רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 17 בדצמבר 2012

דארג - מכתבים משנת תשס"א

בס"ד


לכבוד הגאון
רבי אלכסנדר סנדר ערלנגר שליט"א
מרביץ תורה לעדרים ומח"ס רבים ומועילים

אקווה שהחיים והשלום אתכם וכל משפחתכם לאוי"ט, הנה בקשר למה שדברנו אוסיף כמה נקודות ובירורים, וזה החלי בעזהשי"ת.
אני מכיר את הרב המדובר (ישראל משה רוזנפלד, אדמו"ר מדארג) המדובר קרוב לשבע עשרה שנה, ומה שאני כותב כאן הנו מתוך ידיעה עצמית שלי בלי שום נגיעות, כי אין אני חסיד - לא נסעתי אליו לא שבת ומועד, מלבד כדי להשתתף בשמחת הבנים.
כשהגיע לחוג מצא שם בערך 40 בחורים, והרמה לא היתה גבוהה בכל המובנים, אף שראשי הישיבה היו חשובים מאוד.
מתוך בקיאותו בדרכי החינוך, ואהבתו הגדולה לכל תלמיד, השריש תורה ויר"ש לשם. אני זוכר איך שהתפללתי מנחה עם הישיבה קטנה פ"א, ולא היה שום מבוגר אתם ואפ"ה התפללו בדרך כבוד ואף אחד לא דיבר מתחילתה ועד סופה. וכך ישבו ללמוד בחורים צעירים בסדר שני, והמשגיח ישב בחדרו, ולא היה מבוגר בבית המדרש אתם, ואפ"ה למדו בהתמדה בלי הפסק. כל זאת היתה השפעה דרך החינוך שלו, שהרגישו שרוצים לעשות רצונו.
דאג על כל תלמיד כמו אב רחום, והרים אותו להשתמש בכל כוחות נפשו הטמונות, לא בכפיה ועונשים, השיחות היו נלהבות מאוד, וכ"פ בבכיות גדולות, ובפרט בימי השובבים, שאז העמיק ללבות הצעירים יראה מפגם הברית והעיניים.
עד שקם חבורה של מתמידים יר"ש - חסידישע בחורים, לומדים, ומאלו נתייסדה הישיבה גדולה.
בכל זמן לפני פורים ותשעה באב, זירז הבחורים לגמור כל המסכת ולחזור עליו ולהבחן בע"פ על גפר"ת, ואכן כך היה, שכל הישיבה עבדו ולמדו בכל הכוחות, במיעוט שינה ובמיעוט שיחה ג' וד' שבועות האחרונות של כל זמן, לקנות כל המסכת, וכמדומני שזה דבר שלא נמצא בשום מקום.
בפורים בערב, נכנסו כולם לבית המדרש ולמדו בהתמדה עד אחר 2 בלילה, וכל זה מעצמם בלי שום ראש ישיבה. וכל זה בא לו ע"י מסי"נ עצומה, כי הוא בעצמו היה נשאר בבית המדרש בתקופות אלו עד 1 בלילה, כדי לעודד התלמידים ולחזק אותם, בעבודה זו העל טבעית של קנית כל המסכת.
וראיתי בעצמי איך כ"פ נשאר שם באוכל צר עד סוף כל הכוחות, וכל זה כי רצה שיצאו ת"ח אמיתיים.
הוא היה זהיר מאוד שלא לעבור על תחום של הרמי"ם האחרים, לא הופיע לתפלה בבוקר ולא בשבת כלל, כי כל זה היה תחומו של הרב. כל מה ששאלתי אותו לפעמים בעניין סדר השבתות כשהיה איזה בעיה, אמר לי איני מתערב בזה, רק יש אחראי ע"ז לך תדבר אתו. כל המג"ש העריכו אותו מאוד על ההישג הגדול שהביא לישיבה, ע"י המסי"נ שלו ודרכי ידיעת החינוך, והישיבה גדל הרבה מאוד.
