רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 6 באוגוסט 2013

איך מתעלל בערל פריד בחסידים בצפת ואיך הוא עובד על הקנאים טוען כי אינו לוקח כסף מן המדינה כאשר הילדים רשומים במוסד מאוד ידוע שלוקח מן המדינה

בערל פריד
מאת חסיד צאנז

הייתי בבין הזמנים בצפת, כמו כל עם ישראל שיצאו לנפוש בבחינת קווי ה' יחליפו כוח, וכאחד שלמד בישיבת צאנז, הלכתי לבדוק מה קורה עם כמה מחברי בקהילת צאנז הגרים בצפת, מה אומר ומה אדבר, לא להאמין שבעיר שקטה כמו צפת, ישנם עסקנים טרוריסטים מהסוג הזול ששולטים על הציבור החרדי בעיר ביד צרה, וכל האברכים השקטים בעיר מתכופפים בהכנעה גדולה, ומפחדים לדבר פן גם להם יתנכלו ביד צרה 
איני בקיא כל כך בפרטים הקטנים, אבל כן אכתוב מה שכמה מאברכים ממש בכו לי בדמעות, שאין להם איך לצאת מהפלונטר של העסקנים כאן,  הסיפור הוא כואב, ומראה כמה יד עסקנים שולטת באברכים, והאדמו"רים שותקים מול מעשי ידי עסקנים שהם חזקים מכולם.
יש בצפת מוסדות של בערל פריד, אשר הוא היחיד מכל תושבי הצפת הנמנה על חוגי הקנאים מסטמאר, והחליט לכפות על כל תושבי צפת החסידים, את דרכו בבריונות כדי שכולם ילכו אתו,
בתחלה הוא פתח את בית ספר לבנות כבית ספר ניטרלי והכניס את כל החסידים, וכדי לקנות אותם חילק קמחא דפסחא כ2000 ₪ למשפחה, ובכך כל תושבי צפת לא הפסיקו להלל אותו.
עד שהחליט בבואו יום שהוא השליט היחיד בעיר והוא יעשה עם אנשים כרצונו,  עם הזמן הוא לקח תלמוד תורה חסידי שהתנהל בצורה כלכלית כושלת והוסיף אותו למוסדותיו, ולקח כמנהל אברך צעיר בשם יונה שנעק,  ועשו יד אחת, שמי שלא מכניס את בנותיו בבית ספר של פריד, לא ילמדו בניו בתלמוד תורה של שנעק.
לא יעזרו תחנונים של ההורים שהם לא יכולים לשלוח את בנותיהם לבית ספר שמתנהל בדרך של סטמאר, והם רוצים שהם יגדלו כמו שגדלו בבני ברק וירושלים, בתי ספר כמו בית יעקב וכדומה, אך הוא בשלו הוא כופה שחייבים שכל המשפחה ילמדו אך ורק במוסד של הבנות שלו באידיש, ואם אחד מהמשפחה לומד בבית ספר אחר בעיר, מיד זורקים את הילדים שלו.
לאחר שהבית ספר לבנות לא מתנהל כראוי, רמת לימוד מהנמוכות בארץ (עדות של מורה שמלמדת שם) ולבערל פריד לא אכפת מההתנהלות הזאת, ואדרבא, הוא מחזק שככה צריכים לחנך את בנות ישראל בדורנו, ולא צריכים לדעת כלום, ובכתות הגבוהות יותר הוא מוריד עוד את הרמה כדי שאם הבנות יגיעו לגיל סמינר לא יוכלו לעבור לסמינר אחרים, ולא יקבלו אותם בגלל רמת הידע הנמוכה  של הבנות, וככה הם כבולות עד החתונה אצלו בבית ספר, וכשראו  ההורים והמורות שאין תכלית, וניסו לזעוק על העוולה הנוראית,  אז הוא מיד זרק את המורות שדיברו סרה נגד הבית ספר,(הוא כל שנה זורק כ 5 מורות ועובדות שלו שמתקוממים נגדו)  וכל הורה שהתלונן הוא איים על זריקת ילדיו מהחיידר של שנעק, ובכך רוב ההורים סתמו את פיהם, ומקבלים את דינם באהבה שבנותיהם יגדלו מקסימום כטבחיות בבית.
הבריונות של פריד לא יודעת גבול וביחד עם שנעק הוא מסרב לקבלת ילדים מבתים טובים בתירוצי קש שמסתירים סיבות אישיות ולעומת זאת הוא מקבל ילדים מבתים בעייתיים מאד! כי הם משתייכים לחבר'ה. כמו"כ ההכרח שכל הילדים ילמדו רק במוסדות שלהם מבלי להתייחס לבעיות פיזיות ונפשיות של הילד כלל.
לפני כחודש התחולל סערה, לאחר שכמה משפחות מהמשפחות הטובות בצאנז, החליטו להוציא את בנותיהם מהבית ספר של פריד בהוראת רבם האדמו"ר מצאנז שליט"א, ומיד קיבלו הודעה בבית שזורקים את כל ילדיהם מהחיידר של שנעק.
הרבנים הרב רייך שליט"א  והרב שימון  שליט"א נסעו להתלונן אצל האדמו"ר מצאנז כשאת פריד מייצג שם ברוך קליין שהוא גם חסיד צאנז, והוא בעד פריד, כי קליין הוא בעל מט"ח ומתפרנס מפריד בכל חודש בעשרות אלפי דולרים, הצאנזער הזדעזע מהסיפור ומהבריונות ומודיע על אולטימטום או שיעשו ועד הנהלה לת"ת שכולל נציגים מטעמו ועוד שמחליט מי מתקבל וכו' או שהוא פותח עוד השנה חיידר עם 9 כיתות מידית, לאחר כמה ימים נוסע ברוך קליין לאדמו"ר מצאנז לבד בלי הרב רייך ובלי הודעה ותיאום עם הרב רייך והרב שימון, ומסביר לאדמו"ר מצאנז (ע"פ הוראת פריד) שאין מצב לפתוח חיידר. והאדמו"ר מצאנז התקפל בגלל ברוך קליין שעבד עליו שאין מה לעשות השנה.
באותו מצב הוא מנסה להילחם נגד אדמו"ר מביאלה  לוגאנו שיש לו קהילה של 15 אברכים בצפת, והם גם התייעצו איתו האם להוציא את הבנות, וגם הוא נתן הוראה כאדמו"ר מצאנז להוציא, ובתמורה הוא מיד זרק את כל הילדים מהחיידר.
מצד אחד הוא מחזיק עצמו כקנאי ומקבל תרומות מנגידים המשויכים לקנאים כמי שאינו לוקח כסף מהציונים, בזמן שכל הבנות והבנים רשומים תחת תלמוד תורה בשם בדוי, בזמן שהתלמוד תורה לא קיים, ובכך הוא מקבל גם תקציבים מהמדינה וגם משקר על הנגידים שהוא לא לוקח כסף מהמדינה. גם כל הכוללים שלו מדווחים ומתוחזקים בדתות, מעדויות של כל האברכים.
אחד מההורים שזרקו את הילדים מהחיידר הזדעזע ושאל את שנעק מאיפה הוא לקח אחריות לזרוק את הילדים מהחיידר בגלל שהוציאו את הבנות,  אז שנעק ענה להם שזה בהוראת האדמו"ר מפשעווארסק והם מתייעצים איתו על כל צעד,  אז מיד האברך התקשר לאדמור מפשעווארסק, והוא אמר שהוא אינו יודע על מה הם מדברים, ואח"כ קיבל פריד טלפון מהמשב"ק של האדמו"ר שיפסיקו להשתמש בשמו, אבל הם עדיין ממשיכים.  
תכלס, כל האברכים בעיר ובפרט בצאנז מרגישים שהם מולכים שולל ע"י פריד וחבריו, ואין להם שום יכולות להתגבר על זה, בפרט שבצפת אין עוד אנשי מעשה שיקומו ויתנגדו לו.
חבל שבעיר שאמור להיות עיר לתפארת, כולם מנוהלים תחת איש אחד ומתנהג אליהם כאנשי כת, ומצליחים לעבוד על האדמו"ר מצאנז, וככה נראה הדור שהכל זה ענייניים של כסף וכבוד, ואין להם שום אינטרס בשביל להגדיל תורה

