי קונגרס 'פיקוח נפש', קרא לרבני ישראל לקום ולהשמיע את זעקתם על "מרמס כבוד התורה": "היכן הם כל אבירי הדמוקרטיה וחופש הדיבור, כאשר מנסים להעביר חוק אנטי-חוקי של סתימת-פיות ולאיים על רבנים ומנהיגי קהילות? האם חושבים בממשלה שאם יעבירו חוק שניתן לחתן בארץ יהודי עם גויה יוכלו למנוע מהרבנים לומר כי הדבר פסול ואסור?
"הייתכן שכל מרצה מתחיל באקדמיה יש חופש לתקוף את כל מוסדות השלטון וליזום חרמות נגד ישראל, לכל איש תקשורת מתלהם ואמנים למיניהם, מותר להלהיב ולהסית את ההמונים בכל דרך, ודווקא רבני ישראל – משענתו הרוחנית וזקיפות קומתו של עם ישראל – יושפלו בסתימת פיותיהם והכתבת עמדתם כמריונטות?? זה נגד החוק ונגד ההיגיון".
הרבנים מציינים, כי כבר בשנת 1995 בימי הסכם אוסלו, כאשר רבני קונגרס 'פיקוח נפש' פרסמו את דעתם כי מסירת שטחים לידי הפלשתינים היא איסור חמור על-פי ההלכה בשלחן-ערוך סימן שכ"ט משום סכנת-חיים לתושבי ישראל, נעשו ניסיונות לסתום את פיות הרבנים ולהפסיק את משכורתם. אך בחוות-דעת משפטית של גדולי המשפטנים בארץ, שהתקבלה אז על דעת היועץ המשפטי לממשלה, נקבע ברורות שלא רק שזכותם הברורה של רבנים להביע את דעת ההלכה לכל דורש ולפרסמה ברבים – זוהי אף חובתם הציבורית מתוקף תפקידם, ואם יימנעו מלהביע את דעת ההלכה, ימעלו בכך בתפקידם.
במכתבם מצטטים הרבנים מתוך חוות הדעת המשפטית: "מעבר לחירותם החוקתית הבסיסית של רבנים לבטא את חוות-דעתם ההלכתית, קשה לתאר את קיומו של חופש-עיסוק אצל רבנים אם לא יוכלו להורות, כפי שתפקידם דורש, מהי עמדת ההלכה בנושאים בהם הם נשאלים, וייאלצו חלף זאת לבטא מדיניות ממשלה זו או אחרת ... לגבי כלל המשמשים ברבנות, כגון: רבני ערים, שכונות וכיו"ב, מעצם הגדרת תפקידם ומהותו עולה כי חובתם לחוות דעתם אך ורק לפי דין ישראל ולא לשנותה בהתאם לסיטואציות פוליטיות".
בחוות הדעת מצוטטים פסיקות רבות לאורך השנים של בית המשפט העליון, בהן נקבע מפורשות על ידי נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם, כמו השופטים חיים כהן ואהרן ברק, כי לרבנים יש חופש מוחלט להביע את דעת ההלכה בכל נושא. בסיכום חוות הדעת,שהתקבלה כאמור על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה נאמר "אין לאסור על רבנים לפרסם פסקי הלכה. הבעת עמדתה של ההלכה הינה לא רק חלק מזכותם הבסיסית לחופש מצפון ודת (ודומה לו החופש האקדמי), אלא אף חובתם לתפקיד הציבורי אותו הם נושאים. פסקי הלכה אלו אינם צריכים להיות זהים לחוקי המדינה ובודאי שאינם חייבים להתאים עצמם למדיניות הממשלה .. בשאלה כגון שאלת פיקוח נפש ויישומה הלכה למעשה, סביר שיהא זה מחובתם להביע את עמדת ההלכה כפי שהיא".
הרב יוסף גרליצקי, רב מרכז תל-אביב ויו"ר הקונגרס אומר: "שקוף כל-כך שהניסיון להעביר חוק אנטי-דמוקרטי ואנטי-דתי קורה דווקא עכשיו, נועד להכשיר את הקרקע להעביר 'בשקט' את ההסכם המסוכן שלבני ונתניהו 'מבשלים' מאחורי הקלעים על-פי מתווה קרי. הסכם המוגדר על-פי הלכה כממיט אסון וסכנת חיים נוראה על מיליוני תושבי הארץ. בממשלה יודעים שהרבנים, המנהיגים האמיתיים של עם ישראל, הם אלו שרואים את המצב בעיניים פקוחות, עיני תורת ישראל, והם ימשיכו להביע בגאון את דעת ההלכה ובמיוחד בכל הקשור לפיקוח נפש ושמירה על חיי יהודים. שיהיה ברור: רבני ישראל לאורך כל הדורות, וגם כיום, לא חששו מעולם מאיומים, וודאי לא מהפסקת משכורתם. תורת ישראל תמיד ניצחה ותנצח".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.