מאת משה בן-חיים
ברצוני להעלות נושא שכל חרדי מצוי מכיר ויודע אך משום מה יש שתיקה בנושא הזה. מחירי בשר\עופות של הבד"ץ מטפסים כל העת למעלה בצורה לא פרופורציונלית לחלוטין.
קונה חרדי שבביתו מקובל לאכול בשר רק בהשגחת הבד"ץ מגיע למכולת השכונתית, הוא פוער את עיניו בתדהמה: בשר מאותו סוג בדיוק של בד"ץ העדה החרדית עולה כמעט פי שניים מבשר דומה של הכשר "עטרה" או "בית יוסף" או "רובין" או "קהילות" או כל הכשר מהודר אחר.
האם הכשרים אחרים לא מספיק מקפידים? האם המשגיחים של הבד"ץ מקבלים משכורת כפולה? אוליי מפשפשים המשגיחים של הבד"ץ הלוך ופשפש בכל עוף ועוף שלא על מנת לקבל פרס?
ישאל השואל מה מפריע לך? תקנה הכשר אחר.
הבעייה הזאת היא לא פשוטה כל כך כמו שזה נשמע מכמה סיבות:
א. בנתח גדול מאוד של הציבור מקפידים לאכול דווקא בד"ץ העדה החרדית, גם אם הכשר אחר יקפיד אפילו יותר. מעין מסורת והרגל רב שנים.
ב. יש שאינם מעוניינים אכן לשלם פי שניים על אותה חתיכת עוף\בשר, אך הם מחוייבים למשפחה\לאורחים הרגילים לאכול מאותו הכשר.
ג. ידוע בוודאות על משפחות רבות שרק בחג מרשים לעצמם לקנות בשר בקר בגלל הפקעת המחירים המוגזמת.
ג. בנוסף לכל, יש תחושה שבבד"ץ העדה החרדית מודעים לנושא ומעלים עוד ועוד את עלויות ההכשר.
בבדיקה שערכתי לאחרונה יש פערים ממש אדירים בין מחירים של בד"ץ העדה החרדית לבין הכשרים שונים באותה רמה.
בבשר בקר ההבדלים ממש זועקים, ולמעשה מי שרוצה לענג את השבת בבשר בקר מההכשר הנ"ל, משלם על חתיכה מצומקת כמאה שקלים, ובנוסף הוא מממן גם את תוספת המים המוזרקים לבשר, ובבישול עצמו נותר לו כארבעים אחוז בשר...
לענ"ד מדובר בהפקרות אמיתית, ואין פוצה פה ומצפצף. בציבור החרדי התרגלו לכופף את הראש, ובפרט בפני גופים גדולים וחזקים כאלו, שמי יאמר להם מה תעשה ומה תפעל. (ראה פרשיות ה"חיטוטי שכבי" האחרונות).
מתי יתעוררו אצלינו ויגידו עד כאן?!
מי שמכיר את ספרי "מחניים" מילדותו זוכר בוודאיי את "משחק המחבואים של הדגים" ובו סיפור על שר גוי רשע שקנה את זכויות הדגים כדי לעשוק את היהודים בערבי שבתות וחגים, והפקיע מחירים כדי להתעשר.
הקוראים מתבקשים בסיפור שלנו לפתור מיהו השר החמדן שמאמיר את מחירי הבשר ליהודים. בין הפותרים נכונה יוגרל ספר מחניים חדש: "משחק המחבואים של הבד"ץ"..