14 תגובות:

  1. סוף סוף מישהו מדבר על הפשע הנורא הזה, בתי וחתני גרים בצפת ומספרים לי תמיד כמה כולם סובלים מהסיפור הזה

    השבמחק
  2. דרך אגב הוא מעורב עד צואר בבחירות ומשחק אותה קנאי. הוא נתן קמחא דפסחא רק למי שהצביע לקעניג. הרודנקער. מתומכיו הגדולים אבל הוא לא יודע שתרומותיו הולכים לבחירות של הציונים

    השבמחק
  3. אל אף הביקורת שיש לי עליהם, חבל מאוד שאתם מלכלכים על אנשים שבנו את צפת, הרב שנעק שפתח חדר איכותי שלא בנמצא, והרב פריד על המוסדות ועל העזרה הרב לתושבי המקום, והרב ברוך קליין שעוזר מאוד להרבה אברכים. ובזכותם יהודי חרדי אפשר לגור שם. מי שלא מעוניין במוסדות שלהם יש לו אופציות אחרות.
    בכבוד רב
    חסיד צפתי שנהנה יום יום מהעזרה שלהם

    השבמחק
  4. בקיצור ברל פריד יונה שנעק ברוך קליין אדמו"ר מצאנז מושחתים, מי נשאר לך בצפת? או שתמצא לך מקום אחר, או תפתח לבד מוסדות, לא חבל סתם לקשקש????!!!