בתקופה זו היה לו חברותא קבועה כל לפנה"צ עם ת"ח חשוב הרב אליעזר שפיצר שליט"א. גם אמר בישיבה הרבה שיעורים כלליים, וכן בכל חוה"מ מסר שיעור כללי, ובין השומעים היו הרבה אברכים מהכולל, היה לו הסברה נדירה, שהד"ת יצאו מפיו בבהירות וטוט"ד, (אני למדתי העתקים).
בסעודות הסיומים בסוף הזמן, הרב הודה לו כמה פעמים ברבים על עבודתו הבהירה, ורב אונגר שליט"א אמר לי שהוא שמח מאוד מזה.
ברבות הימים ומסתמא משום יגיעתו העצומה לטובת הישיבה והבחורים, נחלש מאוד, עד כדי שלא היה יכול ללכת, הרופאים כאן לא ידעו פשר דבר, עד שהוכרח להתאשפז בבית החולים בארה"ב, ונשאר שם בבית הוריו לשלשה חדשים, בסוף מצאו שהלב רח"ל קיבל איזה נזק, והזהירוהו לא לחזור לעבודתו. אני בקרתי אותו אז ובקשתי ממנו שלא לנתק את הקשר עם הבחורים, שהיו דבוקים בו בלו"נ כי הם צריכים אותו, תגובתו היתה שהוא לא רוצה להוות תחרות למשגיח החדש, וגם בסיבת בריאותו הרעועה היה מוכרח לזה.
המשגיח החדש לא הצליח לקנות את לבם של התלמידים, והם חיפשו בכל דרך להתחבר עם רבם האהוב שוב, אז קבלו אולטימטום מהישיבה שאם יתקשרו שוב אתו, יוזרקו מהישיבה. גם התחיל אז בעלי ריב לפרסם שפיטרו המשגיח מהישיבה, שזה היה שקר גמור. גם פירסמו לשה"ר שכשהיה מג"ש בבלז לפני שהגיע לבני ברק פיטרו אותו משם, וצלצלתי לר"י של בלז בירושלים הג"ר שמואל רוזנגרטן שליט"א ואמר לי שאין לזה שום יסוד, וסיבת עזיבתו היתה אחרת לגמרי.
הבחורים הנ"ל בחרו לעזוב את הישיבה, והישיבה גרמה להם קשיים עצומים למצוא ישיבה אחרת, אני לא יודע מי הי' אשם בזה, כמה הורים נכנסו להרב רוזנפלד ובקשו שיעשה ישיבה אבל סירב משום שלא רצה לגרום להתפשטות של המחלוקת, לכן בקושי גדול חיפשו כולם ישיבות אחרות.
אני שאלתי את הרב חיים ורנר שליט"א שקיבל בישיבת רב אטיק בי-ם שהי' שם משגיח, עשרים בחורים מתלמידי רב רוזנפלד ואמר לי שלא מצא כמותם בהתמדה וביר"ש ומדות טובות, ואינו מבין אמאי מדברים נגדם, הרב מברלין מגאון יעקב ב"ב, קיבל קבוצה של 7 בחורים ואמר לי שהם ג"כ כנ"ל והוא שמח מאוד שנכנסו לישיבתו כי הם דוגמא לכל, וכך אמר לי הגרי"א ויינטרויב שליט"א שיושב תמיד שם בביהמ"ד, וראה בעצמו את התנהגותם.
אחרי כמה שנים ביקש הג"ר נפתלי פרנקל רב חוג חת"ס י-ם שהוא נכד של הדורגר רב הראשון (שהי' תלמיד חבר לצאנזר רב זי"ע) לחדש השם הנ"ל, כי הוא חושב שהוא ראוי לכך, גם המו"ץ של חסידי בלז בב"ב עודד לזה (שכחתי שמו) ומהאברכים שנצמחו בלמידיו מאז שהי' משגיח יסדו ביהמ"ד, לא קיבל ע"ע מיד שם אדמו"ר כלל, אבל א' מהמנהיגים של הביהמ"ד אמר לי שכשראו את הרדיפות נגדו שלא הי' בהם שום יסוד החליטו לקרותו אדמו"ר כדי לחזק את עמדתו.
