רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 14 באוגוסט 2012

מדוע תבע ר' פנחס עפשטיין ראב"ד 'העדה החרדית' להטיל חרם ונידוי על רבי יואל מסאטמאר וטען כי הוא מחלל שבת

מה שמעטים יודעים, מה התחולל מאחורי הקלעים כשרבי יואל מסאטמאר בא לבקר בארץ ישראל והיה בשבת בירושלים, וכמנהגו אצלו נכנסת השבת שעה אחרי הזמן הרגיל בעוד שבירושלים מקדימים 40 דקות לפני השקיעה, ור' יואל לא התחשב בזמן של ירושלים בכלל שזה ענין בפני עצמו והרחיק כל כך שעשה מלאכה עד שעה לאחר השקיעה

כששמע על כך ר' פנחס עפשטיין שהיה אז ראב"ד 'העדה החרדית' הוא כינס בדחיפות את הדיינים וזעק כי חייבים להכניסו לחרם  ולנדותו מיד, מדובר במחלל שבת, לא רק שעבר על מנהג ירושלים שגם על זה אין מחילה, הוא חילל שבת מדאורייתא שעה לאחר השקיעה זה חילול שבת ללא כל ספק ודינו כדין כל מחלל שבת

ר' פנחס הסביר מדובר במי שנושא את התואר 'רבה של ירושלים' ואם הוא אינו שומר על מנהג ירושלים אז איך יכולים לתבוע מן הציבור שישמור על מנהגי ירושלים

כמובן שקמו אחרים להגן ולטעון כי זה מנהגו בכל השנים וניסו להביא מקורות וטענו כי יש לו על מי לסמוך בענין, אבל רבי פנחס זעק כי מדובר בעוקר התורה והשבת, האדם הזה הרס את כל שבנו אנשי ירושלים לחזק את השבת, הוא גרם לאחד הדברים הקשים ביותר ואין על זה מחילה

כינסו ישיבה מיוחדת שבה התחייב רבי יואל שזה לא יקרה יותר, ואכן בשבת השניה נעלו את הדלתות שלא יראו מה הוא עושה ויודעי דבר מעידים כי הוא המשיך לעשות מלאכה עד לשעה לאחר הזמן, אבל בניגוד לשבוע הקודם שהדלתות לא היו נעולות ויכלו לראות מה הוא עושה, הפעם הוא דאג שמי שלא צריך לראות שלא יראה

18 תגובות:

  1. מענין שלענין שמיטה מרן הבית יוסף נחשב כמרא דארעא דישראל ומלחמת חרמא קימת בינם למרן החזו"א אבל לענין שבת יורקים עליו ולא רק לענין ר"ת אלא גם לענין טילטול ע"י עירוב במקום שרחב טו אמה וכן בנושא כשרות הבשר ואיכות היין ועוד, בקיצור קלאן פאדי

    השבמחק
  2. שקר, בדוי, מצוץ מן האצבע!!!

    השבמחק
  3. דעת השולחן ערוך והרמ"א לפסוק כרבנו תם , וכך נהגו כולם בהונגריה. זה לא איזה " יש על מי לסמוך"

    השבמחק
    תשובות
    1. ואיך תסביר שרבה של ירושלים מזלזל במנהג ירושלים בירושלים

      מחק
    2. אם רוב הקהל בעיר קבל את השבת אפילושעה לפני השקיעה, זה מחייב את כל הנמצאיפם בעיר

      מחק
    3. יש להם את האפשרות להדיחו מכהונתו ב לדרוש ממנו לשנות ממנהגו בפרהסיה לפחות בירושלים אבל ישר לצאת בחרמות ונידויים בזמן שהאשכנזים הם פורצי גדרי הכשרות וכו' כמו שצינתי למעלה על זה אני אומר קשוטו עצמכם תחילה חוצפה יסגי

      מחק
    4. ברור שהענין היה מחאה חמורה, שרק ר' פנחס יכל האחרים פחדו ממנו. הוא לא היה חסיד, ולכן יכל לעשות זאת. לקח זמן להרגיעו הוא טען שאין זה משנה שמדובר ברבי מסאטמאר, המעשה שעשה חמור ואסור וחייבים למחות שיהיה ברור שלאף אחד אין היתר לעבור על מנהגי ירושלים ומבחינתו חילול שבת, מפני שאצל ר' פנחס לגבי כניסת השבת שיטת רבנו תם לא היתה מקובלת כלל

      מחק
    5. יש לציין, שסוף סוף רוב מכריע של קהילות ישראל באירופה, וכן דעת השו"ע והרמ"א, לנהוג כרבנו, תם. אמנם המנהג הרווח בארץ ישראל לא לנהוג כר"ת לקולא, אך אי"ז הופכו למחלל שבת מה"ת, רק אולי בעיה של מנהג המקום.