    השבמחק
  5. אם אתה מחפש את האמת תברר
    כי יש צד שני למטבע אנחנו מהצד של ההורים שמאוד מאוד מרוצים מההתנהלות ומהחינוך וכו מה שנכתב פה זה בעיקר שקרים גסים ולא נכונים אם אתה רוצה לשמוע אמת אני באישי

    השבמחק
  6. באמת פשע מדהים. בן אדם לקח כסף ובנה מוסדות ומנהל את המוסדות לפי טעמו. נורא ואיום. כל המנהלים מתייעצים עם כל אחד ואחד מההורים ומכוונים את בית הספר לפי הטעם של כל הורה והורה, רק פה בצפת זה לא קורה. שהשם ישמור.

    ומן הסתם אין קשר בין כותב המכתב למגיב תגובה 1. כך סביר להניח.

    השבמחק
  7. אמת...
    בתור צפתית לשבר אני יכולה להעיד שזה נכון, לפחות ברובו.
    החלק שהכי כואב מבחינתי הוא הרמה הנמוכה מאוד שנלמדת בבית הספר של פריד, וכן החוסר בתלמידות (כ10 תלמידות בכיתה כששתי שכבות לדוגמא ז'-ח' לומדות ביחד).כך שהיה מקרה שמספר תלמידות עזבו הכיתה נסגרה והתלמידות נותרו ללא כיתה, ונאלצו ללמוד בכיתה של שנתיים מתחתיהן. שגם ככה הרמה ברצפה והדבר שהכי נלמד שם זה ספרות באידיש.

    השבמחק
    תשובות
    1. צפתית לשעבר, באמת לא נעים לקרוא את מה שאת כותבת, וחבל שזה מה שהיה בזמנך. זו בעיה מוכרת של בתי ספר מתחילים שמיועדים לקהל קטן (הבת שלך כיום בכיתה יא או יב, נכון? זה הגיל היחיד שצרפו כיתות). את לא תאמיני כמה בית הספר התפתח מאז.
      מה שהיה בזמנך, קרה כי כמעט לא באו משפחות חסידיות חדשות, והיום ברוך ה' בכל חודש יש משפחה חדשה שבאה לגור בצפת. בדיוק בגלל זה יש את הבלגן כרגע. נוצרה קהילה חרדית גדולה מאוד תוך פרק זמן קצר של שלוש-ארבע שנים, וכשיש ציבור גדול, יש יותר צרכים.
      חבל שיש אנשים שבמקום לפתוח מוסד חינוכי שמתאים לקו שלהם - משמיצים מוסד שהוקם בקו מסוים מאוד, ובכלל לא נועד להם.

      כי בין המשפחות החסידיות יש כרגע פיצול ברור: יש דוברי אידיש ויש מודרנים יותר שמחפשים להשאיר את האידיש בתור עציץ בצד.
      תרגעו, רבותי. אף אחד לא מכריח אותכם לשלוח לבית הספר באידיש.

      מחק
    2. מודרנים יותר????
      מי שחסיד ולא מדבר אידיש הוא מודרני?????????
      תודה על שהערת את עיני!!!

      מחק
  8. אם נכונים הדברים המזעזעים האלו, חובה על המנהיג שלהם, אם זה אדמו"ר או רב או כל מי שיהיה, לשים לזה מיד קץ.
    ואם בגלל סיבות פוליטיות המנהיג לא מסוגל להפסיק את ההתעמרות הזאת בציבור הרי שאין הציבור מחויב למנהיג הזה.כי המנהיג הופך להיות שותף לפשע!!!

    נגמרה התקופה שכהני דת מנהיגים את הציבור איך שבא להם.
    מנהיגים הם שלוחי הציבור ולא מושלי הציבור!!!

    השבמחק
  9. א.לאותו צפתי ותיק שכתב שהוא כל כך מעריך את יונה שנעק על יוזמתו לפתוח את הת"ת לידיעתך לא יונה הוא זה שפתח הת"ת.
    ב. וכל כך מצער שאברכים חסידים מתנהלים בצורה כל כך שתלטנית ונותנים למשפחות את התחושה שהם תלויים על החלטתו של אדם שכביכול מתייעץ עם הרבנים בזמן שמחליט עפ"י שיקול אישי

    השבמחק
  10. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  11. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.