מלבד גדולתו בתורה כמו שהעיד עליו הג"ר וואזנר שליט"א בהסכמה לספרו, יש הרבה ת"ח חשובים שמעריכים אותו מאוד, ביניהם המחותן שלי הג"ר מרדכי איכלר אב"ד עמנואל שליט"א, הג"ר חנוך פרידמן שליט"א אב"ד ורו"כ בהר נוף. הג"ר ש.ז. אולמן שליט"א מבד"צ של רב ואזנר שליט"א אמר לי כ"פ שמכיר את כולם והם יר"ש ובעלי מדות טובות, ובחן פעמיים קבוצה של 20 בני הכולל, פעם בכל הל' שבת ופעם ביו"ד ולא ראה קבוצה כזו שידעו בעיון ובהיקף רב השו"ע וכל האחרונים לרבות חי' רע"א ופמ"ג.
הוא הוסיף שיודע שאין בהם בעיות בענייני שלום בית...
אני הקטן שמעתי מאדמו"ר מסלונים זצ"ל שהשטן פעל זאת שסיפרו לה"ר על תלמידי בעש"ט וחסידים שאינם יודעים ללמוד כדי להרחיק אנשים מללמוד מהם דרכי עבוה"ש, וכן בנד"ד. אני רואה בבהירות רבה את ההשפעה הטובה והחזקה בתורה בהבנתה ובהתמדתה שהוא משפיע על תלמידיו ואוהדיו, הם מתמלאים תשוקה לקנות ידיעות מקיפה בש"ס וקבלו ממנו דרך נדירה של חזרות בלי שיעור, עד שיקננו המסכתות בנפשם.
לאחרונה אחרי שבכה הפוגות... (בתורות של סע"ג) על צרותיהן של ישראל, ושגאולתינו תלוי' בתשובה שלנו, ומיסודות הגדולות הוא השמירה בלה"ר, לכן יסדו האברכים סדר נפלא שעל פיו כל הצבור מקטנם עד גדולם לומדים אותן ב' ההלכות כל יום חק בל יעבור, ויש עי"ז רוח חזקה שמירת הדיבור.
בענייני קדושה ושמה"ע הם נשמרים עד להפליא, השב"ק וחגים מלאים עבודה והתרגשות, כל בהמ"ז בסעודות יחד הם מברכים בקול רם מלה במלה בחוזק רב, כל הצבור יחד, ובענ' ברכה"נ וק' ברכות ג"כ הרים ידו לדבר על יסודותם וחשיבותם והשפיע בזה הרבה.
הוא מדבר על ענוה ושפלות ואחדות ותורה לשמה.
אי אפשר להבין כלל איך ומדוע אנשים ת"ח יכולים לבטל את הקידוש השם הגדול הזה במחי יד, הרי כ' השע"ת שמי שמקנא את חבירו שמצליח יותר ממנו ברוחניות ה"ה בחי' שונא להקב"ה ח"ו, כידוע, כי הוא אינו מעונין שיהודים יצליחו לעלות בקיום רצונו ית', וק"ו בנד"ד שצבור שלם עולים בתוי"ש בעבודה ובמדות ובקדושה, איך אפשר ללחום נגד זה שמרבה כ"כ בכבוד שמים.
האמת הוא שהמתנגדים יש להם צד בשוה, שחושבים שהוא גרם להם לאבד את השפעתם מבניהם ותלמידיהם, והם מקנאים בו בשביל זה, אבל האמת יורה דרכו, שאין זה אשמה שלו כלל, אלא רק שהבחורים והאברכים מרגישים כ"כ עלי' וחיזוק מהנהגתו שהם נקשרים אליו בעבותות אהבה והערצה, ואין רוצים להיפרד ממנו, ורוצים שאנשים יכירו באמיתיות זו, ולכן כשמיעוט הורים שרוצים שבניהם יסתובבו יותר בסביבות עצמם מבסביבותיו, הם דנים אותו לכף חובה שהוא סוחב את הבנים מאבותם בע"כ של ההורים, וזה אין לו שחר כלל. כמה פעמים הרגשתי שהבנים נאמנים אליו עד כדי קלות בקשר לבית ההורים ודברתי אתו ע"ז, והוא דיבר עמם ואמר להם בדיבורים קשים שאצלו כיבוד או"א קודם לכל, ושיראו שנאמנותם לבית תהי' קודם לכל.