      גם אין כאן בעיה של בני העיר שקבלו שבת, כיון שבני קהילתו קיבלו שבת רק עימו, כך הדין בעיר שיש בה כמה בתי כנסיות. ועוד יש קולא בעיר "לקוטאית" שנלקטו בה מכמה מרומות ומנהגים

      מחק
    6. רוב העולם מקבל שבת בזמן הרגיל לא בזמן רבנו תם, צאת השבת זה משהו אחר, אבל כניסת השבת, רק חלק מהחסידים, גם כאן רוב החסידים כמו גור חב"ד ויזניץ ועוד רבים אחרים מקבלים שבת בזמן הרגיל

      צאת השבת הוא ענין של מאחרין לצאת, אבל כניסת השבת זה לא רק ענין של ממהרין לבא אלא שאלה של שמירת השבת

      מחק
  4. אוסיף עוד כידוע קנאותם של בריסק על לקיחת כסף מהמדינה ולימוד שפות וכו' בבית יעקב אבל אם תשאל אותם על חבישת הפאה הקדושה שלהם יגידו לך כבר גור וכו' פרצו את המנהג הזה אז ככה כל אחד קנאי במקום אחד ורפורמי במקום אחר לפי האינטרס האישי שלו ואיש הישר בעיניו יעשה קלאן פאדי

    השבמחק
    תשובות
    1. הערת הערה נכונה, בריסק שמקפידים בענינים אחרים בענין הפיאה לא מקפידים, פרט אם הם סבורים כמו חב"ד שדוקא הפאה היא החומרה

      מחק
  5. http://www.col.org.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA_%D7%97%D7%91%D7%93_%D7%91%D7%A7%D7%A9%D7%94_%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%9B%D7%99_%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D_%D7%94%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%9D_%D7%93%D7%A2%D7%94_70540.html

    השבמחק
  6. מה הם חכמים יותר מהמהרי"ל דיסקין שסבם הבית הלוי רעד ממנו וכו' ושבזכותו הם בכלל קימים בעולם כידוע שלולא ברכתו האמא אשת הגרי"ז שהיא הסיבה לדבקותם בפאה הנכרית היתה מסתלקת לה מהעולם וכפויי הטובה הללו הם יורקים לו בפרצופו ירחם השם ולולא דמסתפינא הייתי מכריז ואומר שבגלל זה היא לא זכתה לחזור לארץ ירחם השם

    השבמחק
  7. חיים שאולזונה שקרן נאלח, סיפור מצוץ מהאצבע שלא היה ולא נברא, פוי, חזיר אחד תסתום את הפה המטונף שלך,

    כל גדולי ישראל סלדו ממך וגירשו אותך בבושת פנים מארץ ישראל, ורק החב"דער רבי זרק איזה דולר לכיוון שלך,

    השבמחק
  8. חיים די מעשה איז שקר גמור, חס ושלום צו שרייבן אז דער סאטמארער רבי זי''ע האט געטון א מלאכה ביז א שעה נאך די שקיעה, חס מלהזכיר, נאך די שקיעה איז אסור אפילו א איסור קל דרבנן, אין ניו יארק ווי דער זמן איז 15 מינוט פאר די שקיעה, טוען נישט די וואס צינדען לעכט קיין שום מלאכה פון צונדן די לעכט, אבער די מענער טוען א מלאכה ביז צו די שקיעה, אין דאס איז מותר לכתחילה, אבער נאך די שקיעה טיט קיינער נישט קיין מלאכה, כאטש עס איז נאר א איסור דרבנן, אבער א איסור איז עס נאך אלץ. אלזא דער סיפור איז שקר גמור, איך געדענק זייער גיט ווען דער רבי איז אהיים געפארן נאך ליכט צינדן (פאר די שקיעה) מיט א קאר, (ער האט זיך נישט געכאפט אז מען האט שוין געצינדן ליכט) און קינדער (וואס האבן נישט געוויסט ווער דאס איז) האבן געשריגן שבת, און די אנדערע וואך האט ער נישט געלאזט פארן נאך ליכט צינדן מחמת מנהג המקום, ס'איז נישט געווען קיין שום ישיבת בית דין, קיין שום מחאה, שטותים והבלים מתובל בשקר.

    השבמחק
    תשובות
    1. ראשית א יישר כח אז מיר האבן דא כאטש א מודה במקצת, קינדער האבן אויף אים געשריגן שבת

      צווייטנס, דער נושא האט געקאכט אין בית דין צוליב עובר זיין אויף מנהג ירושלים, מען האט דאס נישט מפרסם געווען חלילה נישט מבזה צו זיין, אבער ר' פנחס האט געשריגן אז די משעה טאר נישט פארשוויגן ווערן און נאר בזכותו דעם שבת נאכדעם האט מען אכטונג געגעבן

      מחק
    2. אה! מודה במקצת? הא? ער איז מודה אז סאטמארער רבי איז געווען אין ארץ ישראל, ר' חיים הער אויף מיט דיינע שטותים, קינדער האבן געשריגן שבת אויף אלע קארס וואס זענען געפארן אום שבת, און ווען די קאר פון רבין איז אריבער געפארן האבן "די קינדער" אויך געשריגן, און די צוויטע שבת האט דער רבי טאקע נישט געוואלט פארן נאך ליכט צינדען, זיי דיך מודה אז שרייבן אז דער רבי האט געטון א מלאכה א שעה נאך שקיעה, איז שקר, און א חוצפה אזוי צו שרייבן אויף א גדול בישראל, און אזוי אויך די מעשה מיט רבי פנחס עפשטיין איז אויסגעזויגן פון פינגער, רבי פנחס האט קיינמאל נישט מוחה געווען, זיי דיך מודה על האמת.

      מחק
  9. ב"ה

    הרבי מסטמר היה "רבה של ירושלים" רק אצל חוגי "העדה החרדית"!
    כלל הקהילה האשכנזית לא ראתה בו את רבה של ירושלים! (לא זוכר מי היה רבה האשכנזי של ירושלים באותה תקופה, אולי הגרי"ב ז'ולטי זצ"ל)

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.