רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 19 באוגוסט 2013

הכדור במגרש שלנו

מאת משה בן-חיים

יש מידרג של כלכלנים שמצביע על יחס עלות-תועלת של משלם מיסים. כלומר עד איזה מצב עדיין יהיה כדאיי לאזרח לשלם מיסים כחוק, והכסף יחזור אליו בצורת שירותים שונים לאזרח. (רווחה, ביטוח לאומי וכדו').
הציבור החרדי לאחרונה חוטף מכה אחר מכה, ויש אפשרות שכבר עבר את הקוו האדום, ולא נשאר הרבה שהציבור החרדי יתנתק כלכלית מהמדינה. משום שזה מצב של כיוון חד סיטרי. רק שלם מיסים, ובכסף שלך יממנו הכל: בתי עינוגים ותיאטראות, הסדרים עם הקיבוצים, "תיספורות" לקונצרנים של הטייקונים בעשרות מליארדים, רשות שידור שלא מחזיקה את עצמה, מימון ענפי ספורט שונים ומשונים וכו'.
אך בכל דבר ולו הקטן ביותר באופן יחסי ששייך לציבור החרדי מיד תונף חרב הקיצוץ, על ידי לפיד, פירון, וחבריהם, בתמיכת בנט ונתניהו.
תחת הסיסמה השקרית "שיויון בנטל" מקצצים כל דבר שקשור אפילו בעקיפין לציבור החרדי. יש ענף שעדיין לא הספיקו לקצץ ממנו? או לחלופין להטיל עליו מס כבד שכבר לא כדאיי לעסוק בו.
קיצבאות כבר מיזמן נהיה בדיחה לאומית, וגם בזה שולחים ידיים.
ובדיור מחלקים פירורים לחרדים.
(אם היו שמים לב שהחרדים קונים הרבה חלות ביום שישי, מן הסתם היה כבר "מס מאפיות").
המכה האחרונה והכואבת היתה על בחורי ישיבה ואברכי כולל.
לדוגמא אם ראש כויילל של עשרה אברכים קיבל עד היום לכולם יחד 7200 ש"ח (720 לאברך) הרי שהחודש קיבלו 2790 ש"ח (279 לאברך).
ואם על כל בחור ישיבה התקבלה תמיכה עד עתה של 400 ש"ח לחודש, החודש קיבלו 155 ש"ח לחודש.
האם במצב כזה יש טעם לישיבות לקבל משהו בכלל? הרי כל מי ששכל בקודקודו מבין ש"תמיכה" כזאת זה כמו לתת היום לעני בדלת עשר אגורות! (סיכוי סביר שתקבל אותם חזרה..)
155 ש"ח לבחור שמתכלכל אש"ל מלא בישיבה יכול להועיל משהו? במצב כזה נאמר "לא מדובשך ולא מעוקצך".
אני לא מתיימר לחוות דעתי במקום גדולי ישראל אם לקחת את ה"עשר אגורות" האלו. אבל בהחלט המצב מתקרב ל"קוו האדום" שבו הציבור החרדי רק משלם מיסים וארנוניות, וצורך ברשתות פי כמה מהציבור הרגיל, ומניע את הכלכלה, ואת המעט שקיבל עד היום מנסים גם לקחת ממנו.
השאלה הגדולה היא: האם הכדור כבר במגרש של הציבור שלנו, ואם כן איפה המנהיגים שייקחו אחריות לבעוט אותו למגרש של היריב?

3 תגובות:

  1. הציבור החרדי מקבל את חלקו בעוגה, לישיבות, לבתי הכנסת, למקוואות, לערובין, לתרבות תורנית ועוד רבים.

    הציבור החרדי לא צורך יותר משאר הציבור, משום שהוא משתכר פחות. אולי צריכת המזון גבוהה יותר אך בשאר התחומים הצריכה נמוכה באופן יחסי.

    ולמרות זאת צריך להתפלל לקיים בנו חכמי ישראל, הם ונשיהם ותלמידיהם ותלמידי תלמידיהם בכל מקומות מושבותיהם.
    לא חברה שכולם בה חכמים אלא חכמים בלבד ובני משפחותיהם.

    השבמחק
  2. מר משה בן-חיים,
    הפוסט שלך מעלה שוב את הטענה (הנדושה, יש לאמר) שהחרדים רק משלמים מיסים ואינם נהננים מהם - טענה שטוטית בעליל.
    אתם אולי אומרים שרק לימוד התורה מציל אבל האם יש למישהו ספק שללא צבא הערבים היו שוחטים גם את החרדים? כלומר כל חלק מהמיסים שהולך על הביטחון - ומיוחד שאתם כציבור לא משתתפים בבטחון בצורות אחרות - הוא מיסים מוצדקים שמשלמים כמו כולם.
    בנוסף, אני משלם כל חודש כ-50% מס על המשכורת שלי וכך גם רבים מחברי. אף אחד לא מתחשב בעובדה שיש לי 5 ילדים. לא ברור שיששנם חרדים רבים שמשלמים מיסים בצורה כזו ולאו מהסיבה הפשוטה אצל רבים מהחרדים האישה היא זו שעובדת והיא כמעט שאינה משלמת מיסים (בגלל ילדים). ואיזה עוד מזגר בארץ יש שבו רבים כ"כ (כנראה רוב, אבל אני לא בטוח) מקבלים עד אין קץ קצבת אברך חודשית (וגם קצבת ילדים וגם קצבאות אחרות)? הרי כשאני למדתי באוניברסיטה וכבר היו לי שלושה ילדים נאלצתי לעבוד כדי לפרנס את משפחתי תוך כדי לימודים ואף אחד לא נתן לי מלגה חודשית, אז למה לכוללניק כן מגיע?
    אני לא חולק על העובדה שצריך גם לומדי תורה אני לא מבין למה ציבור שלם צריך להיות לומדי תורה ולחיות על חשבון ציבורים אחרים?
    אתם רוצים להתנתק מהמדינה? בבקשה! בלי קצבאות, בלי ביטוח לאומי בלי הבטחת הכנסה. נראה כמה זמן החברה החרדית תסתדר ללא הכספים שמדינת ישראל נותנת לה.
    צביעות היא להגיד שהמדינה לא נותנת מספיק! אין מקום בעולם שנותן כ"כ הרבה לציבור כ"כ רחב שאינו נזקק מחוסר ברירה אלא מתוך רצונו "ללמוד תורה" (ואתה יודע כנראה טוב ממני כמה באמת לומדים כל היום וכמה לא...)
    למען הגילוי הנאות:
    אני לומד דף יומי וכן יש לי עוד כמה סדרי לימוד קבועים כך שיוצא לי ללמוד כשעה ביום סה"כ - אומנם הייתי שמח ללמוד יותר אבל אני לא חושב שיש מישהו בעולם שצריך לשלם לי את משכורתי ולממן לי את גידול ילדי כי "בא לי ללמוד".
    ואני חייב לסכם שכמו שהמדינה יכלה לתת הקצבות למשהו אחד מותר לה לשנות את דעתה ולתת הקצבות לדברים אחרים וזה כוחו של המשחק הפוליטי - פעם למעלה ופעם למטה - אז די התבכיין!

    השבמחק
  3. לידיעתך,לאברך אין אפשרות לקבל קצבה נוספת בד בבד לקצבה מדתות,כך שאל תפריח בלונים בלי לאמת נתונים קודם.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.