ידוע לי בבירור שהוא נמנע לגמרי מסנדקאות עד שכל ההורים קבלו כיבוד זה במשפחה זו, ומאד נזהר שלא ליגע בכבודם של ההורים והסבים.
כן, האמת ניתן להיאמר שהלשינו עליו אנשים מסוימים שקרים נוראים ושמו פשקוילים ברחובות עיר בבזיונות גדולות (וא' מהם ידוע לי שנענש מדה כנגד מדה באופן נפלא), ביזו אותו בבזיונות שפלות, ואפ"ה תמיד אמר לציבור שלו, שלא להגיב כלל.
אנחנו מכינים עכשיו לגאולה שלמה בקרוב ממש, והשנ"ח ומחלוקת עיקר העיכוב כמפורסם בס' ח"ח, אנא לבטל עיכוב זה בלי איחור, ונזכה לתיקונם של כלל ישראל ונושע מכל צרותינו בתשועת עולמים.
ויש לדעת שהרבה יותר ממה שכתבתי כאן אני יודע אישית ופנימית, אבל אקוה להשי"ת האוהב עמו ישראל, שיספיקו כל הנ"ל לכה"פ לגרום בחי' "לחוש מיבעי" אצל כבודו שליט"א לחשוב שוב בעומק סוגיא זו לשם השי"ת.
ואסיים בכל מיני כבוד והערכה וידידות, בברכת הבריאות וכו'.
נזכרתי בס"ד עוד כמה נקודות חשובות.
שכולם לומדים ספרי מוסר חק ולא יעבור כל ערב לפני השינה, בחיות ובחשק, וזהו מהוראות של הרב.
בני נ"י לומד יבמות בפונובי'ז וילמוד 150 דפים של שיעורים כללים על סוגיא דעשה דוחה ל"ת שאמר הרב בישיבת חוג חת"ס בשעתו ונרשמו ע"י אחד מהשומעים.
שמעתי פעם קסטה של תפילת והוא רחום שלו שהתפלל ל20- דקות בבכיות גדולות.
בחתונות ושמחות שלו ראיתי שהוא עמד מלא קומתו ממש לכבוד כל יהודי חשוב (אפילו אינו רב מוכר) בין בכניסתו ובין ביציאתו.
האדמו"ר מפיטסבורג, ומעליץ מאשדוד, ששניהם ת"ח ידועים ויר"ש גדולים שלחו בניהם ללמוד אצלו, ויש מהם שעדיין מאוד מקושרים אתו, וההורים הנ"ל אמרו לי שבניהם קבלו הדרכה גדולה ממנו בתורה ועבוהשי"ת, ואמרו לי שהם אוחזים ממנו הרבה.
הגאון רבי יעקב אידלשטיין שליט"א שמכיר מבפנים את הישיבה, אמר לי שזה מקום תורה חשוב.
הגאון ראש ישיבת מיר באמריקה רבי שמואל בירנבוים שליט"א מסר שם בישיבה שיעור כללי עמוק ונתרשם מאוד מהתפיסה של האברכים והבחורים שפלפלו בדבריו הרבה, ועכשיו הוא ממליץ אותם לאחרים.
רב גשטטנר שליט"א שידך נכד עם הרב אחר שבדק היטב כל המשפחה.
מאת
מרדכי פוטש

תגובה 1:

  1. בדרך כלל אני לא מגיב ובפרט שאין כוחי עימי לקרוא כ"כ הרבה

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.