רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 17 במאי 2013

הצד השני בסכסוך של הרבנים ירוסלבסקי ולרנר בנחלת הר חב"ד

שיחת היום בנחלת-הר-חב"ד קרית מלאכי היא ללא ספק שבירת הכתף של הרב ירוסלבסקי, וחזרתו לביתו חבוש מספר דקות לפני כניסת החג. במהלך החג לא הופיע הרב בבית הכנסת ואת התקופה הקרובה יאלץ לבלות מרותק למיטתו. בחב"ד כידוע מאמצים את דברי הרמב"ם שאל לו לאדם לומר "מקרה הוא", ורבים מקשרים את הפציעה למכתב שפירסם בבוקרו של יום נגד הרב לרנר.



על מה יצא הקצף?

בימי ההגבלה הוציא הרב לרנר מכתב ובו הוראות למעשה בקשר לחג השבועות (מצו"ב). המכתב נכתב על נייר-מכתבים שבראשו "בועז לרנר רב ביה"כ תפארת אליעזר שכונת נחלת מנחם קרית מלאכי", והוא מופנה למתפללים והלומדים בבית הכנסת שלו (כנראה בכוונה תחילה לא לגרום למישהו לפרש את הדבר כחתירה וכו'). לכאורה יוזמה ברוכה, בפרט שבוודאי היה הדבר לתועלת לכמה וכמה ממתפללי בית כנסת זה.

אבל מכיון שבנחלת-הר-חב"ד עסקינן, שם קיימת קבוצה המורכבת מפרנואידים וממחרחרי ריב, שמוצאים בכל פעולה את הפן השלילי, וכנראה שכנעו את הרב ירוסלבסקי שמדובר במשהו המאיים על מעמדו. והרב אכן נפל ברשתם ופרסם את המכתב השערורייתי. ומדוע שערורייתי? מכיון שאין בו ולו טענה אחת על מעשה מסויים, יש בו הכפשה של איש, ברמה הנחותה ביותר ותו לא.



יחסי ירוסלבסקי לרנר בעבר

מבירור שנערך עולה, כי לרנר עבד בשיתוף פעולה מלא עם ירוסלבסקי ועם ועד השכונה במשך שנים רבות. מדובר באיש מעשה עם קבלות. פעולות רבות בשכונה נזקפות לזכותו:

מקווה הטהרה המפואר נבנה לפני כעשרים שנה הודות לעבודתו לילות כימים, בגיוס התרומות, ובפיקוח על העבודה בפועל (כנראה בהמשך לאותו מקווה, נכנס הרב לרנר לתחום המקוואות, בהדרכתו נבנו עשרות מקוואות ברחבי העולם, והוא אחד המומחים בהכשרת מקוואות בשיטת חב"ד). שטחים הוקצו עבור מוסדות השכונה בהשתדלותו, ופרוייקט הבנייה נחלת-מנחם שלב ראשון, ולאחר כמה שנים השלב השני, כל זאת תוך עבודה משותפת עם הרב ירוסלבסקי שבעצמו נכח בהנחת אבן הפינה לנחלת-מנחם.

אלא שגורמים המקורבים לרב ירוסלבסקי דאגו כל הזמן לסכסך ביניהם, ואכן בשלב מסויים התכחש הרב ירוסלבסקי לעידוד שנתן לבניית שכונת נחלת-מנחם, ואף הודיע כמה פעמים שפרוייקט זה אינו חלק מנחלת-הר-חב"ד, וכשדווח לאחרונה על מפגע תברואתי הורה לנציגו בעירייה לא לסייע לשכונה זו.



מי עזב את בית הכנסת המרכזי?

מזה כמה שנים רבים מתושבי נחלת-הר-חב"ד מחפשים לעצמם מקומות חלופיים לתפילות ולהתוועדויות, חוץ מבית הכנסת המרכזי. מדובר בקבוצות שונות: הצעירים, המתפללים במחנה הצבא 'תובלה', המניין של התלמוד תורה, המתפללים ב'תומכי תמימים', מתפללי 'תפארת אליעזר' – נחלת מנחם ומקומות נוספים.

המשותף לכולם שאינם 'מתחברים' לסגנון התוועדויותיו של הרב ירוסלבסקי, שכמעט בכל שבת מדבר בזלזול ואף מקלל את רבני המשיחיסטים, דבר שאינו ערב לאוזנם של רבים, ומטבע הדברים התפתחו כמה מקומות לתפילות והתוועדויות, וקבוצה נכבדה מצאה את מקומה ב'תפארת אליעזר'.



תחושת אכזבה

משיחות עם כמה וכמה מתושבי נחלת-הר-חב"ד עולה בעיקר תחושת אכזבה מאותם מחרחרי ריב, שבמקום לטפל בענייני החינוך והמצב במוסדות החינוך, ובמקום לדאוג להתפתחות השכונה (בכך פועלים כמה יזמים פרטיים – ושוב – לא נציגי ועד השכונה), מובילים לפרסום המכתב, בו החותם הוא: גם הנפגע, גם התובע, גם הדן יחידי, גם לא מעלה טענות, וגם לא נותן אפשרות להשיב עליהן, בדומה מאוד לאותם פסקי חרמות של המתנגדים בתקופה ההיא.

5 תגובות:

  1. בועז לרנר ביטל את אמירת התחנון בבית הכנסת שלו וזו הסיבה שהרב ירוסלבסקי נלחם בו. לרנר טוען שהוא חי בימות המשיח ולכן אפשר לבטל ולשנות את התפילה וההלכה. אני שומע שעומד לצאת עליו חרם מהרב ירוסלבסקי ואז באמת לרנר יסגור את הבאסטה שלו.

    השבמחק
  2. בועז לרנר לא הגיע לדין תורה ויש לו כתב סירוב ונידוי

    השבמחק
  3. שטויות. כתושב הנחלה הנה העובדות: בתובלה יש בסיס צבאי והולכים במסירות נפש לעשות מבצעים כל שבת. בתומכי תמימים זה ישיבה מסודרת שעובדת כל השבוע אז למה שיתפללו במרכזי. המנין בת"ת הוא בן שלושים שנה. המנין לצעירים הוא אכן מיועד לצעירים והרב מתוועד שם אחת לכמה זמן. והמנין בנחלת מנחם הוא של בועז לרנר. מדובר בשכונה עם קרוב לאלף משפחות ואך טבעי הוא שיהיה כמה בתי כנסת. אתה רוצה עוד כמה מנינים בשכונה? אני יכול לתת לך אם זה מענין אותך. מנינים של חבד. מה זה קשור? הרב הוא המד"א ואין עוררין על כך ובועז הוא חוצפן. אם יש לך שאלות אשמח לענות אבל אין ספק שבועז מנסה להכנס לנעליים לא לו

    השבמחק
  4. עם כל ה'אהבה' שלי לרב ירוסלבסקי, כתב את המכתב משיחיסט ממורמר, ולא אתפלא אם זה לרנר עצמו. וממילא...

    השבמחק
  5. חיים תשאל את יוסף קדיש שהוא מהתומכים של הרב ולא את מה שכותב פה מאיר א. שהוא משיחיסט קיצוני

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.