רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 8 במרץ 2013

בוקה ומבלוקה באשדוד - איך הונו את השומרי האמונים והוציאו ממנו מיליונים ואיך עבדו על הציבור וגלגלו עם שטח ציבורי למטרות פרטיות

הציצו וראו לקורה במלחמות החרדים באשדוד

שטיבלך 'קהל חסידים' שנוסד ע"י חברת "משכנות רווחה" בקראוון למען משתכני הבנינים הראשונים בשכונה. הפך לאחר כמה שנים בספונטיות שהתפתחה, לשטיבלך המרכזיים של כל אשדוד ואזור הדרום. 

כמעט אין אשדודי שלא מתפלל שם לעתים קרובות או רחוקות. לכל מי שמתפלל שם יש גם את בית הכנסת "שלו"  אבל קהל חסידים הוא המקום לכל מי שאיחר את המנין בבית הכנסת הקבוע שלו או לאורחי העיר. 

במהלך השנים השתלט על ניהול בית הכנסת 'קהל חסידים' אברך אשדודי בשם  משה אליעזר פרידמן, הוא החל לגייס כסף בין באי המקום להחזקתו, והשתלט על קופת בית הכנסת שהכניסה הון רב. למקום באים להתפלל עורכי דין ואנשי עסקים רבים מאזור אשדוד, שראו לעצמם זכות לתרום למקום תורה ותפילה שוקק חיים זה. וההכנסות היו גבוהות ביותר. 

למרות כל צוי ההריסה שהוציאה עיריית אשדוד נגד הקראוון הגדול והלא חוקי של שטיבלך קהל חסידים, שהיה ממוקם על שטח ירוק שיועד לגינה ציבורית לתושבי השכונה. בגיבוי מלא של רבני הקריות באשדוד, נתנו הציבור את ידם למאבק שהובל בהצלחה בידיו של פרידמן, ובית הכנסת נותר על כנו בכמה קראוונים המחוברים יחדיו על מגרש רחב ידיים. 

בהמשך הקים פרידמן חברה בע"מ, ופעל מול העיריה שכבר נכנעה ללחץ התושבים להקמת בית כנסת על המגרש ולהפוך אותו משטח ירוק לציבורי, ואשרו הקצאה של השטח לחברה שהקים. 

בשנת תשס"ט מכר פרידמן את החברה לאנשי עסקים מאשדוד, פנחס ברסלוואר ויעקב גרשטנקורן, כאשר המכירה נעלמה מעיני הציבור, וגם לאחר שבוצעה, אף אחד לא הבין מה גרם לרוכשים לשלשל לידיו של פרידמן למעלה ממיליון שקלים עבור מגרש שהוקצה לבית מדרש ושטיבלך לכלל תושבי העיר. ואין בו שום יעוד מסחרי אחרי. 

בשעת המכירה חתמו הרוכשים על מסמך התחייבות לבית הדין של רבני הקריות באשדוד, שקהל חסידים ישאר בציבוריותו, וכי מדובר בקניית "זכויותיו" של פרידמן בבית הכנסת, ולא במכירת בית הכנסת גופו השייך לציבור. 

מאז הרכישה המקום התנהל תחת שליטתם של הבעלים החדשים ברסלוואר וגרשטנקורן כאשר הם מינו גבאי חדש מטעמם הרב איזנבך במקום הרב פרידמן. 

במהלך החורף האחרון התגלע סכסוך כספי בין ברסלוואר לגרשטנקורן, בעקבות כן, הלך גרשטנקורן ו"מכר" שוב את קהל חסידים לאדמו"ר החדש משומרי אמונים באשדוד שחיפש מקום להקים עליו בית מדרש. 

השומרי אמונים שייחל לחלקת קרקע, נתן אמון אבסולוטי בגרשטנקורן שהוליך אותו שולל, הוא שיעבד לגרשטנקורן את דירתו היחידה שבבני ברק, והתחייב על סך של 2 מיליון ₪, עבור הרכישה.  גרשטנקורן העלים ממנו שההקצאה עדיין לא הושלמה, וכן העלים ממנו שמדובר ברכוש ציבורי ושלא כל כך מהר יעלה בידו להנהיג שם אדמורו"ת, וקל וחומר שלא יצליח לבנות שם דירה – כפי שחשב. כמו כן רימה אותו בגודל השטח באופן משמעותי. 

ה'שומרי אמונים' גילה די מהר שנפל כאן במלכודת. אך היה לו כבר מאוחר. דירתו כבר שועבדה, והוא חתום על התחיבות כספית שהדירה המשועבדת ערבה לה.

אבל בימים האחרונים נראה שמשמים סייעו לו. ויש לו אולי פתח מילוט מ'העיסקה' שנלכד בה. 

ברסלויאר בא ותבע את גרשטנקורן לדין תורה כיצד הוא מוכר שטח שגם הוא שותף בו ללא רשותו, אח"כ קם פרידמן וטען שהעיסקה משנת תשס"ט עדיין לא הושלמה, וכי לא קיבל עדיין את מלוא התשלום מברסלוואר וגרשטנקורן, ואין לאיש מהם רשות למכור את השטח לגוף שלישי. 

מלבד זאת קמו רבני ולומדי קהל חסידים והוציאו צו מניעה לעיסקה. טענתם בפיהם, שאין אפשרות שיכהן אדמו"ר בבית כנסת שהינו ציבורי ולא יכול להיות מנוהל באופן פרטי. וגם היתכן שעל מגרש שהוקצה בגלל דרישת הציבור מגינה ציבורית למקום תורה ותפילה מרכזי, יבצעו אנשי עסקים עיסקות מכר פרטיות וביזנס אישיים? 

היו ממתפללי קהל חסידים שביקשו לבצע הכתרה חטופה של רב במקום. את הרב אלעזר שטרן – אחיו של האדמו"ר מנעשכיז ששימש עד היום כרב ביהמ"ד של אחיו. אך זה לא צלח כיון שקמה התנגדות מצד ידידיו של פרידמן שטענו שהרב שטרן היה מעורב בהדחתו של פרידמן מקהל חסידים, ולא הוגן שהוא יתמנה שם כרב. 

גורמים נוספים הביעו התנגדות לכך בטענה שיש כאן ציבור גדול ואם כן הציבור הוא שיקבע מי הוא הרב ומה הם סמכויותיו. ויש להקים אחת ולתמיד ועד מתפללי קהל חסידים שיהיו הגורם המסומך לקבל החלטות במקום.

יש מתפללים שצועקים להחזיר את פרידמן וטוענים שניהולו כבר היה טוב יותר מההפקרות שחוגגת היום.

גם הגבאי החדש הרב אייזנבך הגיש צו מניעה, מתוך חשש שהאדמו"ר החדש יפטר אותו מהגבאות, או יפגע בזכויותיו ובהכנסותיו.

הציבור בכללותו כועס על כל המתנהל, כיצד זה נכס ציבורי מחליף בעלויות, והכל נעלם מעיני הציבור שזכותו המלאה לדעת את העומד להתרחש ולהביע את דעתו.  הציבור גם זועם על שמועות שיש בכוונת ברסלוואר לפתוח בקומת הקרקע של המבנה שיוקם חנויות במסווה של "תשמישי קדושה", שהם כביכול "חלק" מבית הכנסת, ולבצע במקום ביזנס ומסחר.

בינתיים הוציא בית הדין באשדוד צו מניעה על כל סוגי ההליכים, וימים יגידו מה יעלה בגורל בית הכנסת, האם האדמו"ר משומרי אמונים יזכה בו? האם יוחזר לו כספו ששילם ושיעבוד דירתו.

האם ימשיכו גורמים אינטרסנטים לעשות כסף מקופת הציבור וממגרש שהוקצה למען ולתועלת תושבי העיר, או שרבני הקריות באשדוד ישימו קץ לכל ההפקרות הזאת, ויפעלו להעביר את הקצאת המגרש לעמותה חדשה שתעמוד תחת הכוונתם ולמען הציבור.

6 תגובות:

  1. את זלמן אייזנבאך ועשרת בני זלמן יש לפנות לאלתר מהמקום, המקום הוקם עבור הציבור הכלל חסידי שאין לו בית כנסת אחר, או מתפללים מחסידויות שונות שמסיבות שונות אין להם 'שטיבל', ולא הוגן שבעלזער אחד ישתלט על העסק ויעשה במקום כבתוך שלו,

    תבררו כמה פרוטקשן צריכים לשלם כל המוכרים במקום צרכי חנוכה וסוכות וכיו"ב בשביל להקים דוכן במקום לשירות הציבור, וברוב חוצפתו הוא מעיז לעשות צו מניעה, שיילך לבקש פנסיה מברסלוואר והוא יראה לו מאיפה הדג אוכל גזר,

    צריך להחזיר בהקדם את משה אליעזר פרידמן, וצריך לעשות בשביל כך משאל עם מכל המתפללים הקבועים, הן בחול הן בשבת, החל מפינחשס רבינוביץ ולייזער גולדמן, וכלה בהרשלה כהנא ודודי ישראל, גם לרבות אהר'לה פינק וחבריו, והכל יבא על מקומו בשלום,

    השבמחק
    תשובות
    1. התגובה הנ"ל לא אושרה על ידי, אני כרגע באיזור התעשיה, עוד מעט אני ייכנס לעיר ויעשה סדר,

      י. מ. קונופניצק

      מחק
  2. אני בכלל בניתי את המקום, אתם החסידים יודעים רק להתקוטט ולדבר באמצע התפילה.
    אני דורש לקבל לידי את הנהלת השטיבלאך לאלתר!

    השבמחק
  3. אם משה אליעזר יחזור נוכל להוריד את המחיר של 'פטיחת ההיכל '

    מאיר משה פרידמן (שמעונ'ס טאטע)

    השבמחק
  4. מה זה התמונה הזאת? זה בכלל לא השטיבלאך!

    השבמחק
  5. דאאאאא
    קען מען האבבבבבבן
    די געווווואאאאאאאאאאאלדיגע זכייה....